پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, زنجان  »   برنج طارم زنجان تراریخته نیست، مدعیان مستندات ارائه کنند
4 مرداد 1395 , ساعت 12:38

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

برنج طارم زنجان تراریخته نیست، مدعیان مستندات ارائه کنند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با تاکید بر ممنوعیت کشت محصولات تراریخته در کشور از جمله استان زنجان گفت: با اطمینان می‌گویم که برنج طارم تراریخته نیست و اگر کسی ادعایی در این مورد دارد باید مستندات خود را ارائه کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با تاکید بر ممنوعیت کشت محصولات تراریخته در کشور از جمله استان زنجان گفت: با اطمینان می‌گویم که برنج طارم تراریخته نیست و اگر کسی ادعایی در این مورد دارد باید مستندات خود را ارائه کند.

حسین جعفری با بیان اینکه کشت محصولات تراریخته در همه کشور از جمله استان زنجان ممنوع است، اظهار کرد: هر چند هیچ کشتی با این عنوان انجام نمی‌شود ولی واردات این محصولات به کشور انجام می‌شود.

وی محصولات زراعی ذرت و سویا را محصولات وارداتی تراریخته اعلام و تصریح کرد: کشت این محصولات تراریخته بر اساس قوانین موجود ممنوع است، هر چند به نظر می‌رسد قوانین در حال بازنگری هستند.

 

کشت محصولات کشاورزی تراریخته مخالفان و موافقانی دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با تشریح نظریات موجود در دنیا در مورد کشت محصولات تراریخته افزود: این محصولات در کشوری مانند امریکا در سطح وسیعی کشت می‌شود، ولی کشت این محصولات در کشورهای اروپایی با محدودیت‌های بسیاری مواجه است، ضمن اینکه قوانین ممنوعیت کشت این محصولات در کشور ما هم سفت و سخت است.

وی کاهش استفاده از سموم و کودها، حفظ تنوع زیستی و کاهش آلودگی را از مزایای کشت محصولات زراعی تراریخته عنوان و تاکید کرد: تاثیرات ناشناخته دستکاری ژنتیکی از دلایل مخالفان کشت این محصولات محسوب می‌شود.

وی از احتمال تصویب قوانین ایمنی زیستی جدید در کشور خبر داد و ابراز کرد: قوانین حال حاضر کشور ما فقط اجازه کشت آزمایشگاهی و گلخانه‌ای را به محصولات تراریخته می‌دهد و توسعه کشت در سطوح مزرعه ممنوع است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در پاسخ به سئوالی در مورد تراریخته بودن برنج طارم گفت: این مطلب به هیچ وجه تایید نمی‌شود و هر کس چنین ادعایی مطرح کند باید مستندات خود را ارائه کند، چرا که تشخیص تراریخته بودن محصولات کشاورزی کار سختی نیست.

جعفری با اشاره بر قابلیت تشخیص محصولات کشاورزی تراریخته از طریق امکانات آزمایشگاهی و تشخیص مولکولی تاکید کرد: تا آن جایی که من اطلاع دارم محصول تراریخته در استان زنجان کشت نمی‌شود.

 

اطمینان می‌دهم برنج طارم تراریخته نیست

وی ادامه داد: من اطمینان می‌دهم که برنج طارم تراریخته نیست مگر اینکه مدعیان مستنداتی ارائه کرده و ادعای خود را ثابت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در پاسخ به سؤالی در مورد نظرش در مورد کشت محصولات تراریخته به عنوان کارشناس این حوزه گفت: من موافق فرمی از کشت محصولات تراریخته هستم که با مشارکت ژن گیاهی انجام می‌شود.

جعفری با تاکید بر اینکه ژن منشاء تغییرات گیاه و محصول جدید می‌تواند از منابع مختلف انجام شود، ادامه داد: خود گیاهان، منابع دیگر از جمله باکتری‌ها در این تغییرات ژنتیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مدنظر من ژن‌های تغییر یافته با منشاء گیاهی است.

وی افزود: استفاده از ژن تراریخته از منبع گیاهی نگرانی‌های موجود در مورد بروز رفتارهای غیر معمول را برطرف می‌کند، چرا که گیاهان نمی‌توانند منبع رفتارهای غیر معمول باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه موافقت کارشناسان برای فراهم شدن زمینه کشت محصولات تراریخته با منشاء گیاهی منوط به موافقت تصمیم‌گیران از جمله قانون گذاران است، اضافه کرد: به اعتقاد من می‌توان با قید استفاده از منابع ژنتیکی گیاهی کشت محصولات تراریخته را انجام داد، چرا که گیاهان نمی‌توانند رفتار خارج از کنترل و غیرقابل پیش‌بینی داشته باشند.

جعفری در پاسخ به سؤالی در مورد دلیل عدم پیروی کشورهای اروپایی از امریکا در کشت محصولات تراریخته از جمله سختگیری کشور سوئیس در این مورد گفت: در کشورهای مختلف کشت محصولات تراریخته مدافعان و مخالفانی دارد و تصمیم‌گیری در مورد آن بستگی به دسترسی آن‌ها به تصمیم‌گیران است.

 

کشورهای اروپایی مشکل تامین غذا ندارند

وی با تاکید بر پیشرفته بودن کشور امریکا در کشاورزی نسبت به کشورهای اروپایی ادامه داد: به این مطلب باید عدم وجود مشکل تامین غذا در کشورهای اروپایی به دلیل شرایط آب و هوایی را هم اضافه کرد که موجب می‌شود، آن‌ها فقط به فکر کیفیت تولیدات غذایی باشند از این رو می‌توان نتیجه گرفت که آن‌ها چون تولیدکننده و صادر‌کننده محصولات کشاورزی در اشل بزرگ نیستند و خودشان هم در تامین مایحتاج خود مشکل ندارند، بنابراین اولویت اصلی آن‌ها کیفیت محصولات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تاکید کرد: اولویت کشورهایی مانند ایالات متحده امریکا و همچنین کشورهای امریکای جنوبی تامین کمی محصولات کشاورزی است از این رو معتقد هستند محصولات تراریخته می‌تواند بخشی از مشکلات آن‌ها را حل کند.

جعفری در پاسخ به سئوالی در مورد حذف مخالفان کشت محصولات تراریخته از دایره تصمیم‌گیری گفت: در این مورد اطلاعات خاصی ندارم، ولی کشور ما هم در مورد کشت محصولات تراریخته مخالفان و موافقانی دارد، همچنانکه در کنفرانس‌های اروپایی برگزار شده در این مورد مخالفان و موافقان نظرات خود را ارائه می‌کنند و این رویه در کشور ما هم انجام می‌شود.

 

حذف مخالفان کشت محصولات تراریخته را از مراکز تصمیم‌گیری تایید یا رد نمی‌کنم

وی با یادآوری اینکه این روزها گرایش‌ها در کشور ما به سمت تصویب قوانین جدید در کشت محصولات تراریخته است، ادامه داد: نظرات موافقان فراهم شدن امکان استفاده از محصولات کشاورزی تراریخته در کشور پررنگ‌تر شده است، ولی اینکه موافقان به مراکز تصمیم‌گیری کشور نزدیک شده‌اند را نمی‌توانم تایید یا رد کنم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تاکید کرد: در حال حاضر هیچ زمین زراعی به کشت محصولات کشاورزی تراریخته اختصاص نیافته و اگر چنین ادعایی انجام شود درست نیست، چرا که این اقدام در کشور ما غیر قانونی است.

جعفری با بیان اینکه محصولات کشت شده تراریخته اغلب زراعی و مشخص هستند، افزود: میزان کشت ذرت به عنوان محصول شاخص تراریخته در استان زنجان مشخص و محدود است و در مورد برنج هم اطلاعات ما نشان می‌دهد که تراریخته نیست و از طرفی تشخیص تراریخته بودن آن هم کار مشکلی نیست و باز هم تاکید می‌کنم اگر کسی ادعایی در مورد نوع و محل کشت محصولات تراریخته دارد می‌تواند مستندات خود را ارائه کند تا بررسی شود.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/hc4f5u

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

محققین دانشگاه شیکاگو به نتایج خارق العاده ای در زمینه تولید گیاهان مقاوم به خشکی و با توان تولید محصول بالاتر در اثر دستکاری RNA دست یافته اند. این کشف ...
دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران به میزبانی انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری دانشگاه یزد و انجمن‌های علمی و موسسات پژوهشی این حوزه از 31 مردادماه تا ...
شرکت آمریکایی Del Monte که از بزرگترین تولیدکنندگان و پخش کنندگان مواد غذایی و میوه موز در سرتاسر جهان است اعلام کرده که در زمینه تحقیقات بر روی بیماریهای موز با دانشگاه تکنولوژی ...
No Thoughts on برنج طارم زنجان تراریخته نیست، مدعیان مستندات ارائه کنند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>