پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, سیستان و بلوچستان  »   افزایش پروانه های خانم قشنگ برای کشاورزی و محیط زیست جای نگرانی ندارد
7 خرداد 1398 , ساعت 16:15

افزایش پروانه های خانم قشنگ برای کشاورزی و محیط زیست جای نگرانی ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: افزایش پروانه ها با نام علمی «خانم قشنگ» در شهرها و روستاهای استان برای مردم، کشاورزی و محیط زیست جای نگرانی ندارد زیرا این پروانه‌ ها بیشتر از علف های هرز در طبیعت استفاده می‌ کنند و به‌ عنوان آفت محصولات زراعی محسوب نمی‌ شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: افزایش پروانه ها با نام علمی «خانم قشنگ» در شهرها و روستاهای استان برای مردم، کشاورزی و محیط زیست جای نگرانی ندارد زیرا این پروانه‌ ها بیشتر از علف های هرز در طبیعت استفاده می‌ کنند و به‌ عنوان آفت محصولات زراعی محسوب نمی‌ شوند.

وحید پورمردان روز سه شنبه در این باره اظهار داشت: به تازگی شماری از کشاورزان، مرتعداران و مردم محلی سیستان و بلوچستان در خصوص جمعیت فراوان پروانه به رنگ مشکی- نارنجی در سطح استان بویژه زاهدان ابراز نگرانی کردند که خوشبختانه جای هیچگونه نگرانی نیست و مطمئناً مردم با رعایت فرهنگ زیست محیطی هم در عرصه‌های طبیعی و هم در زندگی شهری از زیبایی افزایش حضور پروانه‌ها لذت کافی را خواهند برد.

وی افزود: افزایش پروانه‌ها یک امر کاملاً طبیعی است زیرا از ابتدای سال بارندگی های زیادی را شاهد بودیم که همین امر منجر به حضور بیشتر حشرات در طبیعت شده ، زیرا افزایش بارندگی ها سبب افزایش گیاهان و در نتیجه تخم گذاری این حشره شده و بر شمار جمعیت آن افزوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: این حشره خسارت زا نبوده و کشاورزان نگران نباشند زیرا پروانه‌ها بیشتر از علف‌های هرز در طبیعت استفاده می‌کنند و به عنوان آفت محصولات زراعی محسوب نمی شوند.

وی بیان کرد: تاکنون هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر ناقل بیماری بودن این حشره برای انسان گزارش نشده است.

پورمردان گفت: عمر این پروانه‌ها کوتاه و حداکثر ۲ ماه است و امسال تخمگذاری می‌کنند و اگر سال آینده آب و هوا و بارندگی‌ها مشابه امسال باشد، مجدداً شاهد این پروانه‌ها خواهیم بود.

وی افزود: این پروانه با نام لاتین painted ladies و در زبان فارسی موسوم به «خانم قشنگ» یا « خانم رنگی» از شناخته شده ترین پروانه‌ها هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهار داشت: پروانه خانم قشنگ از راسته بال پولکداران و از خانواده Nymphalidae ، یکی از شناخته ترین پروانه‌ها است و به لحاظ زیبایی ظاهری بیشتر از نظر کلکسیون داران حشرات دارای اهمیت می‌باشد و اینگونه حشرات پروانه‌های علاقه مند به آفتاب هستند که از ویژگی آنها پرواز سریع و زندگی گروهی است.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: پروانه وانسا آفتی برای محصولات زراعی و باغی محسوب نمی‌شود. فاطمه خمسه با اشاره به وجود حشره‌ای با عنوان پروانه وانسا در ...
مدیر جهاد کشاورزی چالوس گفت: پروانه "ونسا" برای برخی گیاهان دارویی مرتعی مانند گل گاوزبان، گزنه و بویژه کنگر آفت محسوب شده و موجب خسارت می شود. به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی ...
طی روزهای اخیر شاهد حضور پرشمار پروانه‌های رنگی در تبریز به ویژه در اطراف گل‌های موجود در پارک‌ها و فضای سبز هستیم که در ذهن بسیاری از شهروندان در این رابطه سوال ایجاد ...
کوچه و خیابان های شهر بجنورد پر از پروانه‌های زیبا و رنگارنگ شده است این میهمانان زیبا و دوست داشتنی در سراسر شهر به این سو و آن سو پرسه می‌زنند....
No Thoughts on افزایش پروانه های خانم قشنگ برای کشاورزی و محیط زیست جای نگرانی ندارد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>