شبکه پیش آگاهی کشاورزی در خراسان شمالی راه اندازی شود

استاندار خراسان شمالی

چاپ

فعال شدن گسل های خراسان شمالی و طغیان آفت سفیدک انگور، مهم ترین دستورکار یکشنبه شب شورای هماهنگی مدیریت بحران استان بود که تأکید استاندار بر راه اندازی شبکه استانی لرزه نگاری و ایستگاه های پیش آگاهی کشاورزی و نیز گسترش پوشش بیمه ای در این بخش ها را به همراه داشت.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی در این جلسه با بیان این که این استان سال گذشته رتبه نخست کشور از نظر وقوع سیلاب را به خود اختصاص داد، گفت: این استان امسال هم رکورددار رخداد زمین لرزه هم به لحاظ فراوانی و هم به لحاظ بزرگی بوده است و از ابتدای سال تا ابتدای مرداد درمجموع ۲۱۴ زلزله به ثبت رسیده است که ۱۵ فقره از آن ها بیشتر از ۳ ریشتر شدت داشت و بزرگی یک فقره هم ۵ ریشتر بود.
حسین عظیمی در عین حال خاطرنشان کرد: خراسان شمالی تنها استان کشور است که تمام منازل روستاییان را در برابر حوادث طبیعی بیمه کرده است. وی هم چنین از محقق نشدن اعتبارات مصوب ۲ سال اخیر دولت برای جبران خسارت یا پیشگیری از بروز مخاطرات طبیعی در خراسان شمالی ابراز گلایه کرد.

 

خسارت ۸۱۲ میلیارد ریالی تاکداران استان
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت شیوع آفت سفیدک داخلی انگور ارائه داد و با اذعان به واردآمدن خسارت ۸۱۲ میلیارد ریالی به تاکداران تصریح کرد: طغیان این آفت ناشی از شرایط آب و هوایی خاص حاکم بر استان در فصل بهار بوده است و این بیماری به دلیل ماهیت خود قابل معالجه هم نیست و فقط با سمپاشی مکرر می توان از حجم خسارات کاست.
عبدالله یوسفی با افزودن این که اغلب تاکستان های استان بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت دیده اند، تأکید کرد: باید در سطح استان ایستگاه های پیش آگاهی احداث شود تا با ثبت داده های هواشناسی کشاورزی بتوان اقدام های به موقع برای کنترل بحران را انجام داد.
وی نیز کمک به پوشش فراگیر بیمه ای را خواستار شد و با اشاره به لزوم پرداخت غرامت به زیان دیدگان و استمهال وام بانکی آنان گفت: اگرچه برای باغ های آلوده به این آفت در سال جاری نمی شود کار خاصی انجام داد، اما برای حفظ قابلیت تولید تاک های آلوده و بازسازی تاکستان ها باید سریعتر به کمک باغداران آمد تا با تغذیه مناسب درختان و تقویت باغ ها و هرس تاک ها برای سال آینده چنین مشکلی را شاهد نباشیم.
وی هم چنین ضرورت راه اندازی پژوهشکده انگور در استان را یادآور شد و تصریح کرد: با وجود این که ۴۱ درصد باغ های این استان تاکستان است و سالانه حدود ۱۸۰ هزار تن انگور تولید می شود، اما هنوز این پژوهشکده که مصوبه دولت در سال های پیش را هم دارد، اجرایی نشده است.
سفیدک انگور زلزله ۷ ریشتری در تاکستان ها بود
اما رئیس سازمان حفظ نباتات کشور که از آفت سفیدک انگور به عنوان زلزله ۷ ریشتری همراه با سونامی در تاکستان ها یاد کرد، در تکمیل سخنان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: باغداران در اوایل مشاهده آفت سفیدک در تاکستان ها، چون تجربه این چنینی نداشتند، برای مبارزه با این آفت همکاری مناسبی نداشتند و طبیعی است که اگر حتی یک باغ سمپاشی را جدی نگیرد، آفت به باغ های مجاور هم سرایت می کند.
محمدعلی باغستانی میبدی هم چنین از برنامه سازمان حفظ نباتات برای راه اندازی ایستگاه پیش آگاهی در خراسان شمالی تا سال آینده خبر داد و با اذعان به این که پیش از این در خراسان شمالی تجربه چندانی در بخش مدیریت آفاتی مثل قارچ سفیدک انگور وجود نداشته است، افزود: از همین امروز باید برنامه مدیریت بحران در این حوزه را برای سال آینده تهیه کنیم.
لزوم احداث مرکز کنترل و مدیریت حوادث در استان
معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور نیز به عنوان دیگر مهمان کشوری این نشست با اشاره به وقوع ۲۱ نوع مخاطره طبیعی در کشور تصریح کرد: باید مباحث آموزشی و مانورهای تمرینی را جدی بگیریم و خیلی مهم است که این رزمایش ها جنبه صوری نداشته باشد تا دستگاه های عضو شورا بتوانند با برنامه ریزی مناسب، حداکثر آمادگی را کسب کنند.
محمد فرید لطیفی با اشاره به برنامه های این سازمان در ۳ بخش بیمه محصولات کشاورزی، بیمه منازل روستایی و شهری و بیمه ساختمان های دولتی، در مورد هر یک از آن ها جزئیاتی را بیان کرد. وی در ادامه با انتقاد از این که بعضی دستگاه ها انجام وظایف ذاتی خودشان را به اعتبارات محدود سازمان مدیریت بحران گره می زنند، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه دولت ۵ درصد مجموع اعتبارات استانی باید برای حوزه مخاطرات طبیعی در نظر گرفته شود و برای مسائلی مثل آفت سفیدک انگور هم می توان از این محل هزینه کرد.
وی در عین حال برای رسیدگی به درخواست های مطرح در جلسه، ازجمله تأمین لرزه نگار و مبارزه با سفیدک انگور و پیگیری تخصیص باقیمانده اعتبارات مصوب برای این استان قول مساعد داد.
این مسئول کشوری هم چنین خاطرنشان کرد: خراسان شمالی جزو ۳ استانی است که مرکز کنترل و مدیریت حوادث ندارد و دلیل آن هم معرفی نشدن زمین مناسب برای احداث آن بوده است.
استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست با انتقاد از این که در این استان هنوز مرکز مدیریت و کنترل حوادث ساخته نشده است، خواهان تأمین اعتبار ۳۵ میلیارد ریالی برای این منظور شد.
محمدرضا صالحی در جمع بندی مباحث مطرح در جلسه، فرهنگ سازی برای گسترش پوشش بیمه ای در برابر حوادث طبیعی و تأمین مقدمات استقرار شبکه دائمی لرزه نگاری در استان را مورد تأکید قرار داد و هدف گذاری آتی این استان در حوزه بیمه کشاورزی را نیز رسیدن به میانگین کشوری در این بخش برشمرد.
وی هم چنین از سازمان مدیریت بحران کشور خواست، برای کمک به باغداران این استان و کاهش خسارات ناشی از شیوع آفت سفیدک انگور نگاه مثبت داشته باشد و تصریح کرد: مدیریت بحران استان در اسرع وقت گزارشی از اقدام های انجام شده برای بیمه ساختمان های دولتی تهیه و ارائه کند.

راه اندازی ایستگاه های پیش آگاهی داده های کشاورزی در استان، پرداخت غرامت و استمهال بدهی بانکی باغداران خسارت دیده و ارائه تسهیلات کم بهره به آنان، پیش بینی سموم موردنیاز برای سال آینده و جلب هر چه بیشتر مشارکت مردم در مقابله با بحران ها و حوادث طبیعی هم از جمله توصیه های پایانی استاندار خراسان شمالی بود.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/54kHnc