پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, اصفهان  »   پروانه‌های رنگی مهمان ناخوانده اصفهان /رنگارنگ‌هایی که خطرآفرین نیستند
28 اردیبهشت 1398 , ساعت 14:16

پروانه‌های رنگی مهمان ناخوانده اصفهان /رنگارنگ‌هایی که خطرآفرین نیستند


چند روزی است پروانه‌های زیبا و رنگی میهمان شهرمان شده‌اند هر چند به زیبایی شهرمان افزوده‌اند ولی در این بین تعدادی از مردم تعجب و حتی کمی نگران شده‌اند، به گفته سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان این پروانه‌ها آفت خاصی محسوب نمی‌شوند.

تجمع انبوه پروانه‌ها در شهر و روی گل‌ها و درختان، توجه همه را به خود جلب کرده است. کودکان به دنبال آنها می‌دوند تا آنها را بگیرند. یکی از آنها موفق شد و پروانه زیبایی را در دستانش قایم کرد و به زور از مادرش می‌خواست که چیزی به او بدهد تا پروانه‌اش را در آن بگذارد که با مخالفت مادر روبه‌رو شد. مادر می‌گفت: «این پروانه گناه دارد، بگذار پرواز کند». ولی وقتی مقاومت پسرش را دید، مجدداً گفت: «ممکن است سمی باشد و مریض شوی». در این هنگام پسرک سریع پروانه را به سمت آسمان پرواز داد.

به راستی به دنبال تغییرات اقلیمی و همچنین بارش‌های امسال که سبب افزایش جمعیت گونه‌ای از پروانه‌ها در بعضی از استان‌ها شده خطری مردم یا محیط زیست را تهدید می‌کند؟ این سوالی است که مسئولان محیط زیست به آن پاسخ می‌دهند.

.

پروانه‌ها آفت خاصی نیستند و جای نگرانی وجود ندارد

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به مشاهده جمعیت فوق‌العاده‌ای از پروانه‌های روز پرواز در سطح عرصه‌های زیست محیطی استان اصفهان اظهار داشت: ورود میلیون‌ها پروانه به شهرها و روستاها صحنه‌های فوق‌العاده زیبایی را ایجاد کرده که همراه با زیبایی‌های بهاری بر شکوه طبیعت و طراوت اماکن افزوده است.

حسین اکبری افزود: این پروانه‌ها آفت خاصی محسوب نمی‌شوند و جای نگرانی ندارد و علت مشاهده انبوه پروانه‌ها به دلیل این است که امسال پس از سال‌ها خشکسالی بارندگی‌های خیلی خوبی در عرصه‌های استان و جای جای کشور رخ داد.

وی با بیان اینکه رطوبت خاک، سرسبز شدن عرصه‌های طبیعی و مراتع سبب شده که شرایط زیستی خوبی برای پروانه‌ها ایجاد شود، گفت: تغذیه پروانه‌ها از پوشش گیاهی مراتع انجام می‌شود و فواید بسیار زیادی دارد و همچنین پروانه‌ها مظهر زیبایی هستند و در طبیعت برای انسان‌ها و گردشگران نشاط آور است.

.

پروانه‌ها در گرده‌افشانی گل‌ها موثرند

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: پروانه‌ها در گرده‌افشانی گیاهان بسیار موثر هستند و به پایداری مراتع کمک زیادی می‌کنند و همچنین آنها به عنوان غذای مطلوبی برای طیف زیادی از پرندگان، خزندگان و حشرات دیگر هستند و عنصر ارزشمند زیستی محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: این نوع پروانه‌ها بیشتر به صورت روز پرواز بوده و مهاجر محسوب نمی‌شوند ولی پروانه‌های مهاجر شب پرواز هستند.

اکبری با اشاره به فواید اقتصادی و بوم شناختی این پروانه‌ها اظهار داشت: این فواید قابل توجه هستند که علاوه بر فواید و نقش‌های پروانه‌ها که بیان شد لازم است اشاره کرد که در جهان هزاران گونه و در ایران صدها گونه مختلف پروانه وجود دارند که هر یک نسبت به دیگری نقش و نگار کاملاً متفاوت داشته که به لحاظ زیباشناختی بسیار حایز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی پروانه‌ها به عنوان یکی از متنوع ترین ابعاد حیات از نظر ایجاد بسترهای پژوهشی و موضوعات ژنتیک و تکامل حایز اهمیت هستند.

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: ضمن آنکه مشاهده میلیون‌ها پروانه به یک باره از زمین و خاکی تفتیده پس از سال‌ها بحران خشکسالی خود نشان و جلوه‌ای ویژه از الطاف، شکوه و عظمت آفریننده یکتاست.

به گزارش تسنیم بسیاری از شهروندان اصفهانی از این بابت احساس نگرانی دارند که شاید این پروانه‌ها سمی و یا آفتی برای گیاهان محسوب می‌شوند اما پاسخ مسئولان محیط زیست به این سوال منفی است. این پروانه‌ها نه مهاجرند و نه آفت. فقط میهمانانی بهاری شهر و استان ما هستند.

خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط

زاگرس رشته‌کوهی است که از غرب تا جنوب‌غربی ایران امتداد دارد. حیات وحش منطقه زاگرس اگر نه بی‌نظیر که کم‌نظیر است، به‌گونه‌ای که این منطقه وسیع یکی از مراکز شناخته‌شده جهان از نظر ...
کوچه و خیابان های شهر بجنورد پر از پروانه‌های زیبا و رنگارنگ شده است این میهمانان زیبا و دوست داشتنی در سراسر شهر به این سو و آن سو پرسه می‌زنند....
مدیرکل حفظ نباتات جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه شهروندان یزدی از حضور پروانه‌ها در سطح شهر نگرانی خاصی نداشته باشند گفت: پروانه‌های سطح شهر یزد نه برای کشاورزی و نه برای سلامتی ...
تصاویر پرواز پروانه ها در آسمان شهر سمنان را نشان می دهد. رنگین بانو با نام علمی Venessa cardui نوعی پروانه رنگی است تعداد زیادی از آنها در حال حاضر در شهرهای مختلف ...
No Thoughts on پروانه‌های رنگی مهمان ناخوانده اصفهان /رنگارنگ‌هایی که خطرآفرین نیستند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>