پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کرمان  »   موج دوم ملخ صحرایی در راه جنوب کرمان
11 خرداد 1398 , ساعت 14:57

موج دوم ملخ صحرایی در راه جنوب کرمان

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان از ادامه موج دوم هجوم ملخ‌های صحرایی و دریایی به جنوب کرمان خبر داد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان از ادامه موج دوم هجوم ملخ‌های صحرایی و دریایی به جنوب کرمان خبر داد.

سعید برخوری با ارائه گزارشی از مبارزه با آفت ملخ صحرایی اظهار کرد: اولین مرحله مبارزه با ملخ از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد که بعضاً دسته‌جات ملخ در جازموریان دیده شده بود.

وی با اشاره به اینکه اولین هجوم ملخ از شهرستان منوجان با توجه به همجواری با استان هرمزگان شروع شد، افزود: با توجه به اینکه ملخ‌های صحرایی از جنوب وارد کشور شده‌اند لذا شهرستان‌های جنوب کرمان نیز تحت تأثیر این آفت قرار گرفته‌اند.

برخوری وجود تالاب جازموریان را یکی از جاذبه‌های مناسب برای هجوم ملخ صحرایی عنوان و تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌ها، سرسبزی و رطوبت تالاب جازموریان دسته‌جات زیادی ملخ وارد منطقه شد.

وی با اشاره به مشکلات دسترسی به تالاب جازموریان برای مبارزه با هجوم ملخ‌ها بیان کرد: به دلیل بارندگی‌ها، ورود به تالاب برای مبارزه به سختی انجام می‌شد و دیده‌بانان با شتر منطقه را مورد بررسی قرار می‌دادند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از ادامه موج دوم هجوم ملخ صحرایی به جنوب کرمان تا تیرماه خبر داد و گفت: بر اساس گزارشات فائو مبارزه تا تیرماه ادامه دارد زیرا موج دوم هجوم ملخ صحرایی احتمالاً در راه باشد.

وی با ابراز خرسندی از ایجاد فضای همدلی و همگرایی بین همه دستگاه‌های اجرایی و نیروهای نظامی و انتظامی در مبارزه با ملخ صحرایی افزود: تا کنون خسارتی از هجوم ملخ در جنوب کرمان نداشته‌ایم و در امر مبارزه ۱۰۰ درصد موفق عمل شده است.

برخوری اظهار کرد: با توجه به اینکه ملخ حشره‌ای هست که دگردیسی ناقصی دارد و تحت تأثیر دما و رطوبت مناسب رشد می‌کند لذا مبارزه ادامه دارد.

وی عمده آلودگی را در شهرستان‌های قلعه گنج، رودبار و منوجان دانست و افزود: با توجه به همجواری با تالاب جازموریان بیشترین میزان هجوم ملخ در قلعه گنج و رودبار جنوب است. ضمن اینکه مبارزه با این آفت تا حاشیه شهرستان‌های کهنوج و عنبرآباد صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه در صورت عدم مبارزه خسارت هجوم ملخ صحرایی جدی است، اظهار کرد: ملخ صحرایی توانایی خسارت به هر نوع محصولی را دارد و حتی اگر تحت تأثیر موج دوم قرار بگیریم باغات و نخیلات منطقه را نابود خواهند کرد و در همین راستان مبارزه همچنان ادامه دارد.

وی از تلاش‌های شبانه‌روزی همه دستگاه‌ها و نهادها تقدیر و اظهار کرد: جوانان با همه توان دوشا دوش مسئولان پای کار بودند و انتظار می‌رود با تأمین اعتبار مورد نیاز برای ادامه کار از خسارات ناشی از هجوم موج دوم جلوگیری به‌عمل آید.

برخوری گفت: تاکنون بیش از ۸۹ هزار و ۵۵۳ هکتار از اراضی زیرکشت سمپاشی شده و پیش‌بینی می‌شود تا تیرماه به ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار هکتار افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با بیان اینکه برای هر هکتار سطح زیرکشت مبلغ ۶۰۰ هزارریال هزینه سم نیاز است، افزود: به جز مابقی هزینه‌ها تاکنون بالغ بر شش میلیارد تومان برای مبارزه با ملخ‌ها هزینه شده که تنها بخشی از این رقم توسط استان تأمین شده و انتظار می‌رود در تأمین اعتبار باقی مانده مساعدت شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مبارزه با توجه به مزیت‌های قابل توجه به صورت زمینی انجام شده، اظهار کرد: مبارزه هوایی هزینه بر است و برای هر پرواز فقط سه میلیون تومان باید هزینه کرد. گر چه در راستای مبارزه هوایی دو باند فرودگاه در شهرستان‌های رودبار و قلعه گنج با همکاری استانداری، اداره کل راهداری جنوب کرمان و سازمان جهاد کشاورزی احداث شده است.

برخوری بیان کرد: وضعیت مبارزه و هجوم ملخ صحرایی سفید نیست و مبارزه تا تیرماه ادامه دارد و با توجه به اینکه مراتع و پوشش گیاهی استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان به عنوان جاذبه‌های هجوم ملخ از بین رفته‌اند، احتمال ورود دسته‌جات جدید وجود دارد و برای مبارزه نیاز به تأمین مالی داریم و در غیر این ‌صورت نخیلات منطقه در معرض خطر جدی خواهند بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در پایان بر همدلی هر چه تمام‌تر دستگاه‌های اجرایی و مردم در مواقع بحران تاکید و تصریح کرد: همه باید در مواقع بحران همچنان پای کار باشند.

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

رییس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان از آخرین وضعیت هجوم ملخ‌های صحرایی به جنوب استان کرمان و مقابله با آن گزارش داد. سعید برخوری امروز ۱۹ اردیبهشت‌ماه در شورای هماهنگی ...
بنا به گفته مدیران سازمان جهاد کشاورزی در جنوب کرمان، هم اکنون 60 هزار هکتار از زمین های تالاب بین المللی جازموریان زیر تخم ملخ های صحرایی است که خود تهدیدی جدی علیه ...
No Thoughts on موج دوم ملخ صحرایی در راه جنوب کرمان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>