جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان شمالی  »   12 گونه گیاه دارویی خراسان شمالی در معرض انقراض
29 اردیبهشت 1398 , ساعت 16:09

۱۲ گونه گیاه دارویی خراسان شمالی در معرض انقراض

یک محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: ۱۲ گونه گیاه دارویی این استان، به علت خشکسالی و برداشت های غیراصولی در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

مهدی ایمانی روز یکشنبه اظهار داشت: ثعلب، بادرنج بویه عشق آبادی، آق باش و آویشن برگ باریک از جمله این گیاهان در معرض انقراض است.
وی با بیان اینکه در این استان ۳۵۰ گونه گیاه دارویی، معطر و ادویه ای شناسایی شده، افزود: بیشتر این گونه ها قابلیت صنعتی شدن دارند، اما برداشت های غیراصولی از اصلی ترین مخاطراتی است که رویشگاه گیاهان دارویی را تهدید می کند.
این محقق منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: برداشت های غیراصولی سبب تخریب عرصه ها و رویشگاه ها شده است.
وی با بیان اینکه طبیعت استان، ذخیره گاه ژنتیکی است که باید صیانت شود، افزود: بهره برداری از گیاه دارویی باید در قالب طرح و به صورت زراعی انجام شود و برداشت آن باید در قالب طرح های زراعی، کشت و توسعه یابد.
وی نبود واحدهای فرآوری را از دیگر مشکلات برای توسعه گیاهان دارویی برشمرد و گفت: اکنون تنها یک واحد فرآوری گیاهی در منطقه جاجرم در حال فعالیت است.
ایمانی اظهار داشت: مردم معمولا گیاهان دارویی را به صورت تفنن برداشت می کنند اما این برداشت ها با تخریب رویشگاه ها همراه است و این خسارت ها، جبران ناپذیر است.
وی با اشاره به مصرف گیاهان مرتعی به عنوان دارو گفت: داروهای گیاهی عوارض کمتری دارند و به همین لحاظ در سطح دنیا، مصرف داروهایی که منشا دارویی دارند، مورد اقبال قرار گرفته و این بدان معنا نیست که توصیه به مصرف گیاه، به عنوان دارو باشد.
این محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: مصرف گیاه مرتعی به عنوان دارو حتما باید با مشاوره و نظر پزشک باشد در غیر این صورت، بروز مشکل دور از انتظار نیست.
بر اساس این گزارش، در سطح جهان بیش از ۳۰ هزار گونه گیاهی وجود دارد که از این تعداد هشت هزار گونه در ایران شناسایی شده است.
تنوع گیاهان در ایران سه برابر بیش از تنوع این گونه ها در اروپا است و این مزیتی برای کشور ما به شمار می رود.
هشت هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی از این تعداد، ارزش دارویی دارد و رویش هزار و ۷۸۲ گونه از این گیاهان منحصر به ایران است.
در خراسان شمالی هم ۳۵۰ گونه گیاه دارویی وجود دارد.
سطح زیر کشت گیاهان دارویی خراسان شمالی هزار و ۲۸۵ هکتار با تولید هزار و ۹۲۰ تن است که گیاهان دارویی معروف ترین آنها زیره سبز، آویشن باغی، باریجه، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز، کدو تخم کاغذی و کتان است.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

۴.۵ میلیون نمونه حشره در موزه حشرات هایک میرزایانس در مجموعه ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور شناسایی و نگهداری می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد ...
کشاورزان و پرورش دهندگان به زودی به نرم افزاری دسترسی خواهند داشت که می‌تواند به آنها کمک کند تا تجزیه و تحلیل خاک خود را ثبت کرده و سپس سلامت و بهره‌وری مزارع ...
معاون پژوهش، فن‌آوری و انتقال یافته‌های تحقیقاتی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با تشریح اقدامات انجام شده برای حفاظت از تنوع زیستی کشور در قالب مناطق حفاظت شده، ذخیره‌گاه‌های جنگلی و قطعات ...
چهارمین کنگره بین المللی حشره شناسی ایران توسط انجمن حشره شناسی ایران و به میزبانی دانشگاه رازی کرمانشاه از 27 تا 29 شهریور ماه سال جاری برگزار خواهد گردید. ریاست ...
No Thoughts on ۱۲ گونه گیاه دارویی خراسان شمالی در معرض انقراض

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>