اصلاح بذر برنج با رویکرد کاهش ۲۵ درصدی مصرف آب

چاپ

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از موفقیت محققان در اصلاح بذرهای برنج با رویکرد کاهش ۲۵ درصدی مصرف آب خبر داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در حاشیه نشست مدیران و محققان موسسه تحقیقات برنج کشور  موفقیت محققان این سازمان در اصلاح بذرهای برنج با رویکرد کاهش ۲۵ درصدی مصرف آب را حرکتی نو در تولید برنج کشور برشمرد.
اسکندر زند با اشاره به تولید ۵ رقم بذر گواهی شده نخستین بار در کشور گفت: تا دوسال آینده، رقم های کشت برنج در مازندران بومی و با بذر گواهی شده است.
وی با بیان اینکه پارسال ۲۵ رقم جدید بذرگواهی شده در کشور ارائه شد که ۹ رقم آن مربوط به گندم بوده است افزود: با تلاش محققان این سازمان امسال نیز چند رقم جدید معرفی می شود .
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همچنین با اشاره به کشت برنج امسال در ۵۵۰ هزار هکتار از شالیزارهای  کشور پیش بینی کرد با افزایش حدود ۲۰۰ هزارتنی تولید برنج سفید، تولید این محصول امسال از مرز ۲ میلیون تن فراتر می رود.
وی با بیان اینکه ۶۵ درصد هدف خود اتکایی در تولید برنج در کشور محقق شده است افزود: به منظور حفظ بستر و افزایش تولید برنج درکشور افزایش ضریب استفاده روش مکانیزاسیون از مرحله کاشت تا برداشت محصول یکی از مهم ترین برنامه های این سازمان است .
همچنین با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی عملیات ساخت نخستین موزه ملی برنج در آمل آغاز شد.
به گفته عرفانی معاون موسسه تحقیقات برنج مازندران عملیات ساخت موزه ملی برنج به مساحت حدود یک هکتار آغاز شده است که هزینه ساخت مرحله نخست آن درمدت حدود ۵ سال بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال است .
وی هدف از ساخت این موزه را حفظ آداب ،رسوم و فرهنگ مناطق مختلف شالیزاری کشور، تاریخچه تحقیقات برنج درمازندران، آثار تاریخی وادوات مراحل تولید و برداشت برنج و احیای گردشگری کشاورزی اعلام کرد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/8HXG8G