پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, البرز, ایران  »   پروانه های رنگی آفت نیستند
26 اردیبهشت 1398 , ساعت 13:14

پروانه های رنگی آفت نیستند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: پروانه های رنگی از شهد گل ها تغذیه می کنند و آفت محسوب نمی‌شوند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: پروانه های رنگی از شهد گل ها تغذیه می کنند و آفت محسوب نمی‌شوند.

مرتضی امیدبخش درخصوص افزایش جمعیت پرندگان در استان البرز گفت: افزایش نوعی از پروانه های رنگی که اخیرا با توجه به شرایط خاص آب و هوایی در برخی نقاط استان مشاهده می شوند، هیچ خطری ندارد.

وی بیان کرد: با توجه به گزارش های متعددی که از طغیان نوعی پروانه در مناطق شهری، اراضی کشاورزی و عرصه های منابع طبیعی به همکاران جهاد کشاورزی استان البرز منعکس شد، بررسی این مورد به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز عنوان کرد: پروانه‌هایی که در روزهای اخیر با جمعیت زیاد در بعضی نقاط استان مشاهده می شوند، ظاهرا پروانه وانسا با نام علمی vanesa cardui هستند که در سال جاری به دلیل شرایط مناسب و بی‌سابقه اقلیمی، رشد و تکثیر این حشره بسیار زیاد شده و از طرفی وفور پوشش گیاهی و علف های مورد تغذیه لارو این پروانه موجب طغیان جمعیت آن شده است.

امیدبخش افزود: لاروهای تیره رنگ و پر موی پروانه وانسا عمدتا از خانواده گیاهی asteraceae (خانواده کاسنیان) تغذیه کرده و برگ گیاهان مرتعی و علف های هرز حاشیه مزارع و باغات منبع تغذیه آن ها هستند و تاکنون خسارت جدی به گیاهان زراعی و باغی توسط این حشره گزارش نشده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز اظهار کرد: شکل بالغ این حشره که به صورت پروانه های رنگی است از شهد گل ها تغذیه کرده و آفت محسوب نمی شود.

وی اضافه کرد: سمپاشی بر علیه لارو این آفت توصیه نمی شود، زیرا معمولا خسارتی به گیاهان و محصولات کشاورزی ایجاد نمی کند اما چنانچه به هر دلیلی برای کشاورزان ایجاد نگرانی کند با کارشناسان کلینیک های گیاهپزشکی و حفظ نباتات مستقر در مدیریت جهاد شهرستان ها مشورت کرده و ترجیحا از آفت کش غیرشیمیایی (بی تی) طبق دستور العمل حفظ نباتات استفاده کنند.

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

زاگرس رشته‌کوهی است که از غرب تا جنوب‌غربی ایران امتداد دارد. حیات وحش منطقه زاگرس اگر نه بی‌نظیر که کم‌نظیر است، به‌گونه‌ای که این منطقه وسیع یکی از مراکز شناخته‌شده جهان از نظر ...
کوچه و خیابان های شهر بجنورد پر از پروانه‌های زیبا و رنگارنگ شده است این میهمانان زیبا و دوست داشتنی در سراسر شهر به این سو و آن سو پرسه می‌زنند....
مدیرکل حفظ نباتات جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه شهروندان یزدی از حضور پروانه‌ها در سطح شهر نگرانی خاصی نداشته باشند گفت: پروانه‌های سطح شهر یزد نه برای کشاورزی و نه برای سلامتی ...
تصاویر پرواز پروانه ها در آسمان شهر سمنان را نشان می دهد. رنگین بانو با نام علمی Venessa cardui نوعی پروانه رنگی است تعداد زیادی از آنها در حال حاضر در شهرهای مختلف ...
No Thoughts on پروانه های رنگی آفت نیستند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>