پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, سیستان و بلوچستان  »   سم دلتامترین مورد استفاده علیه ملخ ها زیانی برای احشام و پرندگان ندارد
7 خرداد 1398 , ساعت 11:54

سم دلتامترین مورد استفاده علیه ملخ ها زیانی برای احشام و پرندگان ندارد

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی چابهار گفت: مبارزه با ملخ های صحرایی در این شهرستان نیازمند 300 میلیون تومان اعتبار است تا بتوان علاوه بر جبران هزینه های گذشته فعالیت ها را اصولی تر انجام داد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی چابهار گفت: مبارزه با ملخ های صحرایی در این شهرستان نیازمند ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار است تا بتوان علاوه بر جبران هزینه های گذشته فعالیت ها را اصولی تر انجام داد.

نورالدین میرلاشاری روز سه شنبه در این باره اظهار داشت: انجام هر کاری نیازمند اعتبارات، تجهیزات و امکانات است و در طول سه ماه هیچ اعتباری برای مبارزه با ملخ صحرایی در نظر گرفته نشده و تمام اقدامات با اعتبارات داخلی و بصورت قرض و وام در حال انجام است.

وی افزود: تاکنون حدود هشت تن سم از نوع دلتامترین ۲.۵ درصد برای مبارزه با ملخ در سطح بیش از ۱۶ هزار هکتار مصرف شده است.

وی در توضیح نگرانی برخی از کشاورزان و دامداران در استفاده از سم دلتامترین و خطر آفرینی برای تلفات دام و پرندگان خاطرنشان کرد: پس از سم پاشی در طول سه روز اثر این سم کاملا از بین می رود و هیچگونه ضرر و زیانی برای احشام ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی چابهار ادامه داد: آثار سم در ملخ ها به قدری است که موجب از بین رفتن پرندگان هم نمی شود و این را باید عنوان کرد که اکثر پرندگان تمایلی به خوردن ملخ مرده ندارند و بیشتر از حشرات و ملخ های زنده تغذیه می کنند.

میرلاشاری تصریح کرد: سه دستگاه وانت مجهز به سمپاش ulv، پنج سم پاش ۲۰۰ لیتری و ۲۰ دستگاه سم پاش پشتی ۲۰ لیتری برای مکان های صعب العبور عملیات مبارزه را انجام می دهند.

وی گفت: در مجموع سه دستگاه وانت هر کدام با ۲ نفر نیرو کار سمپاشی و ۶ دستگاه وانت هرکدام با ۲ نفر نیروی دیده بان و چهار نفر پشتیبانی مبارزه با ملخ ها را انجام می دهند.

معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: علاوه بر نیروهای سمپاشی، دیده بانی و پشتیبانی، دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی، کشاورزان و معتمدان نیز همکاری خوبی برای دیده بانی از ملخ ها و اطلاع رسانی را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۲۳ هزار هکتار از اراضی چابهار دیده بانی و پایش شده است تا بتوان کار مبارزه با ملخ ها را با موفقیت انجام داد.

وی نگرانی عمده از افزایش تعداد جمعیت ملخ ها را تخم ریزی سریع، وجود پوره، آب و هوای مساعد و بارندگی ها عنوان کرد و افزود با این حال روز به روز بر جمعیت ملخ ها افزوده می شود.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

موج دوم هجوم ملخ های صحرایی به ایران در سال زراعی جاری به علت تغییرات دما با تاخیر و از نیمه دوم اسفندماه آغاز می شود. مدیرکل دفتر مبارزه ...
مدیر جهادکشاورزی حاجی‌آباد از ردیابی ۱۷۵ هزار هکتار از اراضی این شهرستان برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی مهاجر خبر داد و گفت: از اواخر فروردین ماه سال جاری تاکنون بیش از ...
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: تمامی دستگاه‌های مرتبط برای مقابله تا پایان فصل هجوم ملخ های صحرایی به اراضی کشاورزی شهرستان حاجی آباد در آمادگی کامل خواهند بود....
سرپرست مدیریت بحران استانداری بوشهر گفت: با توجه به بحرانی بودن وضعیت، حجم آلودگی و شدت درگیری و همچنین شرایط آب و هوایی از شب گذشته عملیات سمپاشی در برخی از نقاط استان ...
No Thoughts on سم دلتامترین مورد استفاده علیه ملخ ها زیانی برای احشام و پرندگان ندارد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>