لزوم رصد و پایش مزارع گندم از لحاظ آفات و بیماری‌ها در سطح آذربایجان‌شرقی

گندم

چاپ

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت: تامین امنیت غذایی در شرایط فعلی کشور که با جنگ تمام عیار اقتصادی روبه رو هستیم از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.

اکبر فتحی دیشب در جلسه سن گندم با تاکید بر این موضوع که در شرایط واقعی جنگ اقتصادی قرار داریم، اظهار داشت: امروز تامین امنیت غذایی از اولویت ویژه‌ای برخوردار است، اگر در وضعیت فعلی بتوانیم از هدررفت حتی یک کیلوگرم محصول کشاورزی جلوگیری به عمل آوریم در این جنگ اقتصادی نقش بسزایی ایفا کرده‌ایم.

وی گفت: با مبارزه با علف‌های هرز، تغذیه مناسب و مبارزه به موقع با آفات و انواع بیماری‌های گیاهی می‌‌توان تولید را افزایش و از هدررفت محصولات زراعی و باغی جلوگیری کرد.

فتحی ادامه داد: از الزامات لازم و ضروری جهت محقق شدن این فرآیند، اشرافیت کامل و تسلط بی چون و چرای کارشناسان بر همه ابعاد مسائل و مشکلات حیطه کاری خود و حضور مستمر و مداوم در کنار کشاورزان و مزرعه است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: کارشناسان و مروجین پهنه باید با مشاهده علائم اولیه آفات و بیماری‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن جهت مبارزه و مقابله با بیماری‌ها راهکارهای مقتضی را ارائه کنند.

وی با خاطرنشان ساختن سیاست عمده سازمان جهادکشاورزی استان مبنی بر افزایش پنج درصدی تولید انواع محصولات کشاورزی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ بر پایش و رصد منسجم و دقیق مزارع توسط کارشناسان امر تاکید کرد.

فتحی گفت: با افزایش رطوبت، بیماری زنگ گندم و انواع بیماری‌های قارچی در سطح مزارع شیوع پیدا می‌کند و باید پیش‌بینی‌های ضروری از قبل به عمل آمده و اقدامات مثمر ثمر انجام شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با تقدیر از زحمات شبانه‌روزی کارشناسان پهنه که در سرمازدگی اوائل سال‌جاری در باغات شهرستان‌های اهر، ورزقان، میانه و مراغه متحمل شده و مانع از وارد شدن خسارات سنگین بر باغداران شدند بر ادامه کار کارشناسان در سایر موارد بخش کشاورزی نیز تاکید کرد.

وی با تصریح این موضوع که مبارزه با آفت سن گندم باید به‌طور مستمر ادامه یابد بر افزایش سطح زیرکشت کلزا در سال ۹۸ در استان تاکید کرد و یادآور شد: با توجه به مشکلات انتقال پول و تامین نهاده‌های دامی در شرایط تحریم کشور، افزایش کشت کلزا و استفاده از کنجاله کلزا به عنوان محصول جایگزین به جای کنجاله سویا در سطح کشور مطرح و قرار بر این است تا سطح زیرکشت کلزا در سطح کشور به چهار برابر افزایش و از ۲۵۰ هزار هکتار به یک میلیون هکتار ارتقا یابد.

فتحی تصریح کرد: تاکید مقام معظم رهبری بر تامین این محصول در داخل کشور متمرکز شده است علاوه بر روغن استحصالی که بیش از ۴۰ درصد از کلزا روغن حاصل می‌شود، کنجاله آن نیز در صنعت مرغداری می‌تواند به جای کنجاله سویا مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه ۲۰ درصد مزارع آبی گندم و جو در سال ۹۸ به کشت کلزا اختصاص خواهد یافت، گفت: توسعه گلخانه‌ها در سال ۹۸ از اولویت‌های اساسی وزارت جهادکشاورزی است و بر این مبنا مقرر شده تا اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه به توسعه گلخانه‌ها و در رتبه بعدی گیاهان دارویی اختصاص یابد و مقام عالی وزارت جناب آقای مهندس حجتی بر این مهم تاکید دارند.