پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان شمالی  »   بیماری سفیدک داخلی انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی مشاهده شد
11 خرداد 1398 , ساعت 19:25

بیماری سفیدک داخلی انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی مشاهده شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بیماری سفیدک داخلی انگور در تاکستان‌های رها شده به خصوص مناطق دیم این استان مشاهده شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بیماری سفیدک داخلی انگور در تاکستان‌های رها شده به خصوص مناطق دیم این استان مشاهده شده است.

محمد رضایی روز شنبه در این باره اظهار داشت: با وجود مهیا بودن شرایط جوی بیماری سفیدک داخلی انگور در سال جاری در سطح تاکستان‌های این استان تا اواسط اردیبهشت ماه نیز بیماری مشاهده نشد اما در باغ‌های دیم در منطقه بدرانلو هم اکنون مشاهده شده است.

وی افزود: پنج هزارو ۱۰۰ هکتار از باغ‌های دیم منطقه بدرانلو بجنورد که هم اکنون از سطح عملکرد پایینی برخوردار است کشاورزان رغبتی برای مبارزه حفاظتی نداشته و برخی از آنان باغ‌ها را نیز کرده اند که این تاکستان‌ها هم اکنون بعضاً دچار بیماری سفیدک داخلی انگور شده است.

رضایی با بیان اینکه هم اکنون این مشکل نگران کننده و حاد نیست گفت: برخی از باغ داران استان به خصوص منطقه بدرانلو که سال‌های با بیماری سفدیک داخلی انگور و خشکسالی مواجه بوده اند دچار کمبود نقدینگی شده اند.

وی اظهار داشت: یکهزار و ۴۰۰ کیلوم سم که در سال‌های گذشته خریداری شده بود در اختیار تاکداران استان قرار گرفت و هم اکنون نیز برای کمک به برخی از باغ داران که با کمبود نقدینگی مواجه هستند و همچنین کانون کوبی به پنج میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز داریم که خواستار تأمین آن هستیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اکنون وضعیت بیماری سفدیک داخلی انگور در تاکستان‌های منطقه بدرانلو که شامل ۳۳ روستا می‌شود به حالت طغیان در نیامده است اما اگر شرایط آب و هوایی تغیر نداشته باشد و رطوبت نیز باشد نگران کننده خواهد بود.

رضایی افزود: گرم بودن هوا به خودی خود موجب از بین رفت بیماری سفدیک داخلی انگور خواهد شد.

وی اظهار داشت: بیشتر تاکداران این استان به خصوص در شهرستان مانه و سملقان و شیروان توصیه‌های کارشناسان و صاحب نظران را جدی گرفتند و با مبارزه حفاظتی به موقع تاکستان‌ها را از بیماری سفیدک داخلی انگور نجات دادند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه آلودگی اولیه قابل کنترل است افزود: این بیماری تحت تأثیر اقلیم است و در صورت بارانی شدن هوا شیوع پیدا می‌کند که در این صورت به تاکستان‌ها خسارت وارد می‌شود.

گفتنی است، در سال ۹۵ بیماری سفیدک داخلی به ۴۰ درصد تاکستان‌های خراسان شمالی خسارت وارد کرد که این میزان خسارت ۸۱۰ میلیارد ریال برآورد شد.

در خراسان شمالی بیش از ۴۰ هزار هکتار باغ وجود دارد که از این میزان ۱۶ هزار هکتار مربوط به تاکستان‌ها است که سالانه بیش از ۱۸۰ هزار تن انواع انگور تولید می‌شود.

۶۵ درصد تولیدات بخش باغی در خراسان شمالی مربوط به انگور است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از دو میلیون و ۵۰۰ تن انواع محصول کشاورزی زراعی و باغی و همچنین دامی تولید می‌شود.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

سفیدک داخلی یکی از خسارت بارترین آفات باغ های انگور است و اطلاع رسانی بموقع و سمپاشی در زمان مناسب، عامل اساسی در کنترل بیماری سفیدک سطحی انگور است. مدیر ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: باغداران برای مبارزه با بیماری سفیدک انگور عملیات سم پاشی را در باغات خود انجام می‌دهند. محمد رضایی در پاسخ به ...
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به بارندگی های اخیر و رطوبت بالا و نیز پیش بینی های هواشناسی در خصوص بارش ها در روزهای آینده کشاورزان این استان مزارع ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از خطر طغیان بیماری سفیدک در تاکستان‌های انگور این استان خبر داد. محمد رضایی با تصریح بر اینکه رطوبت حاکم در تاکستان‌ها ...
No Thoughts on بیماری سفیدک داخلی انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی مشاهده شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>