مبارزه با ملخ مراکشی در شمال کشور آغاز شد

ملخ مراکشی

چاپ

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور از شروع عملیات مبارزه با ملخ مراکشی در سطح ۲۵ هزار هکتار از اراضی نوار شمالی کشور خبر داد و گفت: اکنون عملیات مبارزه در استان های گلستان، اردبیل، قزوین، زنجان و آذربایجان شرقی در حال انجام است.

سید محمدرضا میر روز سه شنبه در این باره افزود: ملخی که در نوار شمالی کشور دیده شده ملخ صحرایی نیست بلکه ملخ بومی کشور خودمان است.
وی اظهارداشت: ملخ مراکشی از دیرباز در کشور وجود داشته اما امسال به دلیل افزایش بارندگی ها و شرایط آب و هوایی در برخی استان های کشور ازدیاد پیدا کرده است.
به گفته وی، آفت ملخ مراکشی به اندازه ملخ صحرایی خطرناک نیست اما مبارزه با آن تا کنترل جمعیت ادامه می یابد.

.

مبارزه با ملخ صحرایی در سطح بیش از ۲۱۳ هزار هکتار عملیاتی شد
میر گفت: با حمله ۱۴۳ دسته ملخ صحرایی به کشور از بهمن سال ۹۷ تاکنون در سطح ۲۱۳ هزار و ۲۳۲ هکتار از مناطق آلوده با ملخ صحرایی در هشت استان جنوبی کشور مبارزه شده است.
وی افزود: مبارزه با این آفت در سطح ۵۹ هزار و ۴۶۰ هکتار در سیستان و بلوچستان ، ۵۷ هزار و ۵۰ هکتار در استان هرمزگان، ۵۱ هزار و ۲۴۱ هکتار جنوب کرمان، ۲۵ هزار و ۱۳۵ هکتار بوشهر،۱۱ هزار و ۳۸۷ هکتار خوزستان، ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار کرمان، سه هزار و ۱۰۰ هکتار استان فارس و ۶۰ هکتار استان خراسان جنوبی عملیاتی شده است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر مبارزه با این ملخ به شکل هوایی و زمینی در عرصه های منابع طبیعی و کشاورزی در حال انجام است.
سخنگوی سازمان حفظ نباتات افزود: به تازگی تعدادی از نمایندگان فائو ( سازمان خواربار ملل متحد) در ایران و کشورهای اطراف برای بررسی علل هجوم ملخ صحرایی در ایران حضور پیدا کرده بودند که پس از ارزیابی نتایج آن را اعلام می کنند.
به گزارش ایرنا، براساس پیش بینی سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد (فائو) از هشتم بهمن‌ پارسال نخستین دسته‌ های ملخ صحرایی در بندر نخیلو استان هرمزگان گزارش شد. تاکنون این ملخ در گروه‌های چند صد هزار تایی به استان های جنوبی ایران شامل هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، خراسان جنوبی و جنوب کرمان هجوم آورده اند.
اکنون هجوم ملخ صحرایی اراضی کشاورزی و منابع طبیعی بیش از ۸ استان کشور را با مخاطره مواجه ساخته است.
هجوم ملخ‌های صحرایی به ایران در بیش از پنج دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.