پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   کشف و امحاء یک تن سم قاچاق در تهران
6 مرداد 1395 , ساعت 10:09

معاون فنی سازمان حفظ نباتات خبر داد:

کشف و امحاء یک تن سم قاچاق در تهران

معاون فنی سازمان حفظ نباتات از کشف یک تن سم قاچاق در حدود دو ماه قبل در تهران خبر داد و گفت: ما این محموله را به دستگاه‌های مربوطه جهت امحاء تحویل داده‌ و از فرد واردکننده شکایت کردیم.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات از کشف یک تن سم قاچاق در حدود دو ماه قبل در تهران خبر داد و گفت: ما این محموله را به دستگاه‌های مربوطه جهت امحاء تحویل داده‌ و از فرد واردکننده شکایت کردیم.

یحیی ابطالی با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات تنها از میزان سموم وارداتی که از مبادی حقوقی و رسمی وارد کشور می‌شود آگاه است، اظهارداشت: مسائل مربوط به این مساله مربوط به ستاد مرکزی قاچاق کالا و ارز می‌شود؛ ضمن اینکه سم محصولی نیست که بتوان آن را در حجم کم وارد کرد و میزان آن باید چند ۱۰ تن باشد.

وی با اشاره به اینکه ما در این زمینه بعنوان کاشف می‌توانیم از واردات غیرمجاز سموم به کشور مطلع شویم، گفت: ما حدود دو ماه قبل یک تن سم آمیتراز در استان تهران کشف کردیم که به شکل غیرمجاز وارد شده بود.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: استفاده از  سم مذکور، ۱۰ سال پیش مجاز بوده اما در حال حاضر غیرمجاز است ضمن اینکه ما این محموله را به دستگاه‌های مربوطه جهت امحا تحویل داده و از فرد واردکننده شکایت کردیم.

‌ابطالی با تاکید بر اینکه تمام سموم غیرمجاز کشف شده معدوم می‌شود، افزود: ما در این زمینه تنها به عنوان کاشف عمل می‌کنیم.

این مقام مسئول در سازمان حفظ نباتات کشور درباره آخرین وضعیت ساماندهی فروشگاه‌های غیرمجاز عرضه کننده سموم نیز اضافه کرد: ما به جد پیگیر این مساله هستیم.

ابطالی با بیان اینکه برنامه ریزی برای این طرح در آغاز سال  ۹۴ انجام شد، افزود: ما اجرای طرح مذکور را نیز از مهرماه سال گذشته آغاز کردیم ضمن اینکه آن زمان حدود ۳۸۰۰ تا ۴۰۰۰ فروشگاه غیرمجاز عرضه کننده سموم در کشور مشغول فعالیت بودند.

وی با اشاره به اینکه در این فروشگاه‌های غیرمجاز که مجوزی از ما دریافت نکرده بودند، ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ فروشگاه مجاز هم فعالیت داشتند، گفت: در مجموع ۸۰۰۰ فروشگاه در کشور فعال بودند  و پس از اجرای طرح ساماندهی این فروشگاه‌ها که با همکاری پلیس اماکن، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های مسئول انجام شد بین ۶۰ تا ۶۵ درصد فروشگاه‌ها ساماندهی شدند.

ابطالی ادامه داد: درحال حاضر حدود ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ فروشگاه به شکل غیرمجاز مشغول فعالیت هستند  که ما به جد پیگیر ساماندهی آن‌ها هستیم.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه طرح ساماندهی فروشگاه‌های غیرمجاز اتفاق بسیار خوبی بود که رخ داد، اظهارداشت: قطعا در فروشگاه‌های غیرمجاز، عرضه سموم غیرمجاز رایج است و مردم نباید از این فروشگاه‌ها و فروشندگان سیار سم مورد نیاز خود را تهیه کنند.

ابطالی اضافه کرد: علاوه بر این  مصرف کنندگان باید توجه کنند که هنگام خرید سموم، نسخه و فاکتور بگیرند تا اگر تخلفی صورت گرفت قابل پیگیری باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶۰۰۰ فروشگاه مجاز عرضه کننده سموم در کشور فعال هستند، گفت: به مصرف کنندگان تو صیه می‌کنیم سموم مورد نیازشان را از این فروشگاه‌های مجاز که کارشناس‌های فنی نیز آنجا حضور دارند، تهیه کنند.

پیش از این نیز یک منبع آگاه ‌از قاچاق گسترده سم به کشور توسط عده ای سودجو خبرداده و با بیان اینکه دادگاه برای قاچاق سم جریمه تعیین کرده اما میزان آن بسیار اندک است، اعلام کرده بود: در همین حال یک قاچاقچی سم اقدام به واردات گسترده این محصول می کند و سپس در قالب کارهای عام المنفعه آن را به مردم عرضه می نماید.

به گفته این مقام مسئول فرد  مذکور که گفته می شود به منابع قدرت وصل است و افرادی از وی حمایت می کنند، همچنان در این زمینه فعالیت دارد و حل شدن این معضل نیازمند برخورد جدی مسئولان عالی رتبه و دولتی با او است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/H93mkS

خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on کشف و امحاء یک تن سم قاچاق در تهران

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>