پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان رضوی  »   هجوم پروانه‌های “خانم قشنگ” به مشهد
24 اردیبهشت 1398 , ساعت 9:11

هجوم پروانه‌های “خانم قشنگ” به مشهد


مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پروانه‌هایی که به شهر مشهد و خراسان رضوی آمده‌اند، برای معدودی از گیاهان دارویی مانند پنیرک و گل‌گاوزبان تهدید هستند، بنابراین می‌توانند به‌عنوان آفت گیاهان دارویی مطرح باشند.

فاطمه حلاج‌نیا در این باره اظهار کرد: امسال به خاطر بارندگی‌های خوب و سرسبز شدن مراتع، شاهد حضور بیشتر پروانه‌ها به خراسان رضوی هستیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی یادآور شد: این پروانه‌ها بیشتر از علف‌های هرز در طبیعت استفاده می‌کنند و به‌عنوان آفت محصولات زراعی محسوب نمی‌شوند اما برای معدودی از گیاهان دارویی مانند پنیرک و گل‌گاوزبان تهدید هستند، بنابراین می‌توانند به‌عنوان آفت گیاهان دارویی مطرح باشند.

وی بابیان اینکه تا این لحظه گزارشی از خسارت پروانه‌ها در خراسان رضوی نشده است، افزود: درعین‌حال در مناطقی که احتمال آسیب به محصولات زراعی وجود داشته بعضی کشاورزان اقدام به سم‌پاشی پیشگیرانه کرده‌اند، چراکه لارو پروانه‌ها با سرعت زیادی روی زمین به سمت گیاهان حرکت می‌کنند.

حلاج‌نیا گفت: برای مبارزه با این پروانه در مزارع گیاهان دارویی در مراحل اولیه لاروی این حشره باید با استفاده از سموم بیولوژیک اقدامات پیشگیرانه را انجام داد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این پروانه‌ها از گونه Venessa است که به «خانم قشنگ» هم معروف‌اند، تا زمانی که بارندگی‌ها تداوم داشته باشد و محیط مرطوب باشد و به‌تبع آن گل‌ها و گیاهان وحشی و علف‌های هرز در مزارع و مراتع سبز باشند این پروانه‌ها در مشهد و سایر نقاط استان ماندگار هستند.

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

زاگرس رشته‌کوهی است که از غرب تا جنوب‌غربی ایران امتداد دارد. حیات وحش منطقه زاگرس اگر نه بی‌نظیر که کم‌نظیر است، به‌گونه‌ای که این منطقه وسیع یکی از مراکز شناخته‌شده جهان از نظر ...
کوچه و خیابان های شهر بجنورد پر از پروانه‌های زیبا و رنگارنگ شده است این میهمانان زیبا و دوست داشتنی در سراسر شهر به این سو و آن سو پرسه می‌زنند....
مدیرکل حفظ نباتات جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه شهروندان یزدی از حضور پروانه‌ها در سطح شهر نگرانی خاصی نداشته باشند گفت: پروانه‌های سطح شهر یزد نه برای کشاورزی و نه برای سلامتی ...
تصاویر پرواز پروانه ها در آسمان شهر سمنان را نشان می دهد. رنگین بانو با نام علمی Venessa cardui نوعی پروانه رنگی است تعداد زیادی از آنها در حال حاضر در شهرهای مختلف ...
No Thoughts on هجوم پروانه‌های “خانم قشنگ” به مشهد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>