پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   معرفی نارنگی زودرس خرم ویژه شمال کشور
5 مرداد 1395 , ساعت 8:55

در پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری:

معرفی نارنگی زودرس خرم ویژه شمال کشور

نارنگی رقم خرم حاصل تلاقی نارنگی کلمانتین و پرتقال هاملین است که می‌تواند به دلیل زودرسی و عملکرد بالایی که هر ساله از میوه‌های درشت، پر‌آب، شیرین و خوش‌رنگ دارد در بین باغداران طرفداران زیادی داشته باشد

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری، دکتر بهروز گلعین عضو هیئت علمی و مجری طرح تولید نارنگی زودرس خرم در گفتگویی اظهار داشتند: نارنگی کلمانتین سابقه کشت طولانی در کشور دارد و به عنوان یک رقم زودرس تجاری و قابل توصیه در مناطق شمالی کشور می‌باشد. این نارنگی به ‌رغم بازارپسندی، دارای محدودیت‌های مهمی از قبیل اندازه کوچک میوه، پربذری، حساسیت میوه‌ها به سرما و نیز گرانوله شدن گوشت می‌باشد.

در راستای رفع این محدودیت‌ها و دست‌یابی به رقمی با میوه‌های مشابه اما با کیفیت‌تر از کلمانتین، اقدام به طراحی و اجرای یک برنامه اصلاحی شد. این برنامه با انجام دورگ‏‌گیری کنترل شده بین والدین انتخابی شامل نارنگی کلمانتین (والد مادری) و پرتقال‌های هاملین، سالوستیانا و مارس (والدین پدری) و گزینش نتاج حاصل به انجام رسیده است.

ایشان درباره والدین این رقم گفتند: نارنگی رقم خرم حاصل تلاقی نارنگی کلمانتین و پرتقال هاملین است که می‌تواند به دلیل زودرسی و عملکرد بالایی که هر ساله از میوه‌های درشت، پر‌آب، شیرین و خوش‌رنگ دارد در بین باغداران طرفداران زیادی داشته باشد. این رقم همچنین به دلیل بالا بودن محتوای آب میوه می‌تواند در صنایع تبدیلی کاربرد داشته و در مجموع گزینه موفقی برای جایگزینی با ارقام قدیمی نارنگی موجود در باغ‌ها محسوب می‌شود.
برای توسعه این رقم ارزشمند لازم است تا نهال‌های پیوندی آن روی پایه‌های معمول هر یک از مناطق مرکبات‌خیز تولید و در اختیار تولیدکنندگان تجاری و سایر علاقه‌مندان به پرورش آن قرار داده شود.
دکتر گلعین در مورد برنامه‌ریزی انجام شده برای ورود این محصول به بازار‌های جهانی نیز اظهار داشتند که چون این بازار‌ها همواره پذیرای ارقام بازارپسند و دارای خصوصیاتی مانند درشتی میوه، بی‌بذری یا کم‌بذری، پوست نازکی، سهولت پوست‌گیری، خوش رنگی، پر‌آبی، بالا بودن محتوای ویتامین‌ها و داشتن نسبت متعادلی از قند به اسید می‌تواند از جایگاه خوبی در بازارهای جهانی برخوردار باشد.

 

لینک  کوتاه خبر: http://goo.gl/g9feji

مطالب مرتبط

No Thoughts on معرفی نارنگی زودرس خرم ویژه شمال کشور

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>