پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان شمالی  »   توصیه‌هایی برای دلمه‌خورها
29 اردیبهشت 1398 , ساعت 9:29

توصیه‌هایی برای دلمه‌خورها

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: باغداران برای مبارزه با بیماری سفیدک انگور عملیات سم پاشی را در باغات خود انجام می‌دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: باغداران برای مبارزه با بیماری سفیدک انگور عملیات سم پاشی را در باغات خود انجام می‌دهند.

محمد رضایی در پاسخ به این مطلب که شنیده شده باغداران به منظور مبارزه با بیماری سفیدک انگور در باغات از سم استفاده می‌کنند اما این سم خطرناک بوده و استفاده از برگ‌های آن در پخت غذاهایی همچون دلمه احتمال بروز بیماری‌ها را به وجود می‌آورد؟ اظهار کرد: باغداران باید طی سه مرحله به منظور مبارزه با این بیماری، باغات انگور خود را سمپاشی کنند.

وی ادامه داد: دو سم مخصوص مبارزه با این بیماری در بازار موجود است، اما به علت وجود ماده مانکوزب در آن و امکان سرطان زایی آن به کشاورزان توصیه شده و دستورالعمل برای آنها صادر شده است که از این دو سم قبل و بعد از گل دهی استفاده نکنند.

رضایی ادامه داد: حضور باغداران در باغ و اثر سم بر روی آنها و همچنین حضور تعدادی از کارگران که مشغول جمع آوری برگ‌های نازک برای فروش در بازار به منظور پخت دلمه هستند، سبب شده تا این دستورالعمل صادر شود.

وی با بیان اینکه این ماده هفت تا ۱۰ روز در برگ و میوه ماندگاری دارد، اظهار کرد: توصیه شده اگر احتمالاً این سم در باغات نیز استفاده شد طی فاصله هفت تا ۱۰ روز از جمع آوری برگ خودداری شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: اگر نگرانی در برخی از افراد وجود داشت که احتمالاً ماده مذکور در برگ انگور خریداری شده وجود دارد، می‌توانند به مدت هفت روز آن را در یخچال نگهداری کرده و سپس استفاده کنند که بعد از گذشت این مدت مواد باقی مانده سم کاملاً از بین رفته است.

وی بیان کرد: طبق دستورالعمل، کشاورزان می‌توانند از آن دو سم در مرحله سوم که دیگر برگ‌های انگور ضخیم شده و جمع آوری نمی‌شود و قابل استفاده برای پخت دلمه نیز نیست، استفاده کنند.

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

طرح ملی پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی نیشابور، با موفقیت انجام شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: با توجه به دستور‌های ابلاغی سازمان غذا و دارو و اهمیت ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود با بیان اینکه سموم وارداتی کشور از سلامت و استاندارد لازم برخوردار است، گفت: بخش عمده سموم آماده مصرف نسل جدید از کشورهای اروپایی همچون آلمان، انگلستان، ...
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تیران و کرون با اشاره به توقف صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه گفت: روزانه بیش از ۱۰۰ تن فلفل دلمه‌ای رنگی صادراتی این شهرستان در بازار‌های داخلی سرگردان است....
No Thoughts on توصیه‌هایی برای دلمه‌خورها

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>