مقابله با ملخ های صحرایی در لارستان و کازرون ادامه دارد

آغاز سمپاشی علیه آفت ملخ صحرایی در کازرون

چاپ

مقابله با ملخ های صحرایی در شهرستان های استان فارس از جمله لارستان و کازرون همچنان ادامه دارد و مردم محلی نیز در کنار نیروهای جهاد کشاورزی در صدد ریشه کن کردن ملخ های صحرایی در اراضی استان فارس هستند.

پس از ورود ملخ های صحرایی به استان فارس مقابله با این افت در دستور کار نیروهای جهاد کشاورزی استان فارس قرار گرفت و بر اساس گفته های مسئولین ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز بر استفاده حداکثری از امکانات موجود در استان در جهت مقابله با این افت تاکید کرده است.

ملخ صحرایی از جمله افت های بخش کشاوری به حساب می آید که علاقه مند است تا از تمامی گونه های کشاورزی تغذیه کند اما در میان سبد غذایی این افت کشاورزی محصولاتی نظیر گندم و جو از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

.

تداوم عملیات پایش و مبارزه با ملخ صحرایی در لارستان

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان لارستان گفت: هم زمان با هجوم دسته های ملخ صحرایی به مناطق لارستان عملیات پایش و سمپاشی مناطق آلوده به صورت شبانه روزی با حضور کارشناسان مراکز خدمات و همیاری دهیاران و کشاورزان در بخش های مختلف شهرستان در حال انجام است.

محمد زرگری خاطر نشان کرد: تاکنون حدود یک هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی آلوده به ملخ در بخش های بیرم ، درز و سایبان و مرکزی به طور کامل سمپاشی شده و در حال حاضر نیز ردیابی و پایش منطقه به منظور اعلام نتیجه و پاکسازی کامل درحال انجام است.

مسئول حفظ نباتات این مدیریت با بیان اینکه، کنترل این آفت در ابتدای ورود به اراضی شهرستان موجب شد تا از خسارت به مزارع و باغات جلوگیری شود، افزود: به منظور کنترل و مبارزه موثر، سموم مورد نیاز به صورت رایگان در اختیار کشاورزان و باغداران قرار داده و از دهیاران، بخشداران و اهالی بخش های مختلف شهرستان، خواستار همکاری در زمینه پایش این آفت خطرناک هستیم.

زرگری تصریح کرد: تیم های پایش و ردیابی در حال بررسی سایر مناطق شهرستان هستند و در صورت لزوم تیم های عملیاتی را جهت مبارزه با ملخ ها و جلوگیری از بروز خسارت اعزام می کنند.

وی اضافه کرد: عملیات سمپاشی در تمام مناطق آلوده شهرستان تا زمان نابودی کامل دسته های ملخ انجام می پذیرد.

.

سمپاشی ۷۴۰ هکتار از اراضی شهرستان کازرون در جهت مقابله با ملخ صحرایی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون نیز گفت: بیش از ۷۴۰ هکتار از نقاط آلوده به پوره های ملخ صحرایی مشخص و مبارزه شیمیایی صورت گرفته است و این روند همچنان ادامه دارد

حمید رشیدی اضافه کرد: در پی گزارشات کارشناسان مسئول پهنه ها و همچنین گزارشات مردمی مبنی بر حمله ملخ های مهاجر به حوزه کاری شهرستان کازرون بلافاصله کمیته بحران در محل مدیریت جهاد کشاورزی و همچنین در محل فرمانداری تشکیل و اهمیت موضوع بیان شد.

اوافزود: پس از آن همه نیروهای انسانی مراکز جهاد کشاورزی و مدیریت، سازماندهی مجدد عملیاتی شدند و سرتیم عملیات در مدیریت و هفت مرکز مشخص شد.

رشیدی با باین اینکه ۱۲ گروه پایش در این شهرستان تشکیل شده است عنوان کرد: علاوه بر بررسی کلیه امکانات مورد نیاز ۱۲ گروه پایش و کنترل در شهرستان شکل گرفت واین گروه ها بر اساس برنامه از پیش تعیین شده توسط سرتیم عملیاتی شهرستان روزانه حوزه عمل تحت پوشش را پایش کرده و محل و نقاط آلوده را تعیین و شبانه گروه های کنترل با حضور در نقاط آلوده‌ با ملخ مبارزه ‌می کنند.