پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گیلان  »   آمبروزیا مهمان ناخوانده خطرناک برای گیلانی‌ها
26 تیر 1395 , ساعت 15:10

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان:

آمبروزیا مهمان ناخوانده خطرناک برای گیلانی‌ها

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان از آلرژی‌زایی علف هرز آمبروزیا بحرانی بالقوه و قریب‌الوقوع در جمعیت حساس به آلرژی استان خبر داد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان از آلرژی‌زایی علف هرز آمبروزیا بحرانی بالقوه و قریب‌الوقوع در جمعیت حساس به آلرژی استان خبر داد.

دکتر محمود هوشیارفرد با بیان این‌که  آلرژی عکس‌العمل بیش از اندازه یا نامناسب سیستم ایمنی بدن در برابر مواد غذایی یا گرده گیاهان است، گفت: آلرژی فصلی یک بیماری غیرواگیر و مزمن و یکی از شایع‌ترین انواع آلرژی‌هاست.

وی افزود: آثار ناشی از آلرژی‌های فصلی در چشم و دستگاه تنفسی(ریه، بینی، چشم و پوست) ظاهر می‌شود. گرده‌افشانی درختان در بهار، علف‌ها و چمن‌ها در تابستان و درختچه‌ها وعلف‌های هرز در فصل پاییز موجب بروز حساسیت‌های فصلی می‌شود.

دکتر هوشیارفرد با اشاره به این‌که در تابستان و ابتدای پاییز بیشترین زمینه آلرژی گرده‌افشانی مربوط به علف‌های هرز است، خاطر نشان کرد: حساسیت فصلی ناشی از گرده‌افشانی گیاهان به تناسب شرایط جغرافیایی و گیاهان آلرژی‌زای مناطق مختلف کشورمتفاوت است.

وی ادامه داد: متأسفانه گرم شدن زمین و تغییر آب و هوا بر طول مدت فصل‌ها تأثیر گذاشته است. به طوری‌که این تغییرات نه تنها باعث شده که گیاهان زودتر و طولانی‌تر آغاز به گرده‌افشانی کنند، بلکه میزان گرده‌افشانی آن‌ها هم افزایش یافته است.

 

حدود ۶۰۰ هزار گیلانی به بیماری آلرژی مبتلا هستند

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان با اشاره به این‌که بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی هم‌اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت جهان به  بیماری آلرژی مبتلا هستند، تصریح کرد: در ایران، کودکانی با سنین کمتر از۱۰ سال بیشتر مستعد بیماری آسم و آلرژی هستند. اعتقاد بر این است که، عدم کنترل این بیماری باعث کاهش توانایی جامعه جوان  کشور و تاثیر منفی بر اقتصاد کشور خواهد داشت. بنابر آمارهای موجود، حدود ۶۰۰ هزار گیلانی به بیماری آلرژی مبتلا هستند.

دکتر هوشیارفرد خاطر نشان کرد: متاسفانه تاکنون سه مورد اطلاعات مشاهده‌ای و تجربی در خصوص وجود گونه‌های گیاهی و جانوری و شانه‌دار، سنبل آبی، مهاجم غیر بومی تحت عناوین آزولا در شمال کشور به ثبت رسیده است. علف هرز آمبروزیا مهاجم دریای خزر گیاه مهاجم دیگری است که بومی آمریکای شمالی و مناطق معتدل آمریکا است که از آن مناطق به سایر مناطق دنیا گسترش یافته است.

وی افزود: دامنه زیان این علف هرز شامل سلامت انسان، کشاورزی، تنوع زیستی و محیط‌زیست است. نکته مهم این‌که، گیاه مهاجم «آمبروزیا» در یک منطقه آلوده به‌سرعت به آلرژن اصلی آن منطقه تبدیل می‌شود.

 

گیاه مهاجم آمبروزی جزو فلور بومی برخی مناطق گیلان شد

این محقق ادامه داد: بذرهای آمبروزیا حدود ۴۰ سال در خاک زنده می‌مانند. مشاهدات نشان داده است که، گیاه مهاجم آمبروزیا سه مرحله تهاجم شامل ورود، تکثیر سریع و بومی شدن را در اطراف رشت و سنگر و خصوصاً بخش‌ها و شهرستان‌های غرب گیلان مانند خمام، بندر انزلی، کپورچال، رضوانشهر، تالش و آستارا گذرانده و جزو فلور بومی مناطق مذکور شده است.

وی خبر داد: پیش‌بینی می‌شود که، عمده نواحی یاد شده به حد نهایی ظرفیت خود برای گونه مهاجم نزدیک می‌شوند. واقعیت این است که این علف هرز مهاجم و غیربومی با ورود به استان گیلان و گسترش قلمرو خود، از پتانسیل بالقوه‌ای در تهدید تنوع زیستی و سلامت جامعه برخوردار است.

هوشیارفرد افزود: این گیاه به‌علت تولید بذر فراوان با قوه نامیه بالا به‌عنوان علف هرز مهاجم و آلرژی‌زای بسیار خطرناک در دنیا مطرح است. تولید دانه گرده آلرِژی‌زای فراوان، ایجاد هزینه‌های پزشکی بسیار زیاد و کاهش کیفیت زندگی در جمعیت آلرژی‌دار مشکلات اصلی ناشی از رویش این گیاه مهاجم در مناطق آلوده است.

 
هزینه‌های درمانی میلیون یورویی برای آلرژی گرده آمبروزیا

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان با بیان این‌که دانه های گرده آمبروزیا منبع اصلی آلرژی در فصول تابستان و پاییز محسوب می‌شود، گفت: طبق گزارش‌ها، هزینه درمانی سالانه آلرژی ناشی از دانه گرده آمبروزیا در برخی کشورها مانند مجارستان (۱۱۰ میلیون یورو) و استرالیا (۸۸ میلیون یورو) بالاست.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد که، ورود این گونه به استان گیلان تصادفی و احتمالاً توسط پرندگان مهاجر صورت گرفته است.

دکتر هوشیارفرد با اشاره به کم‌توجهی و جدی نگرفتن هشدارها و خطرات ناشی از گسترش رویشگاه‌های آمبروزیا در طول ۲۰ سال گذشته و عواقب خطرناک آن بر سلامت و بهداشت مردم از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط استانی، اظهار امیدواری کرد در اسرع وقت کمیته‌ای تحت‌عنوان «کمیته جلوگیری از شیوع بیماری آلرژی آمبروزیایی  تشکیل و اعتبارات لازم برای عملی کردن راهکارهای مدیریت این علف هرز خطرناک در استان مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

 
مناطق شمالی ایران منطقه مناسبی برای پراکنش گونه مهاجم آمبروزیاست

وی تصریح کرد: محموله‌های وارداتی از طریق کشتی(مانند الوار) تردد تریلرها، انتشار بذر از طریق باد از کشورهای همسایه شمال و شمال غرب کشور، واردات خوراک طیور آلوده به بذر آمبروزیا  و یا مسافرت و توریسم بر اساس یک مدل پیش‌بینی‌کننده زیستگاهی مناطق شمالی ایران منطقه مناسبی برای پراکنش گونه مهاجم آمبروزیاست.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان  گفت: این گیاه مهاجم برای نخستین بار توسط دکتر «مظفریان» در سال ۱۳۷۵ از انزلی جمع‌آوری و معرفی شد اما متأسفانه به‌عللی هم‌چون کم‌اهمیت بودن مسأله علف‌های هرز مهاجم و فقدان یک سیستم نظارت و پایش دائمی و فعال در کشور اطلاعات چندانی جامعی در ارتباط با حضورعلف‌های هرز مهاجم در کشور وجود ندارد.

 

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/74IWm9

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

No Thoughts on آمبروزیا مهمان ناخوانده خطرناک برای گیلانی‌ها

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>