آغاز مبارزه با کنه تارتن و کرم میوه‌خوار خرما در نخلستان‌های آبادان

کنه گردآلود خرما

چاپ

مدیر جهاد کشاورزی آبادان از انجام مبارزه با کنه تارتن و کرم میوه‌خوار خرما در نخلستان‌های این شهرستان خبر داد.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از فارس، ناجی شهیب‌زاده امروز در این باره اظهار کرد: عملیات مبارزه با کرم میوه‌خوار در سطح ۵۰۰ هکتار در حوزه عملکرد سه مرکز خدمات منیوحی، اروندکنار و ابوشانک و با مشاوره کارشناسان مدیریت و ناظرین کلینیک گیاه‌پزشکی در نخلستان‌های شهرستان آبادان انجام شد.

وی در ادامه افزود: کرم میوه‌خوار خرما یکی از عوامل زیان‌رسان نخیلات است که همه ساله باعث بروز خسارت به نخلستان‌ها شده و کشاورزان معمولاً ۲ تا ۳ هفته بعد از گرده‌افشانی از طریق کاربرد سموم شیمیایی و زیر نظر کارشناسان و همچنین روش‌های مکانیکی اقدام به سمپاشی نخلستان‌ها و مبارزه با این آفت می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان خاطرنشان کرد: همچنین عملیات مبارزه با کنه گرد‌آلود درسطح نخلستان‌های آبادان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود امسال این عملیات در سطح ۸۰۰هکتار از نخلستان‌های شهرستان انجام شود.

شهیب‌زاده با بیان این که این کنه ۱۰ تا ۱۲ نسل در سال داشته و زمستان را لای لیف و حصیر نخل گذرانده و در اوایل بهار اغلب بر روی علف هرز مرغ یا بعضی از گیاهان خانواده غلات زاد و ولد می‌کند ادامه داد: به محض اینکه میوه خرما از اندازه فندق بزرگتر شد، روی خوشه خرما می‌رود و فعالیت بعدی را روی نخیلات ادامه و ضررهای جبران ناپذیری به محصول خرما وارد می‌کند.

وی با اشاره به این که در مناطق گرم و خشک و به خصوص جاهایی که نخیلات آبیاری نمی‌شوند و یا اینکه تعداد دفعات سالیانه آبیاری کم است و مواظبت‌های فنی باغبانی رعایت نمی‌شود، آلودگی و تراکم جمعیت کنه‌ها زیاد است تصریح کرد: عملیات مبارزه با کنه گردآلود خرما در خرداد ماه آغاز می‌شود و رعایت زمان سمپاشی و بهداشت نخلستان‌ها، کاربرد سموم شیمیایی بیولوژیک و رعایت تناوب در کاربرد سموم از توصیه‌های فنی و ترویجی در عملیات مبارزه با کرم میوه خوار و کنه گردآلود نخیلات است.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان افزود: آبادان با دارا بودن ۱۳ هزار و۲۰۰ هکتار یکی از مناطق نخل خیز استان خوزستان است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/q8uO9W