پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان جنوبی  »   مهمان ناخوانده‌ای که سودآوری گندم را کاهش می‌دهد
1 خرداد 1398 , ساعت 13:46

مهمان ناخوانده‌ای که سودآوری گندم را کاهش می‌دهد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس گفت: مبارزه با آفت سن گندم باید با نظارت کارشناسان و در زمان مناسب انجام شود تا هم از استفاده بیش از حد سموم و خسارت به محیط زیست جلوگیری شود و هم کارآیی و اثربخشی استفاده از سموم و میزان خرید گندم افزایش یابد.

‍مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس گفت: مبارزه با آفت سن گندم باید با نظارت کارشناسان و در زمان مناسب انجام شود تا هم از استفاده بیش از حد سموم و خسارت به محیط زیست جلوگیری شود و هم کارآیی و اثربخشی استفاده از سموم و میزان خرید گندم افزایش یابد.

داود بخشایی اظهار کرد: در سال زراعی ۹۸_ ۹۷ مبارزه شیمیایی با آفت سن گندم در ۱۷۵ هکتار از مزارع گندم شهرستان طبس اجرایی شد.

وی افزود: با توجه به اهمیت گندم به عنوان محصول استراتژیک استان و خودکفایی در این محصول و نقش بسیار مهم آن در تامین امنیت غذایی، سازمان جهاد کشاورزی با فعال کردن شبکه‌های مراقبت بخش دولتی و خصوصی و پایش مداوم آفت سن گندم به دنبال تولید محصول گندم با درصد پایین سن زدگی است.

وی با اشاره به رصد تمامی مزارع گندم شهرستان توسط کارشناسان شبکه مراقبت، اظهار کرد: تمامی مراحل آفت سن گندم از جمله سن مادری، تخم و پوره توسط شبکه مراقبت رصد شده و به محض رسیدن جمعیت آفت به مرحله زیان اقتصادی عملیات سم‌پاشی علیه سن گندم در مزارع این شهرستان اجرایی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس بیان کرد: مبارزه با این آفت مهم و خطرناک حتما باید با نظارت کارشناسان و طبق دستورالعمل سازمان حفظ نباتات کشور انجام گیرد و زمان دقیق مبارزه نیازمند تورزنی‌های مستمر از مزارع است.

بخشایی افزود: در سال زراعی جاری از اوایل اسفندماه همزمان با گرم شدن هوا و خروج آفت از اماکن زمستانگذران، حشره کامل( سن مادری) برای تغذیه و تخم ریزی به مزارع گندم شهرستان هجوم آورده و اعضای شبکه مراقبت گندم شهرستان در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه با بازدیدهای چشمی و تورزنی مزارع گندم و جو(در سطحی معادل چهار هزار هکتار) اقدام به ردیابی و نرم گیری این آفت در مزارع کرده و در مزارعی که جمعیت آفت به نُرم مبارزه رسیده بود، توصیه موکد به سمپاشی به کشاورزان انجام شد.

وی تصریح کرد: مبارزه با این آفت باید با نظارت کارشناسان و در زمان مناسب انجام شود تا هم از استفاده بیش از حد سموم و خسارت به محیط زیست جلوگیری شود و هم کارآیی و اثربخشی استفاده از سموم افزایش یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس اظهار کرد: مراکز خرید، گندم عاری از هر گونه آلودگی، سالم و پاک را خریداری می‌کنند که در همین زمینه لازم است کشاورزان با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی و کلینیک‌ گیاه‌پزشکی از خسارات وارده به مزارع خود جلوگیری کنند.

بخشایی یادآور شد: حد قابل تحمل سن زدگی دانه‌های غلات دو درصد بوده و محصولی که بیشتر از این میزان دانه سن زده داشته باشد، فاقد کیفیت نانوایی بوده و مراکز خرید، گندم بیشتر از این مقدار سن زدگی را خریداری نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته نیز با توجه به پایش و مبارزه به موقع علیه آفت سن گندم، محصول تولیدی شهرستان طبس با درصد پایین سن زدگی، به مراکز خرید و سیلوهای استان حمل و تحویل داده شده است.

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

جهادکشاورزی آذربایجان غربی هشدار داد: اقدامات لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصولات راهبردی و کاهش سن زدگی گندم انجام شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان ...
رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی با اعلام اینکه روش تولید برنج سالم ایرانی بدون استفاده از آفت کش های شیمیایی در همه استان های شمالی کشور توسعه می یابد، از تعمیم این روش ...
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ورامین گفت: عملیات اجرایی مبارزه با علف‌های هرز در مزارع غلات شهرستان ورامین آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هاتف ممیزی اظهار داشت: در سال ...
جلسه شورای مدیران سازمان حفظ نباتات کشور با حضور دکتر اعظمی، عضو و سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در سالن غدیر سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد....
No Thoughts on مهمان ناخوانده‌ای که سودآوری گندم را کاهش می‌دهد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>