جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, فارس  »   کرم گلوگاه مانع صادرات انار استهبان شده است
31 اردیبهشت 1398 , ساعت 13:36

کرم گلوگاه مانع صادرات انار استهبان شده است

مدیر جهاد کشاورزی استهبان گفت: کرم گلوگاه از آفاتی است که افزون بر نابودی انار موجب صادر نشدن آن از این شهرستان شده است.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان گفت: کرم گلوگاه از آفاتی است که افزون بر نابودی انار موجب صادر نشدن آن از این شهرستان شده است.
مهدی اعیان منش روز سه شنبه اعلام کرد:وسعت انارستان های استهبان ۲۰۰۰ هکتار است و سالانه ۴۰ هزار تن انار از این باغ ها برداشت می شود.
مدیر جهاد کشاورزی استهبان گفت: کرم گلوگاه علاوه بر درختان انار به درختان انجیر، انگور، پسته ، گردو ، بادام نیز خسارت وارد می کند که به طورمتوسط ۲۵ الی ۳۰ درصد محصول در اثرحمله این آفت ازبین می رود و می تواند تا ۸۰ درصد از محصول را از بین ببرد.
اعیان منش خطاب به باغداران استهبان گفت: در باغ هایی که با تنش آبی شدید مواجه هستند میوه های ترکیده و آلوده به کرم گلوگاه جمع آوری و منهدم شوند زیرا هریک از انارها در حکم تله ای است که تعداد زیادی از لاروهای آفت در آن اجتماع کرده است.
وی اضافه کرد: مبارزه با این آفت با استفاده از سموم شیمیایی تاثیر مثبت ندارد و عملا هیچ فایده ای نخواهد داشت چون لارو درون پرچم هاست و از تماس سم در امان خواهد بود و با توجه به وجود شرایط مساعد از نظر حرارت و رطوبت در باغ ها، روند پوسیدگی به سرعت ادامه می یابد.
مدیر جهاد کشاورزی استهبان گفت: ایجاد لکه های زرد تا قهوه ای و سپس لکه های له شده سیاه رنگ، علائم آلودگی روی میوه انار است.
اعیان منش گفت: انارهای پوسیده یا باقی مانده در باغ ها، منازل و انبارها پس از جمع آوری باید به خارج ازباغ انتقال داده شود و در محل مشخصی آن را سوزاند.
وی ادامه داد:حذف پرچم های انار در جلوگیری از آلودگی میوه موثر و قابل توصیه است؛ بهترین زمان حذف پرچم ها در اوایل خردادماه ( زمان دقیق عملیات در مناطق مختلف، حدود دو الی سه هفته پس از اوج گلدهی درختان و یا ۵ الی ۶ هفته پس از ظهور اولین گل انار) است.
وی گفت: استفاده از رهاسازی زنبور تریکوگراما درباغ های انار که این زنبور با قراردادن تخم خود داخل تخم آفت کرم گلوگاه انار باعث از بین رفتن تخم ها می شود و به ویژه رهاسازی های قبل از برداشت محصول، علاوه بر کاهش جمعیت آفت درباغ، در کاهش انتقال آفت به انبار و در نتیجه کاهش پوسیدگی میوه در انبار موثر است.
انار شهرستان استهبان در مناطق خیر و ایج کاشته می شود و از نوع رباب و فاروق است.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان از کشاورزان خواست برای حفظ مزارع سویا، پنبه و آفتابگردان از آسیب کرم برگ خوار مزارع خود را سم پاشی کنند. به گزارش خبرگزاری ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از رهاسازی زنبور تریکوگراما در ۲ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان برای کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج خبر داد. سید علی ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: طرح کنترل بیولوژیک آفات با رها سازی زنبور‌های تریکوگراما و براکون در مزارع گوجه فرنگی و باغات انار در حال اجراست....
امسال هم مانند سال‌های گذشته آفت کرم گلوگاه به باغات آفت زده انار ۳۰ درصد خسارت می زند . خراسان جنوبی پنجمین استان کشور در تولید و سطح انار است ...
No Thoughts on کرم گلوگاه مانع صادرات انار استهبان شده است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>