نشست بررسی وضعیت ورود و مبارزه با آفت ملخ صحرایی در ایران برگزار شد

نشست بررسی وضعیت ورود و مبارزه با آفت ملخ صحرایی

چاپ

نشست بررسی وضعیت ورود و مبارزه با آفت ملخ صحرایی عصردیروز با حضور نماینده فائو و دبیر کمیسیون مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا، نماینده سازمان خواروبار جهانی فائو در ایران، رئیس سازمان حفظ نباتات و مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی در محل سازمان حفظ نباتات برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان سازمان حفظ نباتات، در این جلسه نماینده فائو و دبیر کمیسیون مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا که از روز شنبه (چهارم خردادماه) به همراه تنی چند از مدیران و کارشناسان سازمان حفظ نباتات کشور از مناطق آلوده به ملخ صحرایی در نوار جنوبی کشور بازدید نموده، گزارشی از روند رفتار، تشکیل دستجات مهاجم و ورود این آفت خطرناک به ایران ارائه کرد.

کیث کرسمن گفت: با توجه به اینکه ورود این حجم از آفت ملخ به کشور ایران طی پنجاه سال گذشته بی سابقه بوده، عملیات مبارزه با این آفت تاکنون در استان های درگیر بسیار مناسب و مطلوب ارزیابی می گردد.

رئیس سازمان حفظ نباتات در جمع بندی و نتیجه گیری مطالب ارائه شده توسط کرسمن، عامل اصلی ظهور این حجم گسترده از آفت ملخ را در درجه اول تغییرات ناگهانی اقلیمی در منطقه و در وهله دوم عدم کنترل و مبارزه صحیح و به موقع کشورهای منطقه نظیر یمن، امارات، عربستان، عمان و قطر ارزیابی کرد و از کرسمن خواست سازمان فائو این موضوع را با حساسیت و دقت بیشتری مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.

درگاهی در ادامه گزارشی از برنامه ریزی ها و اقدامات انجام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات در جهت شکل‌دهی ستاد مبارزه با ملخ صحرایی در ستاد و سازمان های جهاد کشاورزی استان‌های درگیر خبر داد. همچنین برگزاری جلسات توجیهی و هماهنگی در قالب شورای هماهنگی مدیریت بحران استان به ریاست استانداران استان های درگیر را از اقدامات دیگر بیان کرد.

وی تشکیل کمیته اطلاع رسانی و تعیین سخنگو جهت اطلاع رسانی دقیق و مناسب در بحث مبارزه و مهار آفت ملخ صحرایی را از اقدامات دیگر سازمان دانست.

رئیس سازمان حفظ نباتات از ستاد مدیریت بحران کشور، استانداران، سایر دستگاه های اجرای و نظامی به ویژه روسا و همکاران زحمتکش سازمان های جهاد کشاورزی استان های درگیر که از ابتدای مبارزه (هفتم بهمن ماه ۹۷) تاکنون به صورت شبانه روزی در کنترل آفت ملخ صحرایی همکاری کرده اند قدردانی نمود و این موفقیت را مرهون وحدت بین سازمانی و تلاش گروهی تمام دست اندرکاران دانست.

درگاهی افزود: از آنجا که بخش قابل توجهی از تولیدات کشاورزی ایران در مناطق جنوبی کشور متمرکز می باشد با تمام قوا و امکانات موجود و روحیه جهادی در جهت مبارزه با این آفت اقدام گردید و خوشبختانه با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته توسط سازمان فائو تا این لحظه موفق بوده ایم.

وی گفت: چنانچه کشورهای دیگر نیز مثل ایران دغدغه مبارزه صحیح و گسترده را با این آفت داشتند شاید هم اکنون ایران با حجم کمتری از ورود ملخ به کشور مواجه بود.

نماینده فائو و دبیر کمیسیون مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا نیز در تایید گفته های دکتر درگاهی اظهار کرد: از آنجا که کنترل آفت ملخ صحرایی بسیار دشوار و هزینه‌ بر است چنانچه همه کشورهای درگیر با همکاری یکدیگر و به صورت مشترک عمل کنند، بسیار بهتر می توان موضوع را مدیریت و کنترل کرد ولی اقدامات کنترلی ایران و عملکرد سازمان حفظ نباتات در این زمینه بسیار مناسب بوده که جای تقدیر و تشکر دارد.

کیث کرسمن در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در یکی دو ماه آینده شاهد ورود دسته‌جات جدید ملخ صحرایی به ایران خواهیم بود که این دسته‌جات پس از توقف موقت، از ایران وارد کشورهای پاکستان و هند خواهند شد و البته با توجه به قدرت پروازی و جابجایی بالای این آفت شاهد مواجه تعداد بیشتری از دستجات گاهی کوچک در مناطق آلوده خواهیم بود.

وی یادآور شد: این موضوع دلیل بر عدم توانایی سازمان حفظ نباتات ایران در مبارزه با این آفت نخواهد بود و این امر به جهت حرکت ملخ به سمت کشورهای مذکور طبیعی خواهد بود.

کرسمن گفت: در این زمینه برای ایران جای هیچ گونه نگرانی نیست لکن آمادگی لازم برای مدیریت و کنترل این آفت همچنان باید وجود داشته باشد.

وی در خصوص اینکه آیا در ماه های پایانی سال در مناطق جنوبی نیز با این حجم از آفت در کشور ایران مواجه خواهیم بود یا خیر عنوان کرد: پیش‌بینی چنین موضوعی به صورت دقیق امکان پذیر نبوده و به عوامل مختلفی از جمله وضعیت آب و هوایی و نحوه مبارزه کشورهای پاکستان و هندوستان مرتبط خواهد بود و امکان برگشت مجدد از طریق مزر سیستان و بلوچستان وجود دارد.

نشست بررسی وضعیت ورود و مبارزه با آفت ملخ صحرایی