جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   خشکسالی 500 هزار هکتار از زمینهای کشاورزی کشور را از عرصه کشت خارج کرد
12 مرداد 1395 , ساعت 20:02

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی:

خشکسالی ۵۰۰ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی کشور را از عرصه کشت خارج کرد

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس گفت: به دلیل خشکسالی های سالهای گذشته 500 هزار هکتار از زمینهای کشاورزی کشور از عرصه کشت خارج شده است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس گفت: به دلیل خشکسالی های سالهای گذشته ۵۰۰ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی کشور از عرصه کشت خارج شده است.

خلیل آقایی روز سه شنبه در جمع مسئولان و فعالان بخش کشاورزی گناباد افزود: معضل خشکسالی یک پدیده غیر قابل پیش بینی است و مقابله با آن نیازمند برنامه ریزی صحیح و اصولی می باشد.
وی اجرای طرحهای آبیاری نوین و تحت فشار را از راهکارهای مهم مقابله با معضل خشکسالی و کمبود منابع آب ذکر کرد.
وی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی به فعالان طرحهای آبیاری مدرن و تحت فشار تا ۸۵درصد تسهیلات پرداخت می کند.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اساس مصوبه دولت ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای آبیاری تحت فشار به متقاضیان در کشور پرداخت می شود.
وی افزود: بر خلاف سالهای گذشته که محدودیتهایی در پرداخت تسهیلات خرید ماشین آلات کشاورزی وجود داشت امسال این وزارتخانه بدون محدودیت تا ۸۰ درصد از قیمت این ماشین آلات تسهیلات پرداخت می کند.
وی اظهار کرد: در ابتدای دولت تدبیر و امید فقط ۵۰ هزار تن کود برای مصرف بخش دام و طیور در کشور وجود داشت ولی با حمایتهای دولت به رغم خسارتهای بسیار خشکسالی هم اکنون هیچ گونه محدودیتی در تامین کود در کشور وجود ندارد.
آقایی گفت: همچنین برای حمایت از بخش کشاورزی مجوز میزان صادرات این بخش برداشته شده و صادر کنندگان می توانند به هر میزان لازم کالاها و دام خود را بعد از کسب تاییدهای لازم صادر کنند.
وی افزود: واردات کالاهای بخش کشاورزی به جز چهار میوه گرم سیری ممنوع است و تاجران در صورت صادرات برخی میوه ها می توانند معادل آن میوه های گرم سیری مانند موز وارد کنند.
وی اظهار کرد: ۹۵۰۰ تن گندم از کشاورزان کشور خریداری شده که از مجموع ۱۲۰ هزار میلیارد ریال آن ۶۰ هزار میلیارد ریال توسط دولت پرداخت شده و بقیه نیز در آینده نزدیک پرداخت می شود.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی هم گفت: خشکسالی و کمبود منابع آب به بخش دام و طیور خسارتهای بسیار وارد کرده و دولت سعی می کند با تکمیل زیرساختها و اختصاص اعتبار لازم از فعالان این بخش حمایت کند.
حسن رکنی افزود: خرید تضمینی شیر مانند دیگر محصولات بخش کشاورزی با همکاری سازمان تعاون روستایی از دیگر اقدامات برای حمایت از دامداران است.
وی خواستار افزایش مشارکت بخش خصوصی برای مقابله با شیوع بیماری تب برفکی در کشور شد.
نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: به دلیل استمرار معضل خشکسالی این شهرستانها در شرایط بسیار بحرانی قرار گرفتند و لزوم حمایت مسئولان ذیربط و دولت برای کاهش تبعات این معضل و حفظ اشتغال موجود ضروری است.
حمید بنایی افزود: کانونهای روان تحت تاثیر خشکسالی از گناباد فراتر رفته و به تربت حیدریه رسیده است و اگر برنامه ریزی اصولی برای مدیریت و جلوگیری از تبعات آن صورت نگیرد در آینده نزدیک مشهد هم از تبعات آن در امان نخواهد ماند.
وی تبلیغ و افزایش شیوه های آبیاری نوین و توسعه کشتهای گلخانه ای را راهکار مهم برای مقابله با خشکسالی برشمرد.
وی با اشاره به ظرفیتهای اقتصادی گناباد و بجستان خواستار انتخاب این منطقه به عنوان نقاط معین تجارت دام سنگین و ارتقای ایستگاه زعفران گناباد به پژوهشکده گیاهان دارویی شرق کشور شد.
قائم مقام و معاونان وزیر جهاد کشاورزی روز سه شنبه برای بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی به شهرستان گناباد سفر کرده و در جریان تنگناهای این بخش قرار گرفتند.
از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بر اثر خشکسالی حدود ۱۲۴ میلیارد ریال به بخش های باغی، زراعی و دامی شهرستان گناباد خسارت وارد شده که ۶۰ درصد این خسارت مربوط به باغ ها و مزارع و بقیه مربوط به بخش دامی این شهرستان می باشد.
همچنین به دلیل استمرار خشکسالی سطح زیر کشت گندم در این شهرستان از ۸۱۰ هکتار در سال زراعی گذشته به ۶۴۰ هکتار در سال جاری کاهش یافته و سطح کشت جو نیز از ۲۸۰۰ هکتار به ۲۰۰۰ هکتار رسیده است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/FlT1ur

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشوردر دومین جلسه هم‌اندیشی کنترل زراعی زمستانه کرم خاردار پنبه در بخش انابد شهرستان بردسکن با بیان اینکه گیاه پنبه مورد حمله تعداد زیادی از عوامل ...
مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درباره علت خشک شدن تعدادی از درختان در سطح بوستان‌های جنگلی و شهری توضیح داد. علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان ها و ...
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در جلسه مشترک با محققان، دانشگاهیان و کارشناسان بخش اجرایی جهاد کشاورزی گفت: امسال به علت کم‌آبی، افزایش دمای هوا، کاهش بازندگی و نبود یخبندان بستر ...
مجری طرح خودکفایی گندم کشور توصیه‌های ضروری به کشاورزان برای مقابله با خشکسالی و جلوگیری از کاهش تولید محصولات کشاورزی ارایه داد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای سهراب ...
No Thoughts on خشکسالی ۵۰۰ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی کشور را از عرصه کشت خارج کرد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>