پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, البرز  »   آبیاری 3500 هکتار از اراضی زراعی البرز با فاضلاب خام
2 مرداد 1395 , ساعت 15:12

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت:

آبیاری ۳۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی البرز با فاضلاب خام

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: کمبود آب و خشکسالی ها منجر به پیامدهای منفی همچون آبیاری سه هزار و 500 هکتار از اراضی زراعی این استان با فاضلاب خام شهری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: کمبود آب و خشکسالی ها منجر به پیامدهای منفی همچون آبیاری سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی این استان با فاضلاب خام شهری شده است.

حسین محمدی به تاثیرات سوء استفاده از این فاضلاب ها در آبیاری اراضی کشاورزی اشاره کرد و افزود: بروز انواع بیماری های انگلی و روده ای و آلودگی منابع سطحی و زیرزمینی و منابع خاکی از جمله آثار سوء آن است.
وی در خصوص تولید فاضلاب، اظهار داشت: میزان تولید فاضلاب تابعی از میزان مصرف آب و پارامترهای مختلف مثل اقلیم، وضعیت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سطح بهداشت مردم است.
وی گفت: از آنجا که امروزه یکی از عوامل مهم محدود کننده کشاورزی در نواحی خشک و نیمه خشک کمبود آب است و مناطق مختلف کشور ایران از جمله استان البرز نیز با توجه به خشکسالی های اخیر با مشکل کمبود آب خصوصاً در بخش کشاورزی مواجه شده اند.
محمدی ادامه داد: این مسئله برخی استفاده های غیر مجاز از فاضلاب برای آبیاری اراضی کشاورزی و مشکلات بهداشتی و محیط زیستی را به همراه دارد.
وی با اشاره به مضرات آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب شهری، مسمومیت گیاهان در اثر تجمع عناصری که در غلظت های پایین برای رشد و ادامه حیات گیاه ضروری است ولی افزایش غلظت آنها باعث آسیب رسانی به گیاه، توقف یا کاهش رشد و در نهایت نابودی گیاه می شود را از دیگر اثرهای استفاده از این فاضلاب ها دانست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز، تجمع فلزات سنگین در برخی قسمتهای گیاهان و مصف آن توسط انسان و بروز انواع بیماریها از جمله سرطان،نفوذ آلاینده ها به آب های زیرزمینی، شور شدن و سمی شدن خاک و کاهش نفوذ پذیری خاک و در نهایت تغییر خواص شیمیایی ، فیزیکی و زیستی خاک را از دیگر آثار سوء استفاده از فاضلاب عنوان کرد.
وی گفت: در بیشتر مزارعی که با فاضلاب آبیاری می شوند، بیشتر کشت غالب عمدتا گندم، جو و ذرت علوفه ای است و متاسفانه در برخی از مناطق هم شاهد کشت انواع صیفی جات نیز هستیم که در پی پیگیری های بعمل آمده در ارتباط با این موضوع، دادستان کرج چندی پیش از برخی مزارع کشت آبیاری شده با فاضلاب خام بازدید به عمل آورد.
محمدی اضافه کرد: با دریافت حکم از مراجع قضایی مزارع آلوده را معدوم سازی نمودیم و از کشت دوباره جلوگیری بعمل آمده است اما هنوز هم شاهد کشت هستیم که باید برخورد قانونی لازم توسط دستگاه های ذیربط مثل بهداشت وجهاد کشاورزی صورت گیرد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/Idt3pc

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

یک شرکت دانش بنیان در کرمان نوعی سامانه آبیاری هوشمند طراحی و به مرحله تولید رسانده است. این جوانان با هدف مقابله با بحران کم آبی و حذف آبیاری سنتی ...
رییس اداره محیط زیست شهر تهران گفت: آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب علاوه بر مشکلات زیست محیطی که ایجاد می‌کند تهدیدی جدی برای سلامت مردم است. محمد حسین بازگیر با اشاره به اینکه آبیاری مزارع با ...
No Thoughts on آبیاری ۳۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی البرز با فاضلاب خام

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>