پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, البرز, ایران  »   پروانه‌های خانم قشنگ خسارت‌زا نیستند
25 اردیبهشت 1398 , ساعت 10:43

پروانه‌های خانم قشنگ خسارت‌زا نیستند

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با وجود جمعیت فراوان پروانه موسوم به خانم قشنگ یا خانم رنگی در مزارع و مراتع استان گفت: این حشره خسارت زا نبوده و کشاورزان نگران نباشند.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با وجود جمعیت فراوان پروانه موسوم به خانم قشنگ یا خانم رنگی در مزارع و مراتع استان گفت: این حشره خسارت زا نبوده و کشاورزان نگران نباشند.

سعید ناطقیان اظهار داشت: امسال پوشش گیاهی مناسب مراتع موجب شده تا نوعی پروانه موسوم به «خانم قشنگ» یا « خانم رنگی» در جمعیت فراوان میهمان این مراتع سرسبز و مزارع استان شود که البته همه ساله در فصل بهار در منطقه دیده می شود.

وی گفت: به تازگی شماری از کشاورزان و مرتعداران استان به ویژه در شهرستان اشتهارد با حضور در واحد گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی البرزدر خصوص جمعیت فراوان پروانه به رنگ مشکی- نارنجی در سطح مراتع استان البرز ابراز نگرانی کردند.

ناطقیان افزود: به دنبال مراجعه کشاورزان و مرتعداران استان به واحد گیاه پزشکی اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی البرز از نقاط متراکم جمعیتی این نوع پروانه نمونه برداری شد.

وی اظهار داشت: بر اساس گزارش گیاه پزشکی، این پروانه با نام لاتین painted ladies و در زبان فارسی موسوم به «خانم قشنگ» یا « خانم رنگی» از شناخته شده ترین پروانه ها است.

همچنین گیاه پزشک و متخصص حشره شناسی اداره کل منابع طبیعی استان البرز نیز در این زمینه گفت: پروانه خانم قشنگ از راسته بال پولکداران و از خانواده Nymphalidae ، یکی از شناخته ترین پروانه ها است و به لحاظ زیبایی ظاهری بیشتر از نظر کلکسیون داران حشرات دارای اهمیت می باشد.

بهرام بهرامی رشید افزود: این حشره با نام های علمی Vanessa cardui kershawi و Vanessa kershawi و Cynthia kershawi McCoy, ۱۸۶۸ شناخته می شود.
وی اظهار داشت: این حشرات پروانه هایی علاقه مند به آفتاب بوده که ویژگی آنها پرواز سریع است و زندگی گروهی و مهاجرتی دارند .

بهرامی رشید گفت: پروانه های بالغ « خانم قشنگ » از گرده و شهد گل ها تغذیه می کنند و دوره زیست این حشره به طور متوسط کمتر از سه هفته است.

این گیاه پزشک ادامه داد: بعد از ظهور حشره کامل و تغذیه از شهد گل های میزبان تخم ریزی انجام گرفته و چرخه جدیدی از نسل جدید پروانه شروع می شود.

وی افزود : این پروانه ها هر ساله در فصل بهار در سطح مراتع مشاهده می شوند و بیشتر با برخورد به خودروهای عبوری در سطح جاده ها توجه مردم را جلب می کنند.

بهرامی رشید بیان داشت: جمعیت این گونه پروانه در سال جاری به دلیل افزایش بارندگی و افزایش گیاهان میزبان در ۲ ماه اخیر نیز افزایش داشته و مهمان پرجمعیت مراتع استان شناخته شده به طوری که توجه مردم بالاخص کشاورزان را به خود جلب کرده است.

گیاه پزشک و متخصص حشره شناسی اداره کل منابع طبیعی استان البرز اضافه کرد: از آنجایی که لارو این پروانه پلی فاژ بوده قادر به تغذیه از طیف وسیعی از گیاهان است و پوشش خوب مراتع در سال جاری بستر مناسبی برای افزایش جمعیت ناگهانی آن بوده است.

وی گفت: تا زمانی که سه عامل اساسی پوشش گیاهی و رطوبت و دمای مناسب وجود داشته باشد این حشره زاد و ولد خود را در طبیعت ادامه می دهد و با افزایش دمای هوا و کاهش رطوبت جمعیت این حشره کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در بررسی های انجام گرفته لاشه حشرات از بین رفته به وفور لا به لای بوته ها قابل رویت است و در طبیعت استان البرز بالاخص شهرستان اشتهارد سالانه تا میانه خرداد شاهد حضور این پروانه ها هستیم.

بهرامی رشید در مورد نگرانی های مردم گفت : حشرات کامل پروانه ها هیچگاه خسارتی ندارند بلکه در بیشتر مواقع حشره نر حتی توانایی تغذیه نداشته و پس از ظهور و جفت گیری از بین می رود و تنها لاروهای پروانه ها خسارت زا هستند.

وی افزود: کنگر وحشی از اصلی‌ترین و مهم ترین میزبان‌های لارو این پروانه است و با توجه به پتانسیل پایین خسارت زایی در این خانواده از پروانه ها، این گونه هیچ آسیبی به محصولات کشاورزی و مراتع وارد نمی‌کند و قبل از آغاز کامل کشاورزی به علت تغییر فصل و کاهش شدید منابع غذایی جمعیت آنها کاملا از عرصه های ملی ناپدید می شود.

استان البرز دارای ۴۵۰ هزار هکتار اراضی ملی است که ۳۷۰ هزار هکتار آن را مراتع تشکیل می دهد.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

زاگرس رشته‌کوهی است که از غرب تا جنوب‌غربی ایران امتداد دارد. حیات وحش منطقه زاگرس اگر نه بی‌نظیر که کم‌نظیر است، به‌گونه‌ای که این منطقه وسیع یکی از مراکز شناخته‌شده جهان از نظر ...
کوچه و خیابان های شهر بجنورد پر از پروانه‌های زیبا و رنگارنگ شده است این میهمانان زیبا و دوست داشتنی در سراسر شهر به این سو و آن سو پرسه می‌زنند....
مدیرکل حفظ نباتات جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه شهروندان یزدی از حضور پروانه‌ها در سطح شهر نگرانی خاصی نداشته باشند گفت: پروانه‌های سطح شهر یزد نه برای کشاورزی و نه برای سلامتی ...
تصاویر پرواز پروانه ها در آسمان شهر سمنان را نشان می دهد. رنگین بانو با نام علمی Venessa cardui نوعی پروانه رنگی است تعداد زیادی از آنها در حال حاضر در شهرهای مختلف ...
No Thoughts on پروانه‌های خانم قشنگ خسارت‌زا نیستند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>