پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کرمان  »   ملخ‌های صحرایی به مزارع کشاورزی کرمان خسارتی وارد نکرده‌اند/در تهیه سم با مشکل روبرو هستیم
30 اردیبهشت 1398 , ساعت 11:39

ملخ‌های صحرایی به مزارع کشاورزی کرمان خسارتی وارد نکرده‌اند/در تهیه سم با مشکل روبرو هستیم

ملخ دریایی که مضرترین انواع ملخ‌هاست اصولاً بومی ایران نبوده و در کشورهای دیگر به نام ملخ بیابانی نامیده می‌شود و چون معمولاً از روی خلیج فارس پرواز کرده و خود را به ایران می‌رساند بدین جهت در ایران به آن ملخ دریایی می‌گویند.

ملخ دریایی که مضرترین انواع ملخ‌هاست اصولاً بومی ایران نبوده و در کشورهای دیگر به نام ملخ بیابانی نامیده می‌شود و چون معمولاً از روی خلیج فارس پرواز کرده و خود را به ایران می‌رساند بدین جهت در ایران به آن ملخ دریایی می‌گویند.

ملخ صحرایی که سابقه وجود آن براساس فسیل‌های کشف شده، به قبل از دایناسورها برمی‌گردد، این حشره از طریق تخم ریزی گسترش پیدا می‌کند و ملخ ماده در هر دوره صدها تخم را در یک غلاف وارد خاک می‌کند. قابل ذکر است که ملخ ماده در طول زندگی خود که سه تا پنج ماه طول می‌کشد، بین دو تا پنج بار تخم‌ریزی می‌کند؛ در نتیجه هر ملخ به‌صورت بالقوه قادر به تولید بیش از هزار حشره دیگر است. گفتنی است که این تخم سال‌ها در زمین می‌ماند و هنگامی که شرایط مرطوب باشد، به شفیره تبدیل می‌شود.

ملخ دریایی که هرچند سال یک بار از کانون‌های دائمی خود که شامل آفریقا، عربستان، هندوستان و پاکستان است به مناطق جنوبی ایران حمله کرده و دامنه انتشار آن در بعضی از سال‌ها تا مناطق شمالی دریای خزر کشیده می‌شود.

قدرت تخریب این حشره آنقدر بالا است که در صورت عدم مقابله با آن به نابودی میلیون هکتار زمین کشاورزی و قحطی منجر می‌شود؛ بنابراین از نظر اقتصادی، خسارت ملخ دریایی فوق‌العاده حائز اهمیت است. دستجات پیاده ملخ و بالدار آن هرچه سرسبزی در سر راه خود ببیند اعم از علوفه، غلات، صیفی‌جات، انواع درختان و رستنی‌های جنگلی را از بین برده و حتی علف‌های هرز از دست این آفت در امان نیستند.

حمله ملخ دریایی، علاوه بر خسارت مستقیم، روی دامداری شدیداً تأثیر می‌گذارد و میزان گوشت و شیر دام‌ها بر اثر حمله آن به مراتع کاهش می‌یابد. خسارت این آفت در ایران به‌طور دقیق برآورد نشده‌است. در آخرین حمله این ملخ در سال ۱۳۴۰، سطح مبارزه علیه این ملخ دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار بوده‌است.

یکم بهمن‌ماه سال ۹۷ احتمال حمله ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان، امارات و عمان به ایران از مرکز کنسولگری ملخ که مقرش در رم است، اعلام شد و هشتم بهمن‌ماه بروز دسته‌جات ملخ صحرایی در بندر نخیلو استان هرمزگان گزارش شد که به مرور استان کرمان نیز درگیر این آفت شده است و حال رییس سازمان حفط نباتات کشور گفته براساس پیش بینی های فائو و سازمان حفظ نباتات احتمالا کشور با موج جدید حملات ملخ های صحرایی از اواخر اردیبهشت ماه مواجه خواهد شد.

دکتر “مصطفی آیت‌الهی‌موسوی” معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان در خصوص آخرین وضعیت هجوم ملخ‌ها گفت: چرخه زندگی ملخ شامل؛ تخم، پورگی(نتفه) و ملخ بالداراست.

وی بیان کرد: مرحله پورگی ملخ‌های صحرایی خطرناک است و ما ملخ‌های بالغ بالدار که توان تخمگذاری داشتند، در حال حاضر کنترل کردیم اما با توجه به بارندگی‌های که اخیرا در مناطق جنوبی استان صورت گرفته، باعث شده ملخ‌های صحرایی که در خاک تخم‌گذاری کرده بودند براثر این بارندگی‌ها، به پوره‌های جدید تبدیل شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان تامین سم را یکی از مشکلات استان برشمرد و عنوان کرد: مقرر بود که کشور سم مورد نیاز استان را تامین کند که محقق نشد، لذا خود استان سم مورد نیاز را تهیه و همچنین اعتبار مورد نیاز سازمان جهادکشاورزی استان را برای مقابله با این آفت را نیز تامین کردیم.

جانشین رییس ستاد بحران استان کرمان افزود: در حال حاضر در حال سمپاشی مناطق درگیر هستیم که متاسفانه در پی بارندگی های اخیر در این مناطق باند فرودگاه دچار مشکل شد که در حال تعمیر آن هستیم تا بتوانیم از طریق هوایی نیز سمپاشی در مناطق آلوده را انجام دهیم.

آیت‌الهی‌موسوی از عدم خسارت به مزارع کشاورزی تا این لحظه خبر داد و بیان کرد: موج جدید حمله ملخ‌های صحرایی همان مرحله از تخم بیرون آمدن ملخ‌های صحرایی(پورگی) گفته می‌شود که در حال کنترل این موضوع هستیم.

وی با اشاره به اینکه حجم وسیعی از مزارع و مراتع جنوب و برخی از نقاط شمال استان را باید سمپاشی می‌کردیم که در حال انجام کار هستیم، اظهار کرد: اگر سمپاشی به‌موقع انجام شود، مشکل نخواهیم داشت. اما متاسفانه بارندگی‌های اخیر حجم کار را زیاد کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان اعلام کرد: تا پایان اردیبهشت‌ماه اگر مبارزه به‌خوبی انجام دهیم و نگذاریم پوره‌ها به مرحله پرواز برسند؛ دیگر موضوع تهدید ملخ‌های صحرایی در استان کرمان تمام می‌شود و خطر آنها نیز به مراتب کمتر خواهد شد.

وی از سمپاشی بیش از ۶۵ هزار هکتار در سطح استان خبر داد و تصریح کرد: اعتبارات کشوری تا کنون ۱۵۰ میلیون تومان در راستای مقابله با ملخ دریایی در استان رسوب کرده است و از اعتبارات استانی حدود دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به این امر اختصاص داده شده است.

آیت‌الهی‌موسوی از مشکلات استان برای مقابله با ملخ صحرایی سخن به میان آورد و اظهار کرد: متاسفانه با کمبود دستگاه سمپاش مواجه هستیم که مقرر شد چند دستگاه برای استان خریداری شود. همچنین ماشین‌آلاتی که دستگاه‌ها و نهادها مقرر بود برای مقابله با این آفت اختصاص دهند، برخی از دستگاه‌ها تا کنون به قول خود عمل نکرده‌اند که در حال پیگیری دریافت آن ماشین‌آلات هستیم، ضمن آنکه در تهیه سم نیز مشکل داریم.

وی وضعیت استان کرمان را نارنجی دانست و بیان کرد: به مدیریت جهادکشاورزی گفته شده که اگر نیاز به کمک استان‌های دیگر بود، اعلام تا پیگیری کنیم ولی تا این لحظه نیازی به کمک سایر استان‌ها نداشته‌ایم.

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

این روزها شاهد اخبار زیادی در خصوص هجوم ملخ‌ها به مزارع و صدمه زدن آن‌ها به محصولات کشاورزی هستیم. با توجه به فرارسیدن فصل گرم ( که فصل برداشت محصول است) این ماجرای ...
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: محلول‌پاشی جنگل‌های ارسباران با هواپیمای سبک امروز، جمعه از منطقه عمومی مقیاس جدید در شهرستان کلیبر آغاز شد. به نقل از ایرنا، ...
مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات سطح مبارزه با ملخ صحرایی در سال زراعی جاری را یک میلیون هکتار پیش بینی کرد و گفت: از آبان ماه امسال ...
پشتیبانی تحقیقاتی آزمایشگاه های مستقر در  دانشگاه شریف و تعامل با پژوهشکده های کشاورزی، در یک شرکت مستقر در مرکز رشد فناوری های پیشرفته دانشگاه شریف منجر به خلاقیت هایی در رفع نیاز ...
No Thoughts on ملخ‌های صحرایی به مزارع کشاورزی کرمان خسارتی وارد نکرده‌اند/در تهیه سم با مشکل روبرو هستیم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>