پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, چهارمحال و بختیاری  »   شیوع بیماری زنگ زرد غلات در گندم‌زارهای چهارمحال و بختیاری
5 خرداد 1398 , ساعت 12:48

شیوع بیماری زنگ زرد غلات در گندم‌زارهای چهارمحال و بختیاری

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر بیماری زنگ زرد غلات در گندم‌زارهای شهرستان لردگان، اردل و منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ شیوع پیدا کرده است.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر بیماری زنگ زرد غلات در گندم‌زارهای شهرستان لردگان، اردل و منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ شیوع پیدا کرده است.

فرشید شبانی در این باره اظهار کرد: بیماری زنگ زرد غلات به شرایط جوی وابسته است، به طوری که اگر شرایط جوی و رطوبت مساعد باشد این بیماری به سایر نقاط استان منتقل می‌شود.

وی افزود: سطح زیر کشت گندم دیم در شهرستان لردگان ۱۱ هزار هکتار و گندم آبی دو هزار و ۳۰۰ هکتار است که در حال حاضر یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار از گندم دیم در شرایط حاد قرار داشته و آلودگی این میزان سطح، ۲۵ تا ۵۰ درصد است.

شبانی گفت: کار مبارزه با این بیماری آغاز شده و همچنان ادامه دارد و تاکنون کار مبارزه با این بیماری در حدود ۱۳۰ هکتار از گندمزارهای دیم این شهرستان انجام شده است.

وی ادامه داد: در شهرستان اردل و منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ این بیماری نیز شیوع پیدا کرده است و در این مناطق ۲۰۰ هکتار از گندم‌زارها دچار بیماری زنگ زرد غلات شده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان به کشاورزان توصیه کرد که در صورت مشاهده بیماری زنگ زرد غلات سریعاً با تأیید کارشناسان گیاه‌پزشکی، سم مورد نظر را از فروشگاه‌های معتبر تهیه و اقدام به سم‌پاشی کنند.

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

مبارزه با بیماری‌های گندم تاکنون در سطح ۴۰۰ هزار هکتار توسط کشاورزان صورت گرفته که حدود ۱۵ درصد از آن مربوط به بیماری زنگ زرد است. به نقل از پایگاه ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان اظهار کرد: با توجه به استمرار بارش‌ پراکنده و افزایش رطوبت هوا در فروردین امسال، احتمال بروز بیماری‌هایی از جمله پوسیدگی سفید ساقه کلزا و پوسیدگی ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: زنگ زرد بلای جان مزارع گندم آبی دشتستان شده است. کبری توکلی افزود: با توجه به مناسب بودن شرایط دمایی ...
مدیر جهاد کشاورزی دزفول نسبت به احتمال ظهور زنگ زرد در مزارع گندم هشدار داد. بهروز قمرزاده گفت: کارشناسان شبکه مراقبت مدیریت جهاد کشاورزی دزفول آماده رصد مزارع گندم در ...
No Thoughts on شیوع بیماری زنگ زرد غلات در گندم‌زارهای چهارمحال و بختیاری

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>