پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, علمی  »   ژنوم درخت زیتون توالی یابی کامل شد
2 مرداد 1395 , ساعت 11:41

برای نخستین بار و توسط محققین اسپانیایی:

ژنوم درخت زیتون توالی یابی کامل شد

گروهی از دانشمندان از سه مرکز تحقیقاتی در اسپانیا برای نخستین بار توالی کامل ژنوم درخت زیتون را رمزگشایی کردند. نتایج این کار تحقیقاتی، اصلاح ژنتیکی این گیاه برای تولید زیتون و روغن زیتون بیشتر را تسهیل خواهد کرد.

درخت زیتون بومی ناحیه مدیترانه و محصولی بسیار حیاتی برای کشورهای این ناحیه به ویژه اسپانیا، ایتالیا، یونان و پرتقال است.  اسپانیا بزرگترین تولیدکننده  روغن زیتون در دنیا است. این کشور سالانه نزدیک به ۳ میلیون تن روغن زیتون تولید می کند که نزدیک به یک سوم میزان تولید جهانی است.
به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir)، گروهی از دانشمندان از سه مرکز تحقیقاتی در اسپانیا برای نخستین بار توالی کامل ژنوم درخت زیتون را رمزگشایی کردند. نمونه توالی یابی شده از درخت زیتون ۱۳۰۰ ساله از واریته فارگا که واریته ای با گسترش جهانی است گرفته شده است.

اطلاعات مربوط به ژنوم این گیاه، در بهبود کمی و کیفی محصول زیتون و روغن زیتون و حفاظت از این محصول در برابر انواع آفات و بیماریها به ویژه بیماری سندرم زیتون (Xylella fastidiosa) و پژمردگی ورتیسیلیومی زیتون (Verticillium dahailae) بسیار موثر خواهد بود.
درخت زیتون
علاوه برتعیین توالی ژنوم این درخت ۱۳۰۰ ساله، این محققین به مقایسه ژنوم آن با اطلاعات ژنتیکی موجود از دیگر واریته ها و نیز گونه های وحشی پرداخته اند تا تفاوت در ژنوم آنها را در ارتباط با تفاوت های مورفولوژیکی و فیزیولویکی پیدا کنند. در مرحله بعد این محققین درصدد هستند تا شجره تکاملی این درخت را در ارتباط با تاریخ گذشته این سرزمین بررسی کنند.

هزینه این تحقیقات توسط بخش خصوصی یعنی بانک Banco Santander  و در قالب یک پروژه ۳ ساله تامین شده است.

مقاله این محققین در مجله GigaScience به چاپ رسیده است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/eipSdt

مطالب مرتبط

No Thoughts on ژنوم درخت زیتون توالی یابی کامل شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>