پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   جنگل‌های زاگرس در اثر فرسایش خاک در حال خشک شدن هستند
4 مرداد 1395 , ساعت 18:17

دبیرکل خانه کشاورز:

جنگل‌های زاگرس در اثر فرسایش خاک در حال خشک شدن هستند

دبیرکل خانه کشاورز در جمع نمایندگان خانه کشاورز استان‌ها، با تحلیل اخبار روز کشور از اشتغال ۲۲ درصدی در بخش کشاورزی سخن گفت، در حالی که فقط هشت تا ۹ درصد در تولید ناخالص ملی تأثیر دارد.

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی خانه کشاورز، کلانتری افزود: هنوز بحران آب جدی‌ترین و حیاتی‌ترین موضوع در بخش کشاورزی است که حتی در برنامه ششم توسعه کشور نشانه‌ای از تغییر برنامه‌ها در این راستا نیست.

وی به برنامه‌ریزان کشور هشدار داد که تنها راه برای تعادل‌بخشی و رفع این معضل، نخست کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی مصرف آب و بعد برنامه‌های افزایش بهره‌وری است.

کلانتری اطمینان از بازار تولیدات گلخانه‌ای را مهم‌ترین عامل دانست و خاطرنشان کرد: برای برنامه‌ریزی در این مورد و جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان باید در آینده این طرح را دقیق‌تر مورد مطالعه قرار داد.

وی با اشاره به نقش تحقیقات و استفاده از فناوری‌های نو در بخش کشاورزی ادامه داد: با تحقیقات دهه‌های گذشته نمی‌توان صحبت از تولیدات رقابتی کرد.

دبیرکل خانه کشاورز با دفاع از تولیدات محصولات تراریخته تصریح کرد: منتقدان طرح باید بدانند که سهم عمده‌ای از واردات محصولات کشاورزی ازجمله روغن نباتی، خوراک دام و… از محصولات تراریخته بوده و استفاده از این فناوری کاملاً در راستای توسعه پایدار بخش کشاورزی است. ازجمله درباره برنج کاهش جدی مصرف سم امتیازی است که در صورت مصرف با روال کنونی حتماً به محیط زیست ما آسیب می‌رساند.

کلانتری منتقدان را به نگاه علمی و روزآمد دعوت کرد و یادآور شد: در بخش کشاورزی مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که در کوتاه‌مدت و بلندمدت منافع ملی را به مخاطره می‌اندازد.

وی ازجمله این مشکلات به خشک شدن جنگل‌های زاگرس اشاره کرد که بر اثر فشار دام بر مرتع، پوشش گیاهی از بین رفته و بر اثر بارش باران فرسایش خاک به‌وجود آمده و خاک قدرت جذب باران را ندارد و در نهایت درختان ضعیف شده و جنگل در مقابل مقاومت خود را از دست داده است و بیماری جنگل‌ها را ذغال می‌کند.

شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی میهمان این جلسه کشاورزان بود که ضمن اعلام برنامه‌های آینده این کمیسیون به برخی از پرسش‌ها پاسخ گفت و از نمایندگان کشاورزان خواست طرح‌ها و برنامه‌های خود را با این کمیسیون در میان گذارده تا قوانین مصوب در راستای توسعه پایدار بخش قرار گیرد.

همچنین در این جلسه مقرر شد کمیته‌ای متشکل از کشاورزان و نمایندگان برای بررسی بیشتر مسائل شکل بگیرد. در پایان با رأی‌گیری، اعضای شورای مرکزی خانه کشاورز، شاعری را به عضویت شورای مرکزی خانه کشاورز انتخاب کردند.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/75MWsZ

خبرگزاری موج

مطالب مرتبط

No Thoughts on جنگل‌های زاگرس در اثر فرسایش خاک در حال خشک شدن هستند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>