جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, چهارمحال و بختیاری  »   کشاورزان از آتش زدن باقی مانده محصول زراعی خودداری کنند
29 تیر 1395 , ساعت 12:06

توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی:

کشاورزان از آتش زدن باقی مانده محصول زراعی خودداری کنند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از کشاورزان خواست از آتش زدن باقی مانده محصول زراعی به دلیل از بین رفتن مواد آلی و ریز مغذی های خاک خودداری کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از کشاورزان خواست از آتش زدن باقی مانده محصول زراعی به دلیل از بین رفتن مواد آلی و ریز مغذی های خاک خودداری کنند.

حمیدرضا دانش اظهار کرد: برخی کشاورزان برای آماده سازی سریع زمین اقدام به آتش زدن باقی مانده محصول در مزارع گندم و جو می کنند که این از نظر علمی صحیح نیست.
به گفته وی، از نظر علمی کشاورزان باید پس از برداشت محصول، زمین را محددا شخم زده تا زمین برای کشت بعد آماده شود و باقی مانده کشت قبلی نیز به عنوان کود و مواد آلی در زمین زراعی جذب شود.
دانش افزود: وجود باقی مانده محصول در مزارع باعث افزایش مواد آلی در خاک، افزایش رطوبت خاک، جلوگیری از فرسایش خاک و روان آب ها، کمک به تغذیه آب خوان ها و جلوگیری از بروز ریزگردها می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان با بیان این که هم اینک مواد آلی خاک در چهارمحال و بختیاری نیم درصد است، ادامه داد: کشت محصول باید به سمت حفاظتی سوق یابد، به این معنی که حدود ۳۰ درصد باقی مانده گیاهی در مزارع برای کشت بعد الزامی است.
دانش تصریح کرد: بهترین راهکار برای پیشگیری از آتش زدن مزارع، استفاده از ادوات کشاورزی بی خاک ورز و کم خاک ورز در کشت محصول است.
در سال زراعی جاری سطح زیرکشت گندم و جو آبی و دیم در چهارمحال و بختیاری ۸۳ هزار و ۷۵۰ هکتار است که در ۲۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان گندم آبی، ۳۸ هزار هکتار گندم دیم و مابقی جو آبی و دیم است.
سالانه در چهارمحال وبختیاری بیش از ۱.۵ میلیون تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلاتی تولید می شود و سطح زیرکشت استان ۲۷۰ هزار هکتار با ۶۶ هزار بهره بردار است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/Jc4KK4

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

عوامل سوزاندن بقایای کشاورزی در استان فارس با برخورد قضایی مواجه خواهند شد. مدیرکل محیط زیست استان فارس گفت: با گذشت نزدیک به ۳ سال از تصویب ماده ۲۰ "قانون ...
فرمانده انتظامی شهرستان قیروکارزین گفت: آتش زدن بقایای محصول در یک مزرعه سبب شد افزون بر 400 هکتار از اراضی کشاورزی مجاور در روستای هفت آسیاب این شهرستان در آتش بسوزند....
رئیس کل دادگستری گلستان از دادستان‌ها خواسته، در نشست‌هایی با فرمانداران، مسئولان جهاد کشاورزی محیط زیست، منابع طبیعی و دهیاران از آنان بخواهند برای پیشگیری از آتش زدن بقایای گیاهی از هم‌اکنون ...
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: آتش زدن بقایای محصول در زمین های زراعی از نظر سازمان جهاد کشاورزی جرم محسوب می شود و باید با آموزش و آگاهی بخشی به کشاورزان از ...
No Thoughts on کشاورزان از آتش زدن باقی مانده محصول زراعی خودداری کنند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>