پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها  »   خسارت پروانه “ونسا” به گیاهان دارویی مرتعی چالوس + تصاویر
5 خرداد 1398 , ساعت 13:12

خسارت پروانه “ونسا” به گیاهان دارویی مرتعی چالوس + تصاویر

مدیر جهاد کشاورزی چالوس گفت: پروانه "ونسا" برای برخی گیاهان دارویی مرتعی مانند گل گاوزبان، گزنه و بویژه کنگر آفت محسوب شده و موجب خسارت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی چالوس گفت: پروانه “ونسا” برای برخی گیاهان دارویی مرتعی مانند گل گاوزبان، گزنه و بویژه کنگر آفت محسوب شده و موجب خسارت می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، یزدانقلی خزایی پول با اشاره به بازدیدهای انجام شده از گیاهان مرتعی بخش مرزن آباد شهرستان چالوس درباره پروانه ونسا گفت: شرایط مساعد آب و هوایی، بارندگی مناسب و پوشش مناسب گیاهی در مراتع طبیعی استان باعث تخم گذاری این حشره در بهار امسال شد که نشان می دهد این حشره برای برخی گیاهان دارویی مرتعی مانند گل گاوزبان، گزنه و بویژه کنگر آفت محسوب شده و موجب خسارت می‌شود در حالیکه به گیاهان باغی و زراعی، تاکنون آسیبی وارد نکرده است.

این مسوول با بیان اینکه لارو این پروانه توانایی تغذیه از طیف وسیعی از گیاهان را دارد که همین عامل باعث توانایی آن‌ها در انتشار می‌شود، افزود: کنگر، علف هرز مرتعی غالب در این منطقه است و وارد حیاط خانه ها شده و این گیاه خاردار به دلیل داشتن شیره بیشتر میزبان خیلی خوبی برای لارو این پروانه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چالوس با اشاره به اینکه سمپاشی موجب مقاومت حشرات به سم و مخاطرات زیست محیطی می شود، خاطرنشان کرد: تا جایی که امکان دارد نباید از سموم استفاده شود.

وی با اظهار اینکه دما، رطوبت و تغذیه سه عامل مهم برای رشد همه گونه‌های حشرات است که امسال این شرایط مهیا است، گفت: امسال دامنه غذایی این پروانه‌ها که همه چیزخوار محسوب می‌شود بالا رفته و همین موضوع افزایش جمعیت آنها را به دنبال داشت که با گرم شدن هوا و ضعیف شدن پوشش گیاهی، بتدریج غذای پروانه‌ها کم شده و به مرور زمان جمعیت آنها کاهش پیدا می‌کند.

مطالب مرتبط

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: پروانه وانسا آفتی برای محصولات زراعی و باغی محسوب نمی‌شود. فاطمه خمسه با اشاره به وجود حشره‌ای با عنوان پروانه وانسا در ...
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: افزایش پروانه ها با نام علمی «خانم قشنگ» در شهرها و روستاهای استان برای مردم، کشاورزی و محیط زیست جای نگرانی ندارد زیرا این پروانه‌ ...
طی روزهای اخیر شاهد حضور پرشمار پروانه‌های رنگی در تبریز به ویژه در اطراف گل‌های موجود در پارک‌ها و فضای سبز هستیم که در ذهن بسیاری از شهروندان در این رابطه سوال ایجاد ...
کوچه و خیابان های شهر بجنورد پر از پروانه‌های زیبا و رنگارنگ شده است این میهمانان زیبا و دوست داشتنی در سراسر شهر به این سو و آن سو پرسه می‌زنند....
No Thoughts on خسارت پروانه “ونسا” به گیاهان دارویی مرتعی چالوس + تصاویر

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>