پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گلستان  »   پایین بودن میزان مصرف کود در بخش زراعی و باغی کشور به نسبت جهان
29 تیر 1395 , ساعت 15:21

مدیر بازرگانی داخلی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی عنوان کرد:

پایین بودن میزان مصرف کود در بخش زراعی و باغی کشور به نسبت جهان

مدیر بازرگانی داخلی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت که میانگین مصرف کود شیمیایی در هر هکتار برای تولید محصول زراعی و باغی در کشور در مقایسه با میانگین جهانی کمتر است.

سید حجت طباطبایی روز سه شنبه در همایش و کارگاه کاربرد و مصرف کودهای ریزمغذی و گوگردی با حضور مروجان کشاورزی و کارگزاران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان، افزود: میزان مصرف این کودها بویژه در مقایسه با کشورهای چین، انگلستان و آمریکا پایین تر می باشد.
وی اضافه کرد: با توجه به پایین بودن مصرف کود شیمیایی در زمین های کشاورزی و باغی، به همان میزان برداشت محصولات درکشور پایین بوده و جایگاه مناسبی در بهره وری راندمان تولید محصول نداریم.
طباطبایی گفت که براساس پیش بینی ها مصرف کودشیمیایی شامل ازته، پتاسه و فسفاته در ۲۰۱۸ میلادی در جهان روند صعودی دارد و بسیاری از کشورها با تقویت کودهای ماکرو و تامین نیاز اصلی غذایی گیاه، به کشاورزی صنعتی دست یافته اند، ولی در ایران طبق آمار سال ۲۰۰۹ میلادی نظام تغذیه کشاورزی از طریق کودشیمیایی روبه نزول بوده است.

 
*پیش بینی مصرف ۲ میلیون تن کود شیمیایی در زمین های کشاورزی کشور
وی با یادآوری اهمیت مصرف مناسب و درست کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی، گفت: برای سال زراعی ۹۶ – ۹۵ ، مصرف دو میلیون تن کود شیمیایی از جمله ازته، پتاسه و فسفاته در زمین های کشاورزی برای تولید بیشتردر بخش زراعی و باغی پیش بینی شده است.
طباطبایی افزود: سال زراعی گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن کود شیمیایی ابین کشاورزان از طریق کارگزاران شرکت توزیع شد و درعمل ۴۰ درصد از نیاز غذایی اراضی برای تولید محصول های زراعی و باغیرا تامین نکرده ایم.
وی گفت: به عنوان مثال مصرف کود شیمیایی فسفاته ۸۰۰ هزار تن و پتاسه ۲۲۰ هزار تن بوده که به ترتیب حدود ۳۰۰ هزار و ۱۰۰ هزار تن میان کشاورزان کشور توزیع ودر اراضی مصرف شده است.
طباطبایی برسرمایه گذاری بیش از گذشته برای مصرف کود شیمیایی در زمین های کشاورزی و افزایش بهره وری تاکید کرد و افزود: باید در این زمینه با افزایش آگاهی و جدی تر وارد شویم تا بخوبی از ظرفیت های کشاورزی کشور در افزایش بهره وری محصول استفاده کنیم.
وی همچنین از برنامه ریزی برای توزیع چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن کود شیمیایی برای مصرف در زمین های کشاورزی درکشورخبر داد.
مدیر بازرگانی داخلی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور همچنین از گلستان به عنوان یکی از چهار استان برتر در مصرف و کاربرد کود شیمیایی در تولید محصول های زراعی و باغی نام برد.

 

 

*فعالیت ۴ هزار کارگزار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور
طباطبایی گفت: اکنون ۴ هزار کارگزار زیرپوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در استان های کشور برای تولید محصولات زراعی و باغی ، خدمات ارایه می کنند.
وی افزود: تاکنون کارگزاران کود های ازته، فسفاته، پتاسه را زیرنظر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در استان ها در اختیار کشاورزان قرار می دادند که از امسال طرح توسعه سبد کود شیمیایی برای کارگزاران در دستور کار قرار گرفته است.
به گفته وی، توزیع کود سولفات آمونییم و کود گوگرد داردر قالب ریز مغذی، کود ماکرو، سولفات روی و کمپوست جنگلی از طریق کارگزاران شرکت در استان ها نیز از مهر سال جاری عملیاتی می شود.

 

 

*برنامه ریزی تامین بذر دانه های روغنی در سطح ۳۶۱ هزار هکتار
مدیر بازاریابی و امور مشتریان شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نیز با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در جهت خودکفایی درتامین روغن خوراکی کشور گفت: برنامه امسال کشت دانه های روغنی درسطح ۳۶۱ هزار هکتار شامل۲۰۰ هزار هکتار کلزا، ۹۰ هزار هکتار سویا، ۴۰ هزارهکتار کنجد، ۲۵ هزار هکتار آفتابگردان و ۶ هزار هکتار کلرنگ است.
فتاح شعبانی افزود: برای تامین بذر دانه های روغنی در سال زراعی ۹۶ – ۹۵ در مجموع ۴۶۱.۵ تن بذر با تنوع ۲۰ رقم پیش بینی شده است که ۸۶درصد آن به بذر کلزا اختصاص دارد.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان نیز نقش آموزش را در مصرف درست کودهای شیمیایی و افزایش بهره وری کشاورزی با اهمیت دانست و گفت: این شرکت روی چهار محور توزیع بذر، آفت کش، کودهای شیمیایی و مکانیزاسیون کشاورزی فعالیت دارد تا کشاورزی سنتی را به کشاورزی صنعتی تبدیل کند.
صمد ضیایی افزود: تولید یک میلیون و ۳۶۳ هزار تن محصول گندم از زمین های کشاورزی زیر کشت در سال زراعی ۹۵ – ۹۴ در این استان حاصل حمایت از کشاورزان گلستانی بوده است.
براساس گزارش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان، در این استان ۱۰۸ کارگزار زیر پوشش شرکت فعالیت دارند.
استان گلستان واقع در شمال دارای ۶۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی می باشد و ازقطب های مهم تولید محصول زراعی و باغی در کشور به شمار می رود.

 

همایش کود

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/KnAaUM

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
هشتمین نمایشگاه نهاده های کشاورزی تهران (ویژه واردکنندگان نهاده های کشاورزی) از 28 دی ماه تا 1 بهمن ماه 1400 در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو در تهران برگزار گردید. ....
هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران (AGRICULTECH 2022) از ۲۸ دی ‌ماه الی ۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به مدت ۴ روز از ساعت ۱۴:۰۰ تا ۲۰:۰۰ در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو در تهران برگزار ...
فرمانده انتظامی ساوجبلاغ از کشف انواع سموم کشاورزی تقلبی به ارزش تقریبی ۲ میلیارد ریال در این شهرستان خبر داد. علی سلیمانی اظهار کرد: در پی کسب خبری مبنی بر ...
No Thoughts on پایین بودن میزان مصرف کود در بخش زراعی و باغی کشور به نسبت جهان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>