جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گیلان  »   تولید نهال توت مرغوب در گیلان برای 18 استان کشور
8 خرداد 1398 , ساعت 13:20

تولید نهال توت مرغوب در گیلان برای ۱۸ استان کشور

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: در سال زراعی ۹۷-۹۸ تعداد بیش از ۱۶۴ هزار اصله نهال توت اصلاح شده در استان گیلان تولید و در بین ۱۸ استان کشور توزیع شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: در سال زراعی ۹۷-۹۸ تعداد بیش از ۱۶۴ هزار اصله نهال توت اصلاح شده در استان گیلان تولید و در بین ۱۸ استان کشور توزیع شد.

علی درجانی گفت: احداث باغهای سالم، یکنواخت و اقتصادی زمانی میسر می شود که زمینه‌های لازم برای تولید نهال سالم و دارای اصالت ژنتیکی و مطابق با استانداردهای مصوب فراهم شود.

وی افزود: نهال مرغوب و استاندارد یکی از مهمترین نهاده ها برای اجرای سیاست های کلان توسعه صنعت باغبانی و ایجاد باغات یکنواخت با افزایش کمی و کیفی است که موجب کاهش هزینه های تولید در دراز مدت می شود.

درجانی ادامه داد: نهال شناسه دار گویای اصالت، سلامت و استاندارد بودن است که تحت نظارت موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور تولید می شود و در حال حاضر، اصالت رقم بر اساس خود اظهاری تولید کننده نهال و تایید سلامت آن توسط سازمان حفظ نباتات صورت می گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطرنشان کرد: با تلاش کمیته فنی نهال استان، ۱۴ نهالستان دارای مجوز در شهرستانهای آستانه اشرفیه، املش، تالش، رودبار، رودسر، صومعه سرا و فومن در تولید نهال میوه های سردسیری و گرمسیری شامل هسته دار، دانه دار، دانه ریز و خشک و نهال توت اصلاح شده کی موجی به فعالیت مشغول بوده و ظرفیت تولید بیش از یک میلیون اصله نهال را دارند.

وی مهم ترین نهاده در صنعت نوغانداری را تامین نهال توت اصلاح شده و تولید تخم نوغان مورد نیاز برای پرورش کرم ابریشم دانست و اضافه کرد: در سال زراعی ۹۷-۹۸ تعداد بیش از ۱۶۴ هزار اصله نهال توت اصلاح شده در استان گیلان تولید شد و در بین ۱۸ استان کشور توزیع شد.

درجانی افزود: یارانه تولید نهال توت از سوی معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تامین و نهال به صورت رایگان در اختیار باغداران قرار میگیرد.

وی گفت: به منظور حمایت از طرح تقویت و توسعه نوغانداری کشور، استان گیلان در سالجاری نسبت به تولید ۲۰۰ هزار اصله نهال توت اصلاح شده با اعتبار دو میلیون و هشت صد و هفتاد هزار ریال با همکاری شرکت سهامی کرم ابریشم ایران تحت نظارت کمیته فنی نهال استان اقدامات لازم انجام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان طرح توزیع نهال و اندام های تکثیری یارانه دار درختان مثمر را با هدف جلوگیری از آلودگی باغات دانست و گفت: درختانی مانند زیتون، گردو، بادام و فندق، ازگیل و….و گیاهان دارویی ( گل گاوزبان و گل محمدی) برای استفاده باغداران از نهال سالم و شناسه دار از نهالستان های دارای مجوز تحت نظارت کمیته فنی نهال برای پیشگیری از انواع بیماری های ویروسی، باکتریایی و انگلی در اختیارشان قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در سال جاری تعداد بیش از ۲۳۷هزار و۵۱۴ اصله نهال یارانه دار مثمر و غیرمثمر (توت اصلاح شده) با اعتباربالغ بر هفت میلیون و صد و هشتاد هزار ریال در بین باغداران توزیع شد و همچنین در راستای طرح توسعه گیاهان دارویی میزان هفت میلیون و سیصد و هفتاد هزار ریال یارانه در سطح ۵/۲۹ هکتار در قالب طرح توسعه گل گاو زبان تخصیص و اجرا شد.

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

جلسه شورای راهبردی تحقیقات سلامت محصولات کشاورزی با هدف احصاء اولویت های تحقیقاتی در حوزه سلامت محصولات کشاورزی با حضور رئیس، معاونین و مدیران سازمان حفظ نباتات کشور، معاون پژوهشی و فناوری سازمان ...
جلسه مشترک بررسی بیماری ویروسی روگوز قهوه ای میوه گوجه فرنگی روز شنبه 6 آذرماه سال جاری در سالن جلسات کتابخانه مرکزی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور برگزار گردید. در ...
ایران با تولید سالانه حدود ۱۴ میلیون عدد ریزغده سیب‌زمینی سالم و گواهی شده علاوه بر تامین نیاز داخلی به ظرفیت صادراتی رسیده است. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ...
رییس موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران پس از سال ها تلاش و آزمون های بین المللی توانست به جمع کشورهای صادر ...
No Thoughts on تولید نهال توت مرغوب در گیلان برای ۱۸ استان کشور

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>