تولید و برداشت قارچ صدفی صورتی در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد

تولید و برداشت قارچ صدفی صورتی

چاپ

به گزارش “خبر گیاه پزشکی ایران” به نقل از روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، با تلاش واحد ویژه باغبانی دانشکده کشاورزی این دانشگاه، نمونه‌های قارچ صدفی صورتی در گلخانه‌های این واحد خدمات تخصصی، تولید و برداشت شد.

در تولید این‌گونه قارچ تعدادی از دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی علاقه‌مند دانشکده کشاورزی همکاری داشتند که طی تلاش و مراقبت در یک دوره سه‌ماهه به ثمر نشست و محصول آن عرضه گردید.

به گفته مسئول پایلوت قارچ واحد ویژه خدمات تخصصی علوم باغبانی، ویژگی عمده این تلاش ارزنده، مشارکت دانشجویان در مهارت‌آموزی و حضور در دوره سه‌ماهه کسب تجربه به شکل تئوری و عملی است، به‌نحوی‌که در تهیه و فرآوری کمپوست، مایه‌زنی، تهیه اسپاون (بذر قارچ)، پاستوریزه‌کردن بستر تا مرحله برداشت محصول، دانشجویان باعلاقه و شوق، حضوری مؤثر داشته‌اند.

وی افزود: قرار است در راستای مهارت‌آموزی به دانشجویان، مدرسه فصلی قارچ راه‌اندازی و به ارائه آموزش‌های کاربردی مبادرت نماید. در این مدرسه، دانشجویان در هر مرحله و در هر فصل با پرورش و تولید یک‌گونه قارچ آشنا و مهارت اندوزی خواهند داشت.

مسئول پایلوت قارچ واحد ویژه خدمات تخصصی علوم باغبانی افزود، فقط چند استان حائز دانش و مهارت تخصصی و فنی کشت و پرورش آن هستند و در شهر مشهد نیز تاکنون به‌ندرت تولیدشده است.

قارچ صدفی صورتی یا سالمون (Plearotus-djamor) شامل مخلوطی از قارچ‌های صدفی صورتی‌رنگ است. گونه‌های قارچ صدفی صورتی‌رنگ معمول‌ترین قارچ‌های صدفی وحشی در تمام نواحی آب و هوایی گرمسیری دنیاست. قارچ صورتی دارای خاصیت دارویی و سرشار از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان، مواد معدنی، ترکیبات داروئی و عناصر مهم می‌باشد که می‌تواند در فراورده‌های غذائی و درمانی مورداستفاده قرار گیرد.