پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, البرز  »   ترویج استفاده از کودهای زیستی به جای کودهای شیمیایی در مزارع صیفی نظرآباد
31 تیر 1395 , ساعت 16:15

مسول واحد ترویج جهاد کشاورزی شهرستان نظرآباد:

ترویج استفاده از کودهای زیستی به جای کودهای شیمیایی در مزارع صیفی نظرآباد

بازدید مزرعه ای ترویج کودهای زیستی و زیست مهارگر ها با حضور کارشناسان کشوری و استانی در یکی از زمین های آزمایشی مزارع سبزی و صیفی جات شهرستان نظرآباد برگزار شد.

حمید فتحعلی بیگلو مسول واحد ترویج جهاد کشاورزی شهرستان نظرآباد در ارتباط با برنامه ی نامبرده گفت: این برنامه در راستای تشویق کشاورزان برای استفاده از کودهای ارگانیک با حضور کارشناسان و کشاورزان برگزار شد و دلیل این بازدید بررسی عملکرد یک نوع کود زیستی بر روی گوجه فرنگی است تا اثرات مثبت و منفی آن در ارتقای سطح تولید مشخص گردد.

وی افزود: این زمین به نوعی سایت تحقیقی-ترویجی به شمار می رود که کود زیستی مورد نظر بر روی محصول گوجه فرنگی آزمایش می شود.

بیگلو در ادامه با تاکید بر اینکه شهرستان نظرآباد قطب تولید صیفی جات محسوب می شود خاطر نشان کرد: در شهرستان نظرآباد حدود ۲۴۰ نفر صیفی کار وجود دارد که با ترویج استفاده از کودهای زیستی به جای کود شیمیایی در میان این افراد می توانیم گام موثری در ورود به زندگی سالم تر و کشاورزی ارگانیک داشته باشیم.
مسول واحد ترویج جهاد نظرآباد در خاتمه به مزایای این کود اشاره کرده و گفت: مجموعه مزایای استفاده از کودهای زیستی شامل تثبیت نیتروژن و تامین بخشی از نیازهای گیاه ، کمک به جذب بیشتر فسفر و احیا پتاس.
افزایش جوانه زنی و حجم ریشه، حفاظت از گیاه در مقابل عوامل بیماری زا و تنش های زنده و غیرزنده ، حفظ و توسعه باروری خاک به موازات افزایش حاصلخیزی خاک خواهد بود و علاوه بر صرفه اقتصادی، باعث پایداری صنایع خاک، حفظ توان تولید در درازمدت و جلوگیری از آلودگی محیط زیست است.

 

راضیه نعمت زاده کارشناس کشاورزی و از اعضای واحد ترویج جهاد کشاورزی نیز طی گفتگویی با تاکید بر اینکه در حال گرایش به سمت و سوی کشاورزی ارگانیک هستیم بیان کرد: در تلاشیم با استفاده از کودهای زیستی گرایشی به سوی کشاورزی ارگانیک داشته و مضرات حاصله ی استفاده از کود شیمیایی را به حداقل ممکن برسانیم.
وی یادآور شد: این کود قرار است به شکل زیست مهارگر ها جایگزین سموم و حشره کش ها شود و در زمین کشاورزی آقای دهقان پور زیست مهارگر BT استفاده شده و در واقع این زیست مهارگر یک ویروس خاصی است که وارد بدن حشرات مزارع شده و آنها را از بین می برد و نکته ی جالب توجه در این بحث عدم استفاده از حتی ذره ای سموم شیمیایی می باشد.
نعمت زاده در خصوص زمین مورد آزمایش اظهار داشت: زمین مورد نظر نیم هکتار مساحت دارد که به صورت سایت الگویی مورد استفاده قرار گرفته و از این زمین بعنوان شاهد و تیمار بهره گرفتیم، به این نحو که یک قطعه را به عنوان تیمار ( قطعه ای که عملیات بر روی آن انجام میشود و از کودهای زیستی و زیست مهارگرها در آن استفاده می شود) و قطعه شاهد که با تیمار مورد مقاسه قرار می گیرد.
این کارشناس کشاورزی در پایان صحبت های خود گفت: تاکنون در مراحل مختلف زمین نامبرده را بررسی کرده ایم که مراحلی همچون مقایسه ی سیستم ریشه ای، عملکرد زمین بوده و لازم به ذکر است که بررسی های کارشناسی بر روی زمین هنوز به اتمام نرسیده و همچنان ادامه دارد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/lmFsa5

تصویر البرز

مطالب مرتبط

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید یک کود قارچ‌کش پروبیوتیک گیاهی شد که می‌تواند جایگزین چند هزار تن قارچ کش‌ شیمیایی شود. مرادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه لوییزیانا درباره تاثیرات منفی تماس با مواد شیمیایی دفع آفات و علف‌کش گلیفوزیت (گلایفوسیت) در دوره بارداری هشدار داده‌اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ...
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: بحث تولید محصولات ارگانیک یکی از اهداف جدی مجامع بین المللی، سازمان بهداشت جهانی و سازمان خوار و بار جهانی بوده که زیر ساخت‌های آن از جمله مبارزه ...
No Thoughts on ترویج استفاده از کودهای زیستی به جای کودهای شیمیایی در مزارع صیفی نظرآباد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>