پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, علمی, گلستان  »   تولید بذر هسته‌های اولیه گیاهان روغنی مقاوم به بیماری‌ها و آفات
4 خرداد 1398 , ساعت 10:32

تولید بذر هسته‌های اولیه گیاهان روغنی مقاوم به بیماری‌ها و آفات

مدیر مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، از تولید بذر هسته‌های اولیه گیاهان روغنی سویا و کلزا و تجاری‌سازی آن‌ها خبر داد و گفت: خصوصیات این بذر جدید عملکرد بالا، مقاوم بودن به بیماری‌ها، مقاوم بودن به آفات و شرایط آب‌ماندگی است.

مدیر مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، از تولید بذر هسته‌های اولیه گیاهان روغنی سویا و کلزا و تجاری‌سازی آن‌ها خبر داد و گفت: خصوصیات این بذر جدید عملکرد بالا، مقاوم بودن به بیماری‌ها، مقاوم بودن به آفات و شرایط آب‌ماندگی است.

محسن باقری با اشاره به اینکه این مرکز مجموع ۱۸ شرکت، واحد و هسته فناور را تحت پوشش قرار داده است، افزود: از این تعداد ۵ شرکت دانش‌بنیان هستند و ۸ واحد فناور و ۵ هسته فناور نیز زیر نظر این مرکز بوده و در زمینه‌های مربوط به کشاورزی فعالیت می‌کنند.

وی برخی زمینه‌های فعالیت این شرکت‌ها و واحدهای فناور را دام، زراعت، باغبانی، کشت باغ، درختان مثمر و غیرمثمر، گیاهان زراعی، گیاهان مرتعی و … نام برد و توضیح داد: به عنوان مثال یکی از شرکت‌های مرکز در سال ۹۴ و بعد از ۳ سال فعالیت مجوز دانش‌بنیانی دریافت کرد. در این شرکت بیشتر بر تولید بذر هسته‌های اولیه گیاهان روغنی متمرکز شده‌ایم.

مدیر مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی گلستان و رئیس یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان این مرکز که در زمینه آزادسازی ارقام کشاورزی و تجاری‌سازی آن‌ها فعالیت دارد، در این خصوص تشریح کرد: رقم، تیپ یا کولتیوار به انواعی از گونه‌های یک گیاه خاص می‌گویند که با شرایط محیطی به‌طور طبیعی یا مصنوعی منطبق شده و از این طریق بازده یا مقاومت آن‌ها نسبت به دیگر همگونه‌هایشان افزایش یافته است.

باقری با اشاره به اینکه هر شخص یا مؤسسه‌ای می‌تواند رقم موردنظر خود را تربیت و ثبت کند و حق انحصاریِ پرورش آن گیاه را در دست گیرد، اظهار کرد: معمولاً بر روی آزادسازی ارقام و تجاری‌سازی آن‌ها کار می‌کنیم و سعی داریم ارقامی که ظرفیت بالایی برای استان دارند را آزاد کرده و در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

وی دو گیاه شاخص در بین گیاهان روغنی را “سویا” و “کلزا” نام برد و افزود: به‌خصوص گیاه روغنی کلزا سطح زیر کشت فراوانی دارد و در سال زراعی فعلی در استان گلستان حدود ۸۵ تا ۱۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت دارد.

مدیر مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با بیان اینکه یکی از استان‌های اول در تولید دانه‌های روغنی از جمله سویا و کلزا استان گلستان است، ادامه داد: این استان در زمینه کشت آفتابگردان هم مقام اول را داشت؛ اما چند سالی است که آفتابگردان به حاشیه رفته و در حال حاضر استان گلستان به لحاظ سطح زیر کشت گیاه روغنی سویا و کلزا حائز رتبه اول در کشور است.

باقری با اشاره به اینکه شرکت فعال در زمینه تولید هسته‌های اولیه گیاهان روغنی متشکل از اعضای هیات علمی است، تشریح کرد: در این شرکت دورگ‌گیری گیاهان انجام شده و طی این فرآیند، دو گیاه والد پدری و مادر تلاقی داده می‌شوند. این سیکل حدود ۱۲ سال طول می‌کشد و پس از آن به لاینی تبدیل می‌شود که نسبت به شاهد منطقه برتری دارد.

وی اضافه کرد: بعد از طی شدن این سیکل، لاینی حاصل می‌شود که نسبت به شاهد منطقه ارزیابی شده و اگر برتری داشته باشد، به جامعه کشاورزی ارائه می‌شود.

مدیر مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، یادآور شد: خصوصیات این لاین عملکرد بالا، مقاوم بودن به بیماری‌ها، مقاوم بودن به آفات و شرایط آب‌ماندگی در استان است. بنابراین ما بر روی این زمینه‌ها کار می‌کنیم و بذر را از مرحله‌ای که محدود است، به مقدار زیاد و در حالت تجاری تولید می‌کنیم و در اختیار کشاورزان منطقه قرار می‌دهیم.

باقری خاطرنشان کرد: اگر دامنه تولید وسیع باشد، محصول را به استان‌هایی که اقلیم آن‌ها مشابه اقلیم گلستان است هم عرضه می‌کنیم.

وی در پایان ریسک‌پذیری بخش کشاورزی را یادآور شد و اظهار کرد: سیلی که در استان گلستان آمد، خیلی از محصولات را زیر آب برد؛ بنابراین نمی‌توان گفت که درآمد خالص شما سوددهی دارد یا خیر و این موضوع بستگی به شرایط محیطی دارد. شرکت‌های دانش‌بنیان یا واحدهای فناور که بخواهند محصولی را تولید و تجاری کنند، معمولاً باید ۵ تا ۶ سال از خودشان مایه بگذارند تا محصولشان به مرحله تجاری‌سازی برسد و به بازارهای هدف دست پیدا کنند.

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

No Thoughts on تولید بذر هسته‌های اولیه گیاهان روغنی مقاوم به بیماری‌ها و آفات

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>