پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   گزارش  »   ضرورت توسعه گلخانه های هیدروپونیک و هوشمند
2 مرداد 1395 , ساعت 10:57

گزارش:

ضرورت توسعه گلخانه های هیدروپونیک و هوشمند

تولید گلخانه‌ای محصولات کشاورزی آن هم به‌صورت هیدروپونیک می‌تواند در کنترل کیفیت و کاهش آفت و بیماری موثر باشد و با توسعه این‌گونه تولید می‌توان رقابت بیشتری با سایر کشورها برای صادرات داشت.

امروزه به علت کمبود منابع آبی مشکلاتی در بخش کشاورزی به‌وجود آمد که برای برون‌رفت از معضل کم‌آبی نیازمند تفکر و ایده‌های جدیدی در بخش کشاورزی است تا بتوان از این معضل عبور کرد.

استان مازندران را به محصولات کشاورزی آن می‌شناسند و همان‌طور که این بخش توانسته تراز مثبت را در این بخش به خود اختصاص دهد، یقیناً با پیشرفت و تکنولوژی‌هایی که در عرصه تولید محصولات کشاورزی وجود دارد می‌تواند تولیدکنندگان را به کشت گلخانه‌ای تشویق کند تا این نوع تولید در استان پا بگیرد.

اصلاح الگوی کشت، علمی شدن حرفه کشاورزی و به‌کارگیری از تکنولوژی‌های مدرن می‌تواند هم راندمان تولید در محصولات کشاورزی را افزایش دهد و هم مصرف منابع آبی و نهاده‌های کشاورزی را کاهش دهد.

تولید گلخانه‌ای محصولات کشاورزی آن هم به‌صورت هیدوپونیک می‌تواند در کنترل کیفیت و کاهش آفت و بیماری موثر باشد و با توسعه این‌گونه تولید می‌توان رقابت بیشتری با سایر کشورها برای صادرات و شناساندن جایگاه محصولات کشاورزی مازندران داشت.

برخی از گلخانه‌داران در مازندران کمر همت را بستند و اقدام به ساخت گلخانه‌ تولید گل‌و‌گیاه و گوجه فرنگی به‌صورت هیدروپونیک کردند.

 

تولید گل از بستر بدون خاک

یکی از گلخانه‌داران کشت هیدروپونیک اظهار کرد: از چند سال گذشته اقدام به تولید گل آنتوریوم و رز به‌صورت هیدروپونیک کردم که با این اقدام هم در مصرف آب صرفه‌جویی شود و هم کشت بدون خاک انجام می‌شود.

خلیل قلی‌زاده با بیان اینکه در این گلخانه از آخرین تکنولوژی روز دنیا استفاده می‌کنیم، افزود: تمام عوامل محیطی، تغذیه گیاه و نور با سیستم کامپیوتری انجام می‌شود.

این واحد گلخانه‌ای در زمینی به مساحت ۸ هکتار ساخته شد که وجه تمایز آن با سایر واحدهای گلخانه‌ای علاوه بر هوشمند بودن تجهیزات از بستر بدون خاک استفاده شده است.

وی ادامه داد: سالانه ۶.۵ میلیون گل شاخه بریده از این گلخانه تولید و به کشورهای روسیه و کشورهای عربی صادر می‌شود.

قلی‌زاده بیان کرد: با توسعه گلخانه‌ها به‌صورت هیدروپونیک تولید از هزینه کمتری برخوردار است و محصولات تولیدی از کیفیت مناسب‌تری برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: گلخانه‌داران می‌توانند با استفاده از روش کشت هیدروپونیک که یک روش پیشرفته باغبانی است تولیدات خود را بسته به نوع محصول و با اصول کارشناسی تا چند برابر افزایش دهند.

 

بازدهی بیشتر و کار کمتر

یکی دیگر از تولید‌کنندگان گل ارکیده به روش هیدروپونیک گفت: ارکیده گلی است که نمی‌تواند در خاک کاشته شود و گیاهی است که برای آن باید از کشت بدون خاک استفاده کرد و برای تولید این گل از تکه‌های چوب استفاده می‌شود.

سید محمد عباس‌زاده ادامه داد: در حال حاضر ۳۰۰ هزار غنچه ارکیده در کشت هیدروپونیک تولید می‌شود که تولید این گیاه برای مصرف داخل است و می‌توانیم نیاز داخل را فراهم کنیم.

وی افزود: تنها مجموعه‌ای هستیم که در کنار گلخانه کشت هیدروپونیک، واحد پرورش و تکثیر ارکیده را هم انجام می‌دهیم.

عباس‌زاده اظهار کرد: با شرکت هلندی که کارش بازرگانی گل ارکیده است همکاری داریم که از این شرکت اطلاعات پیشرفته را دریافت می‌کینم و در قبالش تولید گل ارکیده که داریم به این کشور صادر می‌کنیم تا به سایر کشورها صادر کنند.

وی خاطرنشان کرد: روش هیدروپونیک این امکان را به گلخانه‌دار می‌دهد که در ازای کار و زمان کمتر، بازدهی بیشتری از تولید خود داشته باشند.

 

افزایش ۱۰ برابری تولید

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: هشت هکتار از گلخانه‌های مازندران تولید به روش هیدروپونیک می‌کنند که بستر کشت در این نوع تولید نسبت به کشت خاکی متفاوت است.

محمد‌تقی شکوهی افزود: تلاش‌مان بر این است کشت از زمین را به فضای گلخانه‌ای ببریم، چرا که افزایش تولید در فضای گلخانه‌ای ۱۰ برابر است.

وی با بیان اینکه در کشت هیدوپونیک مواد غذایی به‌صورت محلول در اختیار گیاه قرار می‌گیرد و از رشد بهتری برخوردار است، ادامه داد: یک‌سری بیماری‌ها در تولید وجود دارد که در بستر کشت هیدروپونیک ایزوله شده است و هیچگونه بیماری و قارچی در تولید کشت به‌روش هیدوپونیک وجود ندارد و گیاه عاری از ویروس است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه آفت، بیماری و علف هرز در بستر کشت به‌روش هیدروپونیک وجود ندارد، گفت: هزینه وجین در کشت خاکی ۵۰ تا ۸۰ برابر بیشتر از روش هیدوپونیک است.

شکوهی خاطرنشان کرد: تنها تفاوت و ایرادی که در کشت هیدروپونیک و خاکی در احداث گلخانه‌ها وجود دارد، بر این است که هزینه اولیه احداث گلخانه در روش هیدروپونیک بیشتر از روش کشت به‌صورت خاکی است.

وی یادآور شد: مازندران دارای ۹۰۰ هکتار سطح زیر‌کشت گل‌ و‌ گیاه است که از این میزان ۳۰۰ هکتار به کشت گلخانه‌ای و ۶۰۰ هکتار به کشت در فضای باز اختصاص دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: از ۳۰۰ هکتار گلخانه موجود در استان ۸ هکتار آن به‌صورت هیدروپونیک محصول تولید می‌کنند.

 

در مجموع، کشت هیدروپونیک این امکان را به بهره‌بردار می‌دهد تا در زمان و زحمت کمتری به تولید بیشتری دست پیدا کنند و با استفاده از این روش تولیدات گیاهی تا چند برابر روش معمولی افزایش پیدا کند و با توجه به اهمیت کشت گلخانه‌ای اما توسعه سرعت چندانی ندارد در حالی‌که با توجه به مزایای این نوع تولید همت همه مسؤولان باید به سمت کاشت هوشمند سرعت یابد، چرا که می‌توان در زمین‌های کوچک تولید بیشتری داشته باشیم.

 

لینک کوتاه: http://goo.gl/EucrkL

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

نخستین دوره از رویدادهای فناوری‌های نوین کشاورزی (NAT) با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان حوزه فناوری‌های نوین این صنعت 26 مردادماه سال جاری از ساعت 9 تا 18 در محل نمایشگاه ...
یک مجتمع گلخانه‌ای  در کردستان انواع بذر و همچنین گیاهان دارویی تولید می‌کند. این مجتمع در زمینه‌های تولید، پژوهش و آموزش روش‌های نوین تولید با کاربرد بیوتکنولوژی کشاورزی (کشت بافت ...
نشریه "موازین و اصول بهداشت گیاهی و نحوه کنترل آفات در گلخانه ها" توسط دفتر پيش آگاهي سازمان حفظ نباتات كشور منتشر گرديد. به نقل از سازمان حفظ نباتات كشور، ...
رئیس جهاد کشاورزی اسدآباد از تکمیل شهرک گلخانه ای اسدآباد خبر داد و گفت: این مجتمع با هدف ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان کشاورزی احداث شده و هم اکنون 14 واحد از این مجتمع آماده ...
No Thoughts on ضرورت توسعه گلخانه های هیدروپونیک و هوشمند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>