پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   گزارش  »   شیرین مثل زهر زنبور عسل
5 خرداد 1398 , ساعت 11:57

شیرین مثل زهر زنبور عسل

رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران کشور گفت: در صنعت زنبورداری ما تنها به محصول عسل توجه می‌کنیم، در حالی که عسل تنها یکی از محصولات زنبور است. زهر زنبور عسل یکی از فرآورده‌های این موجود زرد و طلایی است که هر گرم آن با میانگین قیمتی 80 دلار در بازارهای جهانی معامله می‌شود.

رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران کشور گفت: در صنعت زنبورداری ما تنها به محصول عسل توجه می‌کنیم، در حالی که عسل تنها یکی از محصولات زنبور است. زهر زنبور عسل یکی از فرآورده‌های این موجود زرد و طلایی است که هر گرم آن با میانگین قیمتی ۸۰ دلار در بازارهای جهانی معامله می‌شود.

حبیب‌الله مزارعی در این باره گفت: در کشور بیش از هشت میلیون و ۴۰۰ هزار کلنی وجود دارد که در ۸۵ هزار زنبورستان نگهداری می‌شوند و در حدود ۱۴۰ هزار نفر نیز در این صنعت فعالیت می‌کنند. عسل هم بیش‌ترین محصولی است که در کشور تولید می‌شود و بر اساس میانگین هر کندو ۱۲ کیلو عسل تولید می‌کند و در مجموع می‌توان گفت نزدیک به۹۰ هزار تن عسل در کشور تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از محصولات زنبور عسل که مغفول مانده، زهر آن است که قیمت و ارزش زیادی در دنیا دارد و هر گرم آن ۸۰ دلار خرید و فروش می‌شود.

رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران گفت: بیش‌ترین استفاده از زهر برای موارد پزشکی است و ۳۰نوع محصول و فرآورده مختلف نظیر آمپول، کرم و پماد از آن در کشورهای اروپایی تولید می‌شود، اما چون در ایران کارخانه‌ای برای این منظور وجود ندارد، بیش‌تر زهر تولیدی صادر می‌شود.

مزارعی تصریح کرد: این موجود کوچک طلایی-مشکی زهری دارد که هنوز فواید آن برای ما شناخته نشده و قدر آن را نمی‌دانیم.

این مسئول حوزه زنبورداری تصریح کرد: نکته مهم درباره زنبور این است که تولید زهر آن می‌تواند درآمد سرشاری نیز نصیب زنبورداران کند.

مزارعی با تأکید بر این‌که زهر زنبور عسل خواص بسیار زیاد دارویی دارد، اضافه کرد: این زهر در درمان بیماری صرع، بیماری‌های روماتیسمی، آرتریت‌های مزمن، التهاب مفاصل و نقرس، صرع و بیماری‌های عفونی می‌تواند نقش داشته باشد.

رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران با اشاره به این‌که بیش‌ترین زهر تولیدی در ایران صادر می‌شود، اضافه کرد: اما هر زهری نیز قابلیت صادرات ندارد و باید استانداردهای خاصی در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: هر گرم زهر زنبور عسل ۸۰ دلار قیمت‌ دارد و از آن‌جا که بیش از هشت میلیون کلنی زنبور عسل در ایران وجود دارد، این صنعت می‌تواند ارزآوری خوبی برای ما در دوره تحریم‌ها داشته باشد.

مزارعی با اشاره به این‌که نبود دستگاه‌های زهر‌گیری یکی از چالش‌های این صنعت به شمار می‌آید، خاطرنشان کرد: زهر‌گیری از زنبورها چالشی است که زنبورداران با آن مواجه هستند.

وی افزود: زهر‌گیری از زنبور در صورت انجام آن به شیوه علمی بر روند تولید عسل و سایر محصولات آن تأثیر منفی ندارد و باعث مرگ زنبور‌ها نمی‌شود، اما اگر آموزش‌های لازم به تولید‌کننده داده نشود، می‌تواند ضرر و زیان بسیاری را متوجه او کند.

وی گرانی دستگاه‌های زهرگیر زنبور عسل را یکی از مشکلات این صنعت عنوان کرد و ادامه داد: سالانه در فصل تولید از هر کندو یک گرم زهر می‌توان تولید کرد.

.

تلاش می‌کنیم زهر‌گیری از زنبور عسل را آموزش دهیم

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور نیز گفت: زنبورداران استقبال زیادی از تولید زهر و بره موم می‌کنند و ما نیز تلاش کردیم کلاس‌های مختلف آموزشی را در این خصوص برگزار کنیم.

بهزاد بانکی‌پور در ادامه افزود: تلاش می‌کنیم که تولید صنعتی زهر را از امسال آغاز کنیم. وی خاطرنشان کرد: نژاد زنبورعسل، سن زنبور، قدرت کلنی، فصل جمع‌آوری، دسترسی به منابع غذایی، رفتار دفاعی زنبور، جمع‌آوری زهر و زمان مناسب از عمده موارد موثر بر کیفیت زهر زنبور است.

وی با تأکید بر این‌که روش‌های نگهداری زهر زنبور عسل متفاوت است، اما نگهداری به شکل بلوری و جامد بهترین روش آن است، خاطرنشان کرد: برای اقتصادی‌شدن تولید زهر زنبور به حد اقل ۱۰۰ کندو نیاز است تا هر دو هفته یک بار از کندو‌ها زهر‌گیری شود.

بانکی‌پور تشریح کرد: در تولید زهر زنبور نیازی به کوچ و جابه‌جایی زنبور نیست و به همین دلیل هزینه‌های جانبی آن کاهش می‌یابد، علاوه بر آن هم‌زمان عسل و محصولات دیگر همچون گرده گل و بره موم هم می‌توان تولید کرد.

وی خاطرنشان کرد: استحصال بیش از یک محصول به ویژه محصولات ارزشمند به لحاظ اقتصادی از عواملی است که زنبورداران را به افزایش تعداد کندوها با وجود سختی کار ترغیب کرده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری تأکید کرد: اگر زنبورداران روش‌های صحیح گرفتن زهر زنبور عسل را فرابگیرند، می‌تواند پشتوانه خوبی برای آن‌ها شود تا از زحمت خود نتیجه بیش‌تری بگیرند.

زهر زنبور عسل یکی از فرآورده‌های زنبور است که در کشور به دلیل عدم آموزش‌های لازم به زنبورداران مغفول مانده است. این محصول مفید در شرایطی مغفول مانده که می‌تواند ارزآوری خوبی در دوره تحریم‌ها برای کشور ما داشته باشد، زیرا هر گرم از آن می‌تواند ۸۰ دلار خرید و فروش شود. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که شرایط آب و هوایی سال ۹۸ می‌تواند زنبورستان‌های ما را بیش از گذشته پررونق و ‌محصولات زنبورعسل را به دلیل افزایش گرده گل افزایش دهد. این موضوع لزوم آموزش‌های لازم برای استحصال سایر محصولات زنبور عسل را می‌طلبد.

روزنامه سبزینه

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان به کشاورزان توصیه کرد در سمپاشی اراضی کلزا مراقب حشرات مفید باشند. محمد رضایی با بیان اینکه امسال ۸۰۰ هکتار از مزارع به ...
آفت کش ها نه تنها برای حشرات مضر کشنده هستند، بلکه ممکن است به مهم ترین گرده افشان های طبیعت نیز آسیب برسانند. خوشبختانه، یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک درمان ...
معاون دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارتزا سازمان حفظ نباتات کشور در برنامه رویش که از شبکه آموزش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود حضور یافت....
استفاده از سموم غیر استاندارد و یا همزمانی مصرف آن با فعالیت زنبورها سبب مسمومیت و بروز تلفات در زنبورستان ها می‌شود. معاون سلامت دامپزشکی گلستان گفت : بکارگیری انواع ...
No Thoughts on شیرین مثل زهر زنبور عسل

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>