پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   ضرورت مبارزه تلفیقی علیه آفت ساقه خوار برنج/ عدم مدیریت، خسارت اقتصادی در پی دارد
5 خرداد 1398 , ساعت 9:46

ضرورت مبارزه تلفیقی علیه آفت ساقه خوار برنج/ عدم مدیریت، خسارت اقتصادی در پی دارد

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران بر ضرورت انجام روش های مبارزه تلفیقی علیه آفت کرم ساقه خوار برنج در مزارع شالیزاری تاکید کرد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران بر ضرورت انجام روش های مبارزه تلفیقی علیه آفت کرم ساقه خوار برنج در مزارع شالیزاری تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، عبدالرحمن زاغی با اشاره به اهمیت مدیریت کرم ساقه خوار برنج، گفت: کرم ساقه خوار برنج یکی از آفات مهم برنج است که دارای ۲ تا ۳ نسل در سال است.

وی با بیان اینکه این آفت در نسل اول باعث مرگ جوانه مرکزی گیاه برنج و در نسل دوم باعث سفید شدن خوشه می شود، ادامه داد: این آفت در صورت عدم مدیریت مناسب می تواند خسارت اقتصادی به محصول وارد کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: برای جلوگیری از خسارت احتمالی، مبارزه با این آفت در قالب روش های مبارزه تلفیقی توصیه و تاکید می شود.

وی با بیان اینکه مبارزه زراعی یکی از روش های مبارزه با این آفت است، تصریح کرد: مبارزه مکانیکی شامل حذف علف های هرز داخل و حاشیه مزارع، استفاده از ارقام مقاوم، تغذیه مناسب و استفاده از کودهای حاوی سیلیس برای افزایش مقاومت گیاه برنج، حذف بوته های آلوده و بوته هایی که غلاف برگ آنها به رنگ قهوه ای یا طلایی شده اند هنگام وجین اول یا دوم بوده که در کاهش آلودگی های نسل بعد بسیار تاثیرگذار است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران مبارزه بیولوژیک با استفاده از زنبور تریکوگراما علیه تخم کرم ساقه خوار را از راه های دیگر مبارزه با این آفت برشمرد.

وی بیان کرد: برای مبارزه شیمیایی با کرم ساقه خوار برنج در اراضی شالیزاری در محدوده زمانی مشخص شده از سوی کارشناسان حفظ نباتات و در صورت محرز شدن میزان آلودگی که منجر به خسارت اقتصادی گردد، می توان از سموم ذیل بمیزان توصیه شده در نسل اول استفاده کرد که شامل گرانول دیازینون ۱۰ درصد به میزان ۱۵ کیلوگرم در هکتار، گرانول ریجنت ۰.۲ درصد به میزان ۲۰ کیلوگرم در هکتار و گرانول پادان ۴ درصد به میزان ۳۰ کیلوگرم در هکتار می شود.

زاغی با تاکید بر خودداری از مصرف سموم توصیه نشده و یا گرانولپاشی در خارج از محدوده زمانی تعیین شده، خاطرنشان کرد: به منظور تاثیر مطلوب گرانول مصرفی، ارتفاع آب مزرعه را بمیزان ۳ تا ۵ سانتیمتر تنظیم و سپس ورودی و خروجی آب را بسته و تا ۴۸ ساعت آینده از آبیاری مزرعه جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: در صورت عدم امکان مدیریت آب در مزرعه، می توان از سموم مایع نظیر دیازینون ۶۰ درصد بمیزان ۱.۵ لیتر در هکتار برای محلولپاشی استفاده کرد.

مطالب مرتبط

با اجرای تفاهم نامه آموزشی ترویجی ارتقای توانمندی‌های زنان روستایی، زمینه مشارکت زنان روستایی در تولید و کاربرد زنبور تریکوگراما برای کنترل کرم ساقه خوار برنج فراهم گردید. به دنبال ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از رهاسازی زنبور تریکوگراما در ۲ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان برای کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج خبر داد. سید علی ...
طرح کشت توام شالی و پرورش اردک در در 10 هزار مترمربع اراضی شالیزاری روستای نقارچی محله از توابع مرکز جهاد کشاورزی دهستان سمسکنده شهرستان ساری اجرا شد. مدیر جهاد ...
وضعیت دپو و رکود بازار برنج تولیدی سال گذشته پس از گذشت یک ماه از سال جدید در حالی است که قیمت فعلی رقم طارم هاشمی نسبت به اسفند ماه پارسال حدود ...
No Thoughts on ضرورت مبارزه تلفیقی علیه آفت ساقه خوار برنج/ عدم مدیریت، خسارت اقتصادی در پی دارد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>