پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   سموم داخلی خطرناک نیستند، مردم نگران نباشند
12 مرداد 1395 , ساعت 10:16

مشاور سازمان حفظ نباتات:

سموم داخلی خطرناک نیستند، مردم نگران نباشند

مشاورسازمان حفظ نباتات با رد غیر کیفی بودن سموم کشاورزی تولید داخل گفت: زمان برداشته شدن سم های ایرانی از روی محصولات کشاورزی حداقل دو روز و حداکثر دو ماه است.
محسن عصار با اشاره به برخی اظهار نظرها در خصوص زمان ماندگاری سموم تولید داخل  بر روی محصولات کشاورزی تا چند سال گفت: اینکه گفته می شود دوره کارنس(ماندگاری) سموم ایرانی سه سال است، اظهار نظری کاملا غیر کارشناسانه و به دور از واقعیت است.

وی افزود: تمامی سموم داخلی بر اساس استانداردهای روز دنیا تولید می شود و مدت ماندگاری آن از دو روز تا حداکثر دو ماه است.
عصار با اشاره به اینکه مواد اولیه تولید سموم ایرانی از دو کشور چین و هند خریداری و وارد می شود، اظهار داشت: اینکه گفته می شود سموم وارداتی به لحاظ کیفیت و نیز دوره کارنس از سطح بهتری برخوردار است حرف ناصحیحی است چرا که سموم خارجی و وارداتی به کشور عمدتا از سموم چینی و هندی هستند که در فرموله کردن و ساخت آن همان مواد اولیه ای مصرف شده که در تولید سموم داخلی استفاده می شود.

وی ادامه داد: در واقع آنچه موجب شده تا مصرف سم برای دفع آفت های محصولات کشاورزی در ایران مسئله ساز شود، کیفیت آن و یا حتی زیاد مصرف کردن سموم نیست بلکه نامناسب بودن زمان استفاده ازآن توسط کشاورز است.

به گفته عصار در حالی که میزان مصرف جهانی سم در هر هکتار ۱ لیتر است، در ایران ۷ دهم لیتر است که این نشان می دهد که تا چه اندازه مصرف سموم مختلف برای دفع آفات کشاورزی در مزارع ایران پایین است.

مشاور سلامت سازمان حفظ نباتات با اعلام اینکه در حال حاضر در کشور ۴۴۲ نوع سم کشاورزی تولید می شود، تصریح کرد: میزان مصرف سالیانه سم در ایران ۲۵ الی ۲۷ هزار تن است که از این مقدار سه چهارم آن توسط شرکت های داخلی تولید و روانه بازار مصرف می شود.

مشاور سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه رویکرد کشور در تولید سموم کشاورزی در کشور حرکت به سمت تولید بیشتر سموم کم خطر است، برای اثبات گفته های خود به مقایسه وضعیت سموم کم خطر و پر خطر در سال ۷۹ و ۹۴ پرداخت و گفت: سال ۷۹ بیست و نه درصد سموم تولیدی داخل پر خطر و ۳۸ درصد کم خطر بود،در حالی که سال گذشته این میزان تولید سم پر خطر به ۷ درصد و سموم کم خطر به ۵۳ درصد رسید.

گفتنی است چندی پیش رئیس انجمن واردکنندگان سموم کشاورزی در گفتگو با تجارت نیوز نسبت به پر خطر بودن سموم و ماندگاری بالای آن بر روی محصولات کشاورزی ابراز نگرانی کرده و گفته بود که زمان ماندگاری سموم ایرانی بر روی محصولات کشاورزی سه سال است وی از مسئولان دولتی خواست تا با کاهش تعرفه و عوارض واردات سموم خارجی زمینه را برای فراگیر شدن مصرف سموم کم خطرو مرغوب وارداتی در کشور فراهم کنند.

دوره کارنس به  فاصله زمانی سمپاشی تا برداشت محصول کشاورزی اطلاق می شود.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/D2mRDR

تجارت نیوز

مطالب مرتبط

طرح ملی پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی نیشابور، با موفقیت انجام شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: با توجه به دستور‌های ابلاغی سازمان غذا و دارو و اهمیت ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود با بیان اینکه سموم وارداتی کشور از سلامت و استاندارد لازم برخوردار است، گفت: بخش عمده سموم آماده مصرف نسل جدید از کشورهای اروپایی همچون آلمان، انگلستان، ...
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تیران و کرون با اشاره به توقف صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه گفت: روزانه بیش از ۱۰۰ تن فلفل دلمه‌ای رنگی صادراتی این شهرستان در بازار‌های داخلی سرگردان است....
No Thoughts on سموم داخلی خطرناک نیستند، مردم نگران نباشند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>