پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, جهان  »   علف کش جدید مونسانتو و دوپونت برای محصولات تراریخته
24 تیر 1395 , ساعت 13:26

برای مبارزه با علف های هرز مقاوم به گلایفوسیت، وارد بازار می شود:

علف کش جدید مونسانتو و دوپونت برای محصولات تراریخته

یکی از نگرانی های بزرگ درباره کاشت گیاهان تراریخته ظهور ابرعلف هرزها در نتیجه مصرف بیش از حد گلایفوسیت، ماده موثره اصلی به کاررفته در رانداپ و دیگر آفت کش های پرفروش شرکت مونسانتو است.
به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir)، در تلاش برای مبارزه و شکست این علف های هرز مقاوم به علف کش، دو شرکت بزرگ مونسانتو و دوپونت قصد دارند تا علف کشی به مراتب قویتر را همراه بذرهای تراریخته خود روانه بازار کنند.
این دو شرکت رقیب که اخیرا یک توافق نامه چندساله برای تامین علف کش دیکامبا در ایلات متحده و کانادا امضا کرده اند قرار است علف کش جدیدی با نام تجاری DuPont FeXapan را همراه با سویاهای شرکت مونسانتو (با نام Roundup Ready 2 Xtend) که برای مقاومت به گلایفوسیت و دیکامبا تراریخته شده اند ارائه دهند.
سویاهای تراریخته مونسانتو در سال جاری در ۴۰۰ هزار هکتار از زمین های آمریکا کشت شده اند اما این شرکت امیدوار است که سطح زیرکشت آنها به بیش از ۶ میلیون هکتار در سال زراعی بعد و بیش از ۲۲ میلیون هکتار تا سال ۲۰۱۹ افزایش یابد.

از طرف دیگر در سالهای اخیر مجادله ها بر سر گلایفوسیت که پرمصرف ترین علف کش در سطح دنیا است در نتیجه هشدار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر سرطان زا بودن آن نیز افزایش یافته است.
دکتر ناتان دانلی از مرکز تنوع زیستی آمریکا اظهار می دارد: به پیش بینی مونسانتو مصرف علف کش دیکامبا بر روی پنبه و سویاهای تراریخته از نیم میلیون لیتر به بیش از ۱۱ میلیون لیتر در سال افزایش خواهد یافت. این امر مسلما منجر به ظهور ابرعلف هرزهای مقاوم به این علف کش خواهد شد. در واقع همان اتفاقی که در نتیجه مصرف بی رویه گلایفوسیت رخ داد، برای دیکامبا اتفاق خواهد افتاد. به گفته وی علف های هرز مقاوم به دیکامبا تا کنون در کانزاس و نبراسکا مشاهده شده اند.

وی ادامه می دهد: گیاهان تراریخته قرار بود موجب کاهش مصرف آفت کش ها بشوند در حالیکه به طور مضحکی عکس این ادعا اتفاق می افتد و در عمل ۲ علف کش به جای یک علف کش که قاعدتا باید کافی باشد استفاده می شود و اگر این روند ادامه پیدا کند ۵ سال بعد، این رقم به ۳ و حتی ۴ افزایش پیدا کرد و این راه حل درست برای حل مشکل نیست.

وی ادامه می دهد: با آنکه چندین دهه است که علف کش دیکامبا در بازار وجود دارد اما مصرف آن بر روی سویا و پنبه تراریخته توسط EPA تایید نشده است، هرچند که در آینده نزدیک این اتفاق خواهد افتاد همچنان که علف کش جدید نیز تایید خواهد شد.

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/TsZmBe

مطالب مرتبط

کشاورزان مناطق گرمسیری استان کرمانشاه توجه داشته باشند برای مبارزه با علف هرز یولاف وحشی در مزراع گندم، حتما با کارشناسان جهاد کشاورزی مشورت کنند. مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی ...
No Thoughts on علف کش جدید مونسانتو و دوپونت برای محصولات تراریخته

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>