نمونه‌گیری باقیمانده سموم ۱۲ محصول کشاورزی ۴ استان در مازندران

برنج

چاپ

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: وجود فلزات سنگین در محصولات کشاورزی در اثر ورود پساب آلوده صنعتی به مزرعه و کودهای نابجا بوجود می آید که خوشبختانه در استان مازندران جز در یک محل که شائبه ورود پساب صنعتی است و به صورت مداوم محصولات آن آزمایش می‌شود در دیگر نقاط استان مشکل پساب صنعتی نداریم.

حسن مکرمی افزود: اگر سموم بجا و به وقت مصرف شوند  در یک دوره زمانی مشخص  اثر آن از روی محصولات محو می‌شود و هیچگونه مشکلی برای مصرف کننده نخواهد داشت.

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه این معاونت قطب است، تصریح کرد: هر هفته نمونه هایی از ۱۲ محصول همچون برنج، هندوانه، خربزه، طالبی، سبزی خوردنی، پرتقال و خیار از معاونت غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان، گیلان، گلستان، بابل و شاهرود در بازار عرضه خریداری و برای آزمایشات سموم و فلزات سنگین به آزمایشگاه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه مازندران در حوزه آزمایشات باقی مانده سموم پیشرو است، افزود: در این راستا موضوع ساماندهی برنج استان و شناسنامه‌دار شدن آن از موارد ضروری است که با ارایه مشوق های در نظر گرفته شده در حال انجام است.

مکرمی، ارایه لیست افراد دارای مجوز و پروانه بهره برداری به صدا و سیما جهت تبلیغات، معرفی برای ارائه وام سرمایه در گردش  از مشوق های ساماندهی برنج و پرتقال، عنوان و اظهار کرد: برای همه سورتینگ دارانی که از واکس مجاز استفاده کنند پروانه بهره بهداشتی صادر شده و  ضمن کددار شدن می‌توانند از مشوق های مربوطه نیز بهره مند شوند.

وی، مخلوط کردن برنج های بومی و خارجی را از اقدامات ناشایست دانست و افزود: بهترین راهکار برای جلوگیری از این نوع اقدامات شناسنامه دارکردن محصولات است تا به درستی قابل ردیابی باشند. در حال حاضر برنج های استان عاری از باقی مانده سموم و فلزات سنگین است. در ساماندهی برنج، نوع آن روی بسته‌بتدی باید نوشته شود و با آزمایش رندومی این بسته‌ها به راحتی تولیدکننده خاطی، شناسایی و به دستگاه های تعزیراتی معرفی می‌شود.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/EbIpEb