پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   مصرف چهار محصول بیوتکنولوژی کشاورزی در ایران
23 تیر 1395 , ساعت 14:10

معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست خبر داد:

مصرف چهار محصول بیوتکنولوژی کشاورزی در ایران

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چهار محصول اصلی بیوتکنولوژی کشاورزی شامل سویا، ذرت، کتان و کنولا در ایران استفاده می شود.

 

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چهار محصول اصلی بیوتکنولوژی کشاورزی شامل سویا، ذرت، کتان و کنولا در ایران استفاده می شود.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از ایرنا، مهناز مظاهری روز چهارشنبه در نشست تخصصی مواد سرطان زای پیرامون ما، افزود: امروزه در ٢٨ کشور دنیا محصولات بیوتکنولوژی کشت می شود.
وی اظهار کرد: ١.٨ دهم میلیون هکتار مزارع در دنیا زیرکشت محصولات بیوتکنولوژی است که در سال ٢٠١۴ یک درصد از این مزارع کاهش یافت؛ این نشان می دهد که دنیا به سمت کاهش این محصولات پیش می رود.
مظاهری ادامه داد: اکنون در اروپا، روسیه و تایوان مصرف محصولات بیوتکنولوژیک منع شده و در تایلند نیز این مساله در حال بررسی است؛ بنابراین استفاده از این محصولات باید مورد دقت و توجه زیاد قرار گیرد.
وی با بیان اینکه پیش بینی ها نشان می دهد در سال ۲۰۲۰ جمعیت جهان به ۷.۶ دهم میلیارد نفر خواهد رسید و ۹۸ درصد آنها در کشورهای در حال توسعه خواهند بود، افزود: اکنون ۸۴۰ میلیون نفر در دنیا گرسنگی مزمن دارند که ۸۰۰ میلیون نفر آنها در کشورهای در حال توسعه به سر می برند.
مظاهری با تاکید بر اینکه به کشاورزی پایداری نیاز داریم که سلامت جامعه و محیط زیست را درپی داشته باشد، ادامه داد: بیش از چهار دهه در مورد اینکه می توان ژن هایی را از یک موجود به موجود دیگری انتقال داد و محصول موردنظر را تولید کرد، تحقیق شده است؛ اما همیشه این طور نیست و شاید محصول موردنظر تولید نشود بنابراین در این زمینه باید دقت کافی داشت.
وی گفت: سه نوع مقاومت شامل مقاومت به علف کش ها، حشرات و ویروس ها در گیاهان دستکاری شده ژنتیکی ایجاد می شود که در اثر مقاومت به علف کش ها کشاورزان مجبور می شوند حجم بیشتری از این سموم را استفاده کنند.
مظاهری تاکید کرد: در کشور ما روی این محصولات مطالعات دقیقی صورت نگرفته است؛ از این رو به خوب یا بد بودن آنها کاملا واقف نیستیم بنابراین باید احتیاط لازم را در تولید و مصرف این محصولات داشته باشیم.
وی ادامه داد: برای این منظور باید خطرات احتمالی ارزیابی شود تا وقتی کامل شد بتوانیم مدیریت خطر را اعمال کنیم زیرا ما به پروتکل کارتاهینا که در مورد محصولات دستکاری ژنتیکی است، متعهد هستیم و باید به تناسب آن عمل کنیم.
مظاهری افزود: بر اساس این پروتکل، چند وقتی است روی برخی روغن ها برچسب تراریخته بودن نصب می شود این کار بسیار خوبی است زیرا آگاهی رسانی می شود اما توضیحی در مورد این نوع محصول داده نشده است تا مردم از خطرات یا مزایای آن مطلع شوند.
وی گفت: تمام نهادها از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست باید نقش و وظیفه خود در سلامت مردم را به خوبی انجام دهند، وظیفه سازمان محیط زیست ارزیابی خطر و حفظ تنوع زیستی است که بر این اساس ویژه نامه ایمنی زیستی را تهیه و بر اساس آن عمل می کند.
مظاهری یادآور شد: بسیاری از کشورها درآمد خوبی از بیوتکنولوژی دارند با این حال باید توجه لازم در بکارگیری این محصولات صورت گیرد؛ سازمان محیط زیست نیز معتقد است ورود آن به بخش کشاورزی باید با دقت بیشتری انجام شود زیرا به طور مستقیم با تغذیه و سلامت مردم در ارتباط است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/DCorcq

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

محققین دانشگاه شیکاگو به نتایج خارق العاده ای در زمینه تولید گیاهان مقاوم به خشکی و با توان تولید محصول بالاتر در اثر دستکاری RNA دست یافته اند. این کشف ...
دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران به میزبانی انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری دانشگاه یزد و انجمن‌های علمی و موسسات پژوهشی این حوزه از 31 مردادماه تا ...
شرکت آمریکایی Del Monte که از بزرگترین تولیدکنندگان و پخش کنندگان مواد غذایی و میوه موز در سرتاسر جهان است اعلام کرده که در زمینه تحقیقات بر روی بیماریهای موز با دانشگاه تکنولوژی ...
No Thoughts on مصرف چهار محصول بیوتکنولوژی کشاورزی در ایران

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>