پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   5 آزمایشگاه خصوصی برای بررسی محصولات تراریخته مجوز گرفتند
4 مرداد 1395 , ساعت 12:22

مقام مسئول در سازمان غذا و دارو:

۵ آزمایشگاه خصوصی برای بررسی محصولات تراریخته مجوز گرفتند

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو از صدور پنج مجوز برای آزمایشگاه های خصوصی بررسی محصولات تراریخته (محصولات دستکاری شده ژنتیکی) خبر داد.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو از صدور پنج مجوز برای آزمایشگاه های خصوصی بررسی محصولات تراریخته (محصولات دستکاری شده ژنتیکی) خبر داد.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از ایرنا، حسین رستگار روز دوشنبه افزود: این آزمایشگاه ها به عنوان آزمایشگاه همکار با این سازمان ، فعالیت خواهند کرد.
با اشاره به وجود یک آزمایشگاه ویژه محصولات تراریخته در سازمان غذا و دارو افزود: با توجه به اینکه بحث محصولات تراریخته در کشور بسیار جدی است اخیرا این مجوزها صادر شده است.
وی خاطرنشان کرد: آزمایشگاه های تراریخته نیاز به ارتقا دارند و اگر قرار است در کشور مجوز مصرف و واردات این محصولات را بدهند به سرمایه گذاری روی آزمایشگاه های محصولات تراریخته نیاز است.
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو ادامه داد: در زمان حاضر آزمایشات مربوط به محصولات تراریخته در حد امکانات موجود انجام می شود اما با توجه به گسترده تر شدن موضوع تراریخته ها این آزمایشگاه ها لازم است که ارتقا یابند و اگر محصول تراریخته ای برای آزمایش نباشد بدیهی است که نیاز به آزمایشگاه نیز نخواهیم داشت.
رستگار تاکید کرد: البته میزان ارتقای آزمایشگاه های محصولات تراریخته به سیاست های کلان در این زمینه بستگی دارد به آن معنا که اگر قرار است فرآورده ای مانند دانه های روغنی تراریخته در کشور تولید یا وارد شود برای آزمایشات مربوط به آن نیاز به امکانات پیچیده تر و پیشرفته تری داریم.

 

محصولات تراریخته، محصولاتی هستند که کارشناسان با دستکاری که روی ژنتیک آن ها انجام می دهند، یک خصوصیت ویژه را در محصول ایجاد می کنند یا یک خصوصیت را حذف می کنند؛ به عنوان مثال پروتئین هایی داخل محصول، ایجاد می کنند که خاصیت آفت کشی دارد و این سموم باعث می شود که مثلا کرم ساقه در برنج از بین برود.
سازمان غذا و دارو پیش از این اعلام کرده بود که برخی محصولات غذایی در بازار وجود دارند، مجوز هم گرفته اند اما اعلام نکرده اند که دستکاری شده ژنتیکی یا تراریخته هستند و هنگام بررسی سطح بازار، تراریخته بودن آنها مشخص شده است.
از سوی دیگر حدود ۹۰ درصد سویای تولید شده و روغن آن در سراسر جهان تراریخته است بنابراین اگر روغن سویای تراریخته نمی خواهیم کلا باید روی مصرف این روغن خط بکشیم چون ۹۰ درصد تولید آن تراریخته است؛ مباحثی از این دست موجب شده است تا با وجود برخی انتقادات ، سازمان غذا و دارو بر مجوز داشتن محصولات تراریخته اصرار ورزد چراکه این محصولات به هرحال به علت نیاز به بازار عرضه می شوند و این سازمان تاکنون به چند مورد روغن تراریخته مجوز اعطا کرده است.
همچنین دولت یازدهم نیز در پی قانونی سازی محصولات تراریخته در برنامه ششم توسعه است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/XEMcmG

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

محققین دانشگاه شیکاگو به نتایج خارق العاده ای در زمینه تولید گیاهان مقاوم به خشکی و با توان تولید محصول بالاتر در اثر دستکاری RNA دست یافته اند. این کشف ...
دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران به میزبانی انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری دانشگاه یزد و انجمن‌های علمی و موسسات پژوهشی این حوزه از 31 مردادماه تا ...
شرکت آمریکایی Del Monte که از بزرگترین تولیدکنندگان و پخش کنندگان مواد غذایی و میوه موز در سرتاسر جهان است اعلام کرده که در زمینه تحقیقات بر روی بیماریهای موز با دانشگاه تکنولوژی ...
One Thought on ۵ آزمایشگاه خصوصی برای بررسی محصولات تراریخته مجوز گرفتند
    محمدرضا
    5 Aug 2016
    8:17am

    با سلام
    می بخشید ایا لیستی از محصولات بازار که ازمایش شده باشند وجود دارد ؟
    ممنون

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>