پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   اجرای 8 هزار طرح تحقیقاتی کشاورزی در کشور
7 مرداد 1395 , ساعت 8:57

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خبر داد:

اجرای ۸ هزار طرح تحقیقاتی کشاورزی در کشور

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: هم اکنون حدود هشت هزار طرح تحقیقاتی در حوزه کشاورزی در کشور اجرا می شود

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: هم اکنون حدود هشت هزار طرح تحقیقاتی در حوزه کشاورزی در کشور اجرا می شود.

احمد زارع فیض آبادی روز چهارشنبه در جریان بازدید دکتر پزشکیان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی از مرکز تحقیقات دیم کشور در شهرستان مراغه افزود: اجرای طرح های تحقیقاتی کشاورزی، حفظ ذخایر ژنتیکی، تولید یافته های تحقیقاتی و توزیع آن ها بین کشاورزان از عمده محورهای فعالیت این سازمان است.
وی اظهار کرد: این سازمان از قدیمی ترین مراکز تحقیقاتی علمی کشور است که با ۱۱ هزار و ۳۰۰ پرسنل که دو هزار و ۱۰۰ نفر آنان هیات های علمی هستند در ۳۴ مرکز تحقیقات و ۳۱۴ ایستگاه اقدام به اجرای طرح های تحقیقاتی می کنند.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یادآور شد: هم اکنون در این مراکز تحقیقاتی حدود هشت هزار طرح در حوزه های باغداری، زراعت، مدیریت منابع و آب، دامداری و ادوات کشاورزی در حال اجرا است.
زارع فیض آبادی، ادامه داد: این سازمان از ابتدای فعالیت خود موفق شده در حوزه زراعت میانگین تولید غلات را از ۷۰۰ کیلوگرم در هر هکتار به ۴.۵ (چهار و نیم) تن برساند.
وی، توزیع بذرهای اصلاح شده را از دیگر محورهای فعالیت این سازمان عنوان کرد و گفت: در این راستا نیز در سال زراعی جاری حدود ۴۷۰ هزار تن انواع بذر اصلاح شده بین کشاورزان توزیع شده است.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی دیم کشور نیز در این آیین گفت: این مرکز از ابتدای فعالیت خود از سال ۱۳۷۱ تاکنون ۴۳ رقم از محصولات کشاورزی دیم را در پنج بخش غلات، حبوبات، دانه های روغنی، مدیریت منابع و آب به کشاورزان کشور معرفی کرده است.
صابر گلکاری، افزود: نتایج این یافته های تحقیقاتی تا کنون در ۱۱ استان بررسی شده و در طی این مدت ۲۷ درصد از میزان تولید محصولات زراعی را افزایش داده و این میزان منجر به ایجاد ۱۸۳ میلیارد ریال ارزش افزوده در این استان ها شده است.
وی یادآور شد: تغییر اقلیم، کاهش بارندگی، کمبود اعتبارهای ویژه تحقیقات و خشکسالی مهمترین چالش های این حوزه برای موفقیت بیشتر است.

دیم
موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور وابسته به سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد و ایکاردا، فعالیت های تحقیقاتی خود را از سال ۱۳۷۱ در پنج ایستگاه اصلی و ۹ ایستگاه فرعی در مناطق مختلف اگروکلیمائی سردسیری، گرمسیری و نیمه سردسیری و معتدل دیم کشور آغاز کرده است.
مرکز این موسسه در شهرستان مراغه بوده که افزایش عملکرد محصولات زراعی دیم شامل غلات (گندم نان، گندم دوروم، جو و تریتیکاله )، حبوبات ( نخود و عدس)، دانه های روغنی ( کلزا، آفتابگردان و گلرنگ) و علوفه از مهمترین اهداف فعالیت آن است.
ایستگاه اصلی مناطق سردسیر این موسسه در مراغه، ایستگاه اصلی مناطق معتدل در سرارود کرمانشاه، ایستگاه اصلی مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر در گچساران، ایستگاه اصلی مناطق سرد و کم باران شمال شرق در شیروان شمال خراسان شمالی و ایستگاه اصلی مناطق سرد و کوهستانی غرب در قاملو کردستان واقع است.
بخش های تحقیقاتی این موسسه هم اکنون شامل بخش تحقیقات غلات، حبوبات، دانه های روغنی، علوفه و مدیریت منابع است.
پژوهشگران این موسسه تاکنون ۳۷رقم جدید دیم شامل ۱۷ رقم گندم، هفت رقم جو، چهار رقم نخود، سه رقم عدس، سه رقم جدید گلرنگ و سه رقم ماشک علوفه ای به کشاورزان داخلی و کشورهای همجوار معرفی کرده اند.
شهرستان مراغه با حدود ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان شرقی واقع شده است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/Utqs9m

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی با اعلام اینکه روش تولید برنج سالم ایرانی بدون استفاده از آفت کش های شیمیایی در همه استان های شمالی کشور توسعه می یابد، از تعمیم این روش ...
با اجرای تفاهم نامه آموزشی ترویجی ارتقای توانمندی‌های زنان روستایی، زمینه مشارکت زنان روستایی در تولید و کاربرد زنبور تریکوگراما برای کنترل کرم ساقه خوار برنج فراهم گردید. به دنبال ...
در دیدار مشترک خیام‌نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی با نماینده منطقه‌ای فائو، بر معرفی نماینده دائم فائو در تهران برای پیشبرد اهداف کشاورزی تاکید شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت ...
رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند گفت: سه رقم جدید چغندر مقاوم به ریزومانیا، پوسیدگی ریشه و نماتد معرفی و به‌زودی وارد بازار می‌شود. داریوش طالقانی رئیس موسسه ...
No Thoughts on اجرای ۸ هزار طرح تحقیقاتی کشاورزی در کشور

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>