جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان شمالی  »   کشاورزان از مصرف خودسرانه سموم پرهیز کنند
30 اردیبهشت 1398 , ساعت 10:31

یک مسئول خراسان شمالی:

کشاورزان از مصرف خودسرانه سموم پرهیز کنند

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی از کشاورزان خواست از مصرف خودسرانه و بدون نسخه سموم و کودهای شیمیایی حتما پرهیز کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی از کشاورزان خواست از مصرف خودسرانه و بدون نسخه سموم و کودهای شیمیایی حتما پرهیز کنند.

مهندس حسن نامجو روز دوشنبه در این باره اظهار داشت: بارندگی های بهار امسال باعث افزایش آفات و علف های هرز و بیماری ها در بخش کشاورزی استان شده است.
وی افزود: در این راستا لازم است کشاورزان در اولین فرصت که شرایط آب و هوایی مساعد بود نسبت به مبارزه شیمیایی با علف های هرز و بیماری ها اقدامات لازم را انجام دهند.
نامجو با تاکید بر استفاده از مشاوره های کلینیک های گیاه پزشکی در استفاده از نوع و میزان سموم در بخش زراعی و باغی، از کشاورزان خواست حتما در استفاده از سموم و نهاده های کشاورزی از مشاوره و توصیه های کارشناسان این مراکز بهره مند شوند.
وی با تاکید بر خودداری از هر گونه استفاده خودسرانه از سموم در مبارزه با آفات، اظهار داشت: این امر با توجه به مضرات استفاده از سموم و نیز هزینه هایی که با توجه به گرانی نهاده های کشاورزی به دنبال دارد می تواند خسارات مالی بسیاری را به کشاورزان تحمیل کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی با اشاره به آلودگی محیط زیست در نتیجه استفاده از این سموم مازاد و گاهی بی نتیجه، گفت: همچنین سلامت مردم نیز در استفاده بیش از حد و غیر ضروری از سموم به خطر می افتد.
وی در خصوص استفاده هر ساله کشاورزان از یک نوع سموم و عدم دریافت نسخه گیاه پزشکی بدون استفاده از مشاوره کارشناسان نیز افزود: گاهی اوقات سمومی که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت یا منسوخ شده و یا از لحاظ علمی به دلیل مقاوم شدن آفات به آن کارایی لازم را ندارد که می طلبد حتما سموم مورد استفاده هر سال بر اساس نظر کارشناسان مصرف شود.
وی گفت: مصرف بیش از اندازه همچنین باعث می شود سموم در میوه و سبزیجات باقی بماند و در نهایت از طریق مصرف وارد بدن انسان شود که بسیاری از بیماری ها را برای انسان به دنبال دارد.
مهندس نامجو یادآور شد: هم اینک حدود ۷۳ واحد گیاه پزشکی فروشندگی سموم و ۱۰ کلینیک گیاه پزشکی در شهرستان های مختلف استان فعال است که مشاوره های لازم را به کشاورزان ارائه می دهند.

.

مصرف کودشیمیایی در خراسان شمالی ۳۰درصد افزایش یافت
به گفته مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی مصرف انواع کود شیمیایی در بخش کشاورزی این استان سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافت و به رقم ۲۵ هزار تن کود از نوع ازت، فسفر و پتاسیم رسید.
محسن نظام دوست دلیل افزایش مصرف کودهای شیمیایی را افزایش بارندگی، بارندگی به موقع و فرهنگ سازی در این راستا عنوان کرد و افزود: هم اکنون در این استان برای تامین کود هیچ دغدغه ای وجود ندارد.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: توسط شرکت پتروشیمی خراسان شمالی سالانه ۱۵۰ هزار تن کود اوره در اختیار این شرکت قرار می گیرد که از مجموع این میزان ۴۰ هزار تن سهم استان و مابقی نیز به ۱۵ استان اختصاص می یابد.
نظام دوست افزود: از مجموع سهم در نظر گرفته شده برای استان ۲۰ هزار تن جذب خواهد شد.
وی گفت: به طور متوسط استفاده از انواع کودهای شیمیایی بین ۴۰ تا ۴۵ درصد میزان تولید محصول را بالا خواهد برد که این امر نیز مستلزم رعایت استفاده به موقع، میزان مصرف درست و سایر فاکتورها است.
وی با بیان اینکه میزان مصرف انواع کودهای شیمیایی این استان در مقایسه با میانگین کشور کمتر است اظهار داشت: عرصه های کشاورزی این استان بیشتر خرده مالکی با میانگین سطح زیر کشت پایین است که به همین دلیل نیز تغذیه گیاهی کمتر انجام می شود.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سطح استان ۷۸ واحد کارگزاری توزیع کود شیمیایی وجود دارد که در واقع نمایندگی های این شرکت هستند و کود دریافتی را در بین کشاورزان با قیمت یارانه ای توزیع خواهند کرد.
وی افزود: شاغلان در این واحد ها از دانش آموخته های بخش کشاورزی هستند و ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰ نفر نیز به صورت غیر مستقیم مشغول به فعالیت شده اند.
رئیس جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز گفته است: حدود ۶۰ درصد تولیدات این استان در بخش زراعی و باغی پاک تولید می شود.
عبدالله یوسفی اظهار کرد: میانگین استفاده از سموم شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی در این استان نسبت به میانگین کشوری پایین تر است.
میانگین کشوری در مصرف سموم شیمایی در هر هکتار ۶۰۰گرم است این در حالی است که در این استان در هر هکتار ۲۴۵ گرم انواع سموم استفاده می شود.
خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزاز است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

بیش از ۹۰ فروشندگی عرضه نهاده‌های کشاورزی در قائم شهر پایش شد. مدیر جهاد کشاورزی قائم شهر با اشاره به پایش ۹۶ فروشگاه سموم نباتی کشاورزی در این شهرستان، گفت: ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
کشاورزان گلستانی از عملکرد نامناسب سموم در مزارع گلایه دارند . به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان کشاورزان گلستانی از عملکرد نامناسب سموم در مزارع گلایه دارند و خواستار توجه ...
داروخانه‌های گیاهپزشکی در فارس مجاز به فروش سموم بدون نسخه به بهره برداران نخواهند بود. رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: با دستور استاندار فارس و ...
No Thoughts on کشاورزان از مصرف خودسرانه سموم پرهیز کنند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>