پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   نامه هشدارآمیز به رئیس مجلس درباره خطر ملخ های مهاجم در ۱۰ استان
8 خرداد 1398 , ساعت 13:48

نامه هشدارآمیز به رئیس مجلس درباره خطر ملخ های مهاجم در ۱۰ استان

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اگر چاره‌ای برای ملخ های مهاجم صحرایی اندیشیده نشود در طول ماه‌ها و سال‌های پیش رو کشور با مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اگر چاره‌ای برای ملخ های مهاجم صحرایی اندیشیده نشود در طول ماه‌ها و سال‌های پیش رو کشور با مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد.

احمد علی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با ارسال نامه ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت: ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات حضرتعالی، به استحضار می‌رساند به دنبال دریافت گزارش‌های مردمی از استان‌های جنوبی کشور در خصوص هجوم ملخ‌های صحرایی به مزارع، باغات و عرصه‌های طبیعی کشور ضمن برقراری ارتباط با مسئولین سازمان حفاظت نباتات کشور جلسه‌ای در روز دوشنبه مورخ ۲۳ اردیبهشت سالجاری در این کمیسیون برای ارائه گزارش در خصوص وضعیت موجود و اقدامات صورت گرفته برای مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب کشور برگزار گردید.

با توجه به اهمیت موضوع و ابعاد گسترده آن و براساس تصمیمات متخذه در جلسه مذکور، در روزهای پایان هفته گذشته بازدیدهایی از عرصه‌های مورد حمله ملخ در استان‌های بوشهر و سیستان و بلوچستان نیز بعمل آمد.

در یک کلام می‌توان گفت بدلیل سایه سنگین سیلاب‌های اخیر و همزمانی با تعطیلات نوروز متاسفانه صدای کشاورزان و درخواست‌های سازمان حفظ نباتات و وزارت جهاد کشاورزی توسط سازمان برنامه‌ و بودجه کشور شنیده نشده است. صرفاً پس از پیگیری‌های بعمل آمده از هفته گذشته تاکنون مقرر شده است حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای این منظور در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد (یعنی مبلغی که در سال قبل و در اولین روزهای حمله این آفت به کشور درخواست شده بود). قطعاً این مبلغ اگر در ابتدای کار تامین شده بود در حال حاضر با این همه مشکل مواجه نبودیم.

جناب آقای دکتر لاریجانی، حجم خسارت‌ها و گسترش فوق‌العاده این آفت بدلیل شرایط مطلوب بارندگی در سالجاری به قدری زیاد است که اکنون نزدیک به ۱۰ استان کشور درگیر این مسئله هستند. در صورت عدم مبارزه کافی، تکثیر سریع این آفت تهدیدهای جدی برای محصولات کشاورزی و باغی کشاورزان و عرصه‌های طبیعی کشور در بر خواهد داشت.

سرچشمه شاید گرفتن به بیل / چو پر شد نشاید گرفتن به پیل

آقای رئیس آنچه بنده و همکاران در بیابان‌های جنوب استان سیستان و بلوچستان مشاهده کردیم اگر چاره‌ای اندیشیده نشود در طول ماه‌ها و سال‌های پیش رو کشور را با مشکلات فراوانی روبرو خواهد نمود، لذا استدعا دارد ترتیبی اتخاذ فرمایید تا:

۱- همه امکانات کشور در استان‌های درگیر این آفت از جمله خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس و خراسان جنوبی (همچون زمان وقوع سیلاب‌های اخیر) بسیج شده و یا محوریت و مدیریت سازمان جهاد کشاورزی استان‌های مذکور و دستگاه‌های تخصصی در امر مبارزه بکارگرفته شود؛

۲- تخصیص اعتبارات مورد درخواست وزارت جهاد کشاورزی (مبلغ ۲۰ میلیارد تومان در فاز دوم) جهت تامین سم و تجهیزات مورد نیاز در اسرع وقت و قبل از اینکه بیش از اندازه دیر شود؛

۳- احیاء و بازسازی مرکز خدمات ویژه هوایی وزارت جهاد کشاورزی که برای همین منظور از دهه‌های گذشته راه‌اندزای شده بود. متاسفانه مشابه شرایط خشکسالی و غفلت از لایروبی رودخانه‌ها این شرکت نیز بدلیل برداشت‌های غلط قبلی به شهرداری قزوین واگذار شده بود.

البته به گفته مسئولین ظاهراً مرکز خدمات ویژه هوایی به وزارت جهاد کشاورزی عودت داده شده که البته تنها اسمی از آن باقیمانده و نیازمند تقویت و تامین تجهیزات لازم با اعتبارات کافی می‌باشد.

پیشاپیش از توجه ویژه جنابعالی کمال تشکر و امتنان را دارم.

خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on نامه هشدارآمیز به رئیس مجلس درباره خطر ملخ های مهاجم در ۱۰ استان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>