پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, چهارمحال و بختیاری  »   برنامه عملیاتی تولید محصولات سالم در استان چهار محال و بختیاری تدوین شد
26 تیر 1395 , ساعت 20:30

برنامه عملیاتی تولید محصولات سالم در استان چهار محال و بختیاری تدوین شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی،‌ خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری از تدوین برنامه عملیاتی تولید محصولات سالم در این استان خبر داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی،‌ خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری از تدوین برنامه عملیاتی تولید محصولات سالم در این استان خبر داد.

دکتر عبدالمجید فدایی افزود: در این برنامه استانداری،‌ دانشگاه علوم پزشکی،‌ سازمان جهاد کشاورزی،‌ اداره کل دامپزشکی استان به عنوان مجریان برنامه دارای فعالیت های پیش بینی شده به منظور تولید محصولات سالم می باشند.

وی اندازه گیری میزان پراکسید مواد غذایی، اندازه گیری رنگ در مواد غذایی، اندازه گیری سم آفلاتوکسین در مواد غذایی (مغزها و شیر) و کاهش میزان نمک در نان های سنتی را از فعالیت های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در این برنامه عنوان کرد.

وی افزود: معاونت غذا و داروی این دانشگاه نیز در راستای کاهش میزان نمک در نان های صنعتی،‌ اندازه گیری سم آفلاتوکسین در مواد غذایی (شیر،پسته، گز)،‌ اندازه گیری نمک و چربی در فرآورده های گوشتی و اندازه گیری میزان اسید چرب و پراکسید در روغن (سرخ کردنی و نیمه جامد) با آموزش متصدیان و مدیران کارخانجات، نمونه برداری از مواد غذایی و انجام آزمایش در این زمینه فعالیت می نماید.

وی فعالیت های پیش بینی شده برای سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل دامپزشکی را به ترتیب شامل: نمونه برداری از محصولات کشاورزی و صدور گواهی سلامت و نمونه برداری از فرآورده گوشتی و خوراک دام، طیور و آبزیان به منظور سنجش باقیمانده آنتی بیوتیک، فلزات سنگین، مالاشیت گرین و … در فرآورده های گوشت مرغ و ماهی،‌ شیر خام،‌ خوراک دام ،‌طیور و آبزیان برشمرد.

وی در ادامه به نقش سایر ارگان و سازمان ها از جمله صدا وسیما در راستای ارتقا فرهنگ جامعه در خصوص شیوه زندگی سالم اشاره داشت و افزود: نقش رسانه ها در فرهنگ سازی و معرفی ویژگی های غذایی محصولات سالم تعیین کننده می باشد.

دکتر فدایی تصریح کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز می تواند با اختصاص بازارچه های ویژه در مرکز استان و شهرهای پرجمعیت نسبت به عرضه محصول سالم اقدام نماید.

وی گفت: همچنین انتظار می رود استانداری در حوزه پژوهش نیز بدنبال استقرار مرکز تحقیقات دانش بنیان محصولات سالم باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی این استان گفت: اعطای تسهیلات تشویقی به کشاورزانی که در حوزه تولید محصولات سالم فعالند می تواند به افزایش عملکرد آنان منجر گردد.

وی اضافه کرد: این امر در نهایت به افزایش رقابت در عرضه محصول و کاهش قیمتها که یکی از عوامل بالقوه متمایزکننده مصرف کنندگان و غیرمصرف کنندگان محصولات سالم است می انجامد.

دکتر فدایی، همچنین کاهش و حذف تدریجی یارانه نهاده های شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی و تمرکز دولت بر حمایت از تولید مواد غذایی سالم را پیشنهاد کرد و افزود: استفاده از تجربیات کشورهای پیشرو در این زمینه می تواند مفید باشد.

درجه بندی محصولات با توجه به وضعیت باقی مانده سموم و کود های شیمیایی به عنوان محصول سالم، کنترل استفاده از فاضلاب و پساب تصفیه نشده و هرز آبهای شهری، ایجاد آزمایشگاه مرجع و فراهم نمودن امکانات اندازه گیری بقای مواد شیمیایی در محصولات تولیدی، کاهش بار میکروبی و مواد مضر (از قبیل آنتی بیوتیک‌ها ، هورمون‌ها در شیرو گوشت و آفلاتوکسین در شیر و پسته و…) با آموزش و توسعه همکاری های علمی و فنی با مؤسسات و مراکزپژوهشی از دیگر پیشنهادات این مقام مسئول برای تولید محصولات سالم می باشد.

 

لینک کوتاه: http://goo.gl/vvgT8e

خبرگزاری خبرانلاین

مطالب مرتبط

رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: شرکت‌های واردات و تولید سموم به بهانه ورود سم، مدیریت باغ‌های کشور را در دست گرفته اند و نقش دستگاه های حاکمیتی کم‌رنگ شده است....
تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری میان سازمان‌های انرژی اتمی ایران و حفظ نباتات کشور و موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی با هدف تحقق اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور منطبق با سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران و ...
رئیس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: با استفاده از فناوری پلاسما توانسته‌ایم با وجود سم آفلاتوکسین در محموله‌های پسته مبارزه کنیم که بدون وجود عوارض اثرگذاری کاملی دارد. محمد اسلامی ...
No Thoughts on برنامه عملیاتی تولید محصولات سالم در استان چهار محال و بختیاری تدوین شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>