پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, هرمزگان  »   با خرید ملخ ها درپی جلوگیری از آسیب‌های مبارزه شیمیایی با ملخ‌ها هستیم
12 خرداد 1398 , ساعت 19:11

با خرید ملخ ها درپی جلوگیری از آسیب‌های مبارزه شیمیایی با ملخ‌ها هستیم

تصور مسئول مربوطه وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اظهاراتم مبنی بر خرید ملخ مرده یا سم‌پاشی شده بوده است درحالی‌که طرح فرمانداری بندرعباس تنها خرید ملخ زنده آن‌هم با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان بود.

فرماندار شهرستان بندرعباس با اشاره به اینکه برای ایجاد انگیزه در تمامی روستاییان و جلوگیری از آسیب‌های مبارزه شیمیایی، طرح خرید تضمینی ملخ زنده نیز ارائه کردیم، گفت: تصور مسئول مربوطه وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اظهاراتم مبنی بر خرید ملخ مرده یا سم‌پاشی شده بوده است درحالی‌که طرح فرمانداری بندرعباس تنها خرید ملخ زنده آن‌هم با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان بود.

عزیز اله کناری عصر امروز در نشستی خبری، افزود: شهرستان بندرعباس با شش شهر بندرعباس، تازیان پایین، فین، قلعه قاضی، تخت و هرمز دارای ۳۹۵ آبادی که تنها ۲۹۰ آن دارای سکنه و ۲۱۵ آن بالای بیست خانوار جمعیت دارد که ۲۱۰ آبادی آن دارای شورا اسلامی و ۲۰۰ آبادی آن دهیار دارند.

وی با تأکید بر اینکه بندرعباس سرزمین فرصت‌هاست و هرکس با هر استعدادی زمینه برای کسب‌وکارش مهیا است، اضافه کرد: باید همگی دست‌به‌دست هم دهیم تا توانمندی‌های شهرستان بندرعباس شناسایی و معرفی شود تا با سرمایه‌گذاری مناسب در جهت توسعه هرچه بیشتر بندرعباس حرکت کنیم.

کناری در خصوص طرح خریداری ملخ با اشاره به اینکه از بهمن‌ماه سال گذشته صحبت‌ها در خصوص ورود ملخ به کشورمان صورت گرفت، عنوان کرد: این ملخ‌ها از سمت جنوب غربی به سمت شمال شرقی در حال حرکت هستند.

وی با بیان اینکه ملخ‌ها قدرت پروازی حدود ۳۰۰ کیلومتر دارند، ابراز کرد: در نقطه مناسب زندگی ریزش کرده و می‌مانند اما امروز با مشکلی به نام هجوم ملخ‌ها به شهرستان بندرعباس مواجه شده‌ایم.

فرماندار شهرستان بندرعباس تصریح کرد: هر ملخ در هر تخم‌ریزی تبدیل به ۳۰۰ تخم می‌شود و بیست روز بعد تخم‌ها تبدیل به ملخ می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه از بهمن‌ماه بنا را بر مبارزه شیمیایی با ملخ‌ها قرار دادیم و میلیاردها تومان برای مبارزه هزینه شد، اظهار کرد: سم‌پاشی و مبارزه با ملخ‌ها مشخص نمی‌شود که این سم بر روی ملخ می‌نشیند یا سایر حشرات که وجودشان برای طبیعت لازم است.

کناری با بیان اینکه وقتی سم‌پاشی صورت گیرد پرندگانی که حشرات می‌خورند در معرض مرگ قرار می‌گیرند و علوفه‌هایی که مورداستفاده دام‌های قرار می‌گیرند خود آلوده به سم شده‌اند، خاطرنشان کرد: مشکل هجوم ملخ‌ها به‌صورت مداوم در حال حرکت و ریزش هستند، رشد و تکثیر فوق‌العاده دارند، قدرت پروازی آن‌ها بالا، خسارتی هنگفت دارند و هر ملخ به‌اندازه وزن خودش از طبیعت تغذیه می‌کند که حدود آسیب جدی وارد می‌کند.

وی ادامه داد: دو راه برای مبارزه وجود داشت نخست شیمیایی که باید با سم ملخ‌ها را به‌صورت هوایی، زمینی یا با افراد از بین ببریم که سبب وجود سم در محیط، مقاوم‌سازی سایر آفات برابر سموم و از بین رفتن تمامی حشرات و آسیب‌های دیگر می‌شود اما راه دوم مبارزه غیر شیمیایی است که باید مشارکت مردم را جلب کرد.

فرماندار شهرستان بندرعباس با اشاره به اینکه برای ایجاد انگیزه در تمامی روستاییان و جلوگیری از آسیب‌های مبارزه شیمیایی، طرح خرید تضمینی ملخ زنده نیز ارائه کردیم، افزود: هر روستایی که بتواند به این موضوع ورود کند و ملخ‌های گرفته‌شده را به دهیاران تحویل دهد به ازای هر کیلوگرم ملخ زنده دریافتی هشت هزار تومان از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های سموم شیمیایی پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه در کنار این موضوع به دنبال آن هستیم تا از ملخ‌ها برای خوراک اولیه دام‌ها بهره ببریم، اضافه کرد: در حال رایزنی و بررسی عملی شدن این موضوع با کارخانه‌ها هستیم تا این موضوع را عملیاتی کنیم و بدون پشتوانه علمی این موضوع را انجام نخواهیم داد.

کناری با اشاره به اینکه باید بررسی کنیم تا این طرح چه میزان موفق خواهد شد، اظهار کرد: تبعات خرید ملخ بسیار پایین‌تر از سم‌پاشی است.

وی اضافه کرد: تصور مسئول مربوطه وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اظهاراتم مبنی بر خرید ملخ مرده یا سم‌پاشی شده بوده است درحالی‌که طرح فرمانداری بندرعباس تنها خرید ملخ زنده آن‌هم با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان بود.

فرماندار شهرستان بندرعباس با اشاره به اینکه ممکن است تخلفی هم در این زمینه صورت گیرد اما تخلف در موضوع سم‌پاشی هم ممکن است انجام شود پس نمی‌توان با دید منفی به موضوعات نگریست، عنوان کرد: سازمان محیط‌ زیست محافظ از محیط‌ زیست است و بالطبع محیط‌ زیست با طرح ارائه‌شده موافق است زیرا با سم‌پاشی حشرات و پرندگان را مورد تهدید قرار می‌دهد.

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

مدیر مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات گفت: با توجه به بارش های بالاتر از نرمال در عربستان و شرق آفریقا، احتمال ورود ملخ صحرایی به کشور وجود دارد....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان از احتمال هجوم ملخ‌های صحرایی به استان دراوایل سال ۱۴۰۲ خبر داد. مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان گفت : ...
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه استان‌های جنوبی مورد هجوم ملخ‌های صحرایی قرار می‌گیرند و تدابیر لازم برای مبارزه با هجوم ملخ های صحرایی به جنوب ...
مبارزه با ملخ صحرایی در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در سطح نزدیک به ۸۰ هزار هکتار پیش بینی می شود. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر ...
No Thoughts on با خرید ملخ ها درپی جلوگیری از آسیب‌های مبارزه شیمیایی با ملخ‌ها هستیم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>