پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, علمی  »   گیاهان سیستم اطفاء حریق دارند
31 تیر 1395 , ساعت 8:35

یافته محققان دانشگاه ملی استرالیا:

گیاهان سیستم اطفاء حریق دارند

کشف این آنزیم می تواند به توسعه یک روش جدید و یا یک ماده شیمیایی منجر شود که می‌تواند مکانیسم‌های دفاعی طبیعی گیاه را قبل از وقوع خشکسالی فعال کند

محققان دانشگاه ملی استرالیا طی پژوهش جدیدی یک آنزیم را شناسایی کرده و امیدوارند که این کشف بتواند به توسعه یک ماده شیمیایی و یا روش نوینی برای حفاظت از محصولات زراعی در طول دوره خشکسالی منجر شود.

این آنزیم نه تنها می‌تواند خشکسالی را احساس کند بلکه در زمان خشکسالی مواد شیمیایی را آزاد می‌کند که به حفظ گیاه کمک خواهد کرد.

محققان این آنزیم را در گیاهانی مانند برنج و گندم کشف کردند که در شرایط نامساعد آب و هوا و نور از خود واکنش نشان می‌دهند.

این آنزیم در شرایط مختلف و بر اساس تغییرات در ترکیبات شیمیایی گیاه مانند پراکسید هیدروژن واکنش نشان داده و اقدامات متقابل را با تغییر شکل در خود فعال می‌کند.

همچنین این آنزیم مانند یک زنگ خطر آتش سوزی در گیاهان عمل کرده و به گیاه هشدار می‌دهد تا با ساخت ترکیبات شیمیایی مفید در برابر خشکسالی مقاومت کند.

متاسفانه، این فرایند واکنشی همیشه به موقع اتفاق نمیافتد تا از گیاه تا زمان بارش بعدی محافظت کند. گیاهانی مانند گندم معمولا با وقوع خشکسالی در طول گل دهی و دانه دهی آسیب می‌بینند و این آنزیم ممکن است برای انتشار ماده شیمیایی به اندازه کافی سریع واکنش نشان ندهد.

این واکنش دیر هنگام سبب وارد شدن آسیب به گیاهان شده و بازده محصولاتی  که با مواد غذایی مستقیما در ارتباط هستند را پایین می‌آورد.

با این حال، کشف این آنزیم می تواند به توسعه یک روش جدید و یا یک ماده شیمیایی منجر شود که می‌تواند مکانیسم‌های دفاعی طبیعی گیاه را قبل از  وقوع خشکسالی فعال کند.

ناسا در فوریه ۲۰۱۵ اعلام کرد  که آمریکا باید انتظار تجربه یک خشکسالی عظیم را  در نیمه دوم قرن ۲۱ داشته باشد. این پیش‌بینی بر اساس داده‌های جمع آوری شده از مدل‌های آب و هوایی که طی ۱۰۰۰ سال بدست آمده صورت گرفته است.

این پژوهش در Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسیده است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/hwgDja

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

No Thoughts on گیاهان سیستم اطفاء حریق دارند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>